“969...Elke huur is tijdelijk;en bij gebrek aan een uitdrukkelijke termijn,vermoedt art.1758(2) er een stilzwijgende:naar de vervaldag van de huurprijs.-Waar deze per jaar,per half jaar,per maand,per dag vervalt,wordt de huur geacht ,voor de overeenkomende tijd gesloten te zijn..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.552).
Wanneer de huurprijs per maand vervalt,dan wordt de huur ook geacht per maand gesloten te zijn.Zij kan dan niet voor een fractie van een maand worden beëindigd.
‘In een woninghuurovereenkomst van onbepaalde duur is een opzegging zonder motivering die met een tekorte opzeggingstermijn en te vroeg werd gegeven,niet nietig.De strijdigheid van een opzegging met dwingende wetsbepalingen wordt hersteld door de toepassing van de wettelijke termijnen‘(Vred.Wolvertem 6 juni 1996,R.W. 1997-98,307,noot VAN RAEMDONCK,K.).
‘Een opzegging die niet tijdig vóór de vervaldag van de huurovereenkomst is gegeven,is daarom niet nietig,maar kan de huurovereenkomst op die vervaldag niet beëindigen‘[Cass. 22 april 2005(V.D./G.W.),R.W.2007-08,576].
‘Ik heb dat de 25ste februari verstuurd, en heb in het aangetekend schrijven ook vermeld dat ik er dus van uitga dat ik ten laatste de 25ste augustus het pand kan betrekken‘ houdt dan in dat de opzegging geldig ingaat op 1 maart en eindigt op 31 augustus 24u00.
Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in
http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.