Ik heb zopas mijn tijdige opzeg gehad met als reden 'renovatie'.
Nu is het wel zo dat ik weet dat de verhuurder de woning zal in erfpacht geven aan een vzw, die de woning dan zal verder verhuren.
Nu is de vraag uiteraard: kan ik het feit dat de verhuurder zelf geen renovatiewerken uitvoert, maar wel de nieuwe huurder, aangrijpen om bij een rechtbank gelijk te halen en dat ik kan blijven wonen (al is het voor een jaartje).
En dan heb ik nog een tweede vraag: bij de opzeg zijn geen bewijsstukken gevoegd zoals die beschreven staan in de huurwet. Nu heb ik ook al op het internet gesnuffeld en men heeft het dikwijls over het feit dat de verhuurder de tijd heeft om die documenten aan de huurder te tonen of over te maken tot net vóór de aanvang van de werken. Natuurlijk is het dan te laat voor mij en ben ik uit het huis gezet. En voor de schadevergoeding moet ik het ook al niet doen, want de huurprijs is niet zoveel. Mij gaat het om het verhuizen.
Ook vond ik op het net, bij Livios, een visie die zei dat de opzeg geldig zou zijn, maar dat de huurder deze documenten kan opvragen en dat de opzegduur dan gewoon vanaf dan start. Dit wil zeggen dat ik binnen enkele maand deze documenten kan opvragen en dat vanaf dan de opzeg van 6 maand start zonder dat hij nietig is. Op die manier zou ik nog enkele maand langer kunnen blijven wonen.
Dit alles uiteraard indien mjin eerste vraag mij in het ongelijk stelt. Maar ik wapen mij met argumenten.