Je hebt een huurcontract van korte duur en dus kan je volgens de wet niet opzeggen voor het einde van het contract. Je moet het dus uit doen.
Dus hetgene wat in het contract staat is eigenlijk een bevestiging van wat er in de wet staat. Het hoefde er dus niet in te staan.
Eens je getekend hebt en je wil er later voor het einde van het contract weg, kan je wel akkoord gaan met de verhuurder om een andere huurder te vinden, zodat die de huur verder betaald en dat het contract beëindigd word met wederzijdse toestemming. Maar je weet dit nu nog niet, dus das een risico.
Dus het enige dat je kan doen, is een andere huurder te vinden.
Want anders moet je erin blijven. Je kan natuurlijk elders gaan wonen, maar je zal moeten blijven betalen.
Kijk maar 's op:
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf (huurwetgeving-foldertje)
De enige oplossing, voor je tekent, is dus dat je een clausule zou opnemen (maar dan moeten die andere eruit!!!) waarin staat dat je wel de overeenkoms vroeger kan beëindigen, vb met een vooropzeg van 6maand. Maar dan moet die verhuurder dat ok vinden.
Als hij dit niet wil, is er een andere mogelijkheid, maar kijk dit voor alle zekerheid nog 's na in bovenstaande folder: je kan een contract tekenen van 6 of 9 jaar. een contract van 6 jaar is automatisch éné van 9 jaar, dus eigenlijk maakt het niet veel verschil. hoedanook: voor contracten die langer duren dan die drie jaar (een contract vna 9 dus) geld een andere opzegregel. Namelijk dat je altijd weg kan mits een vooropzeg van 3 maand en dat je en schadevergoeding betaald van 3 maand huur als je binnen het eerste jaaropzegt, 2 maand schadevergoeding als je opzegt tijdens het 2e jaar en 1 maand huur in het 3e jaar.
Dus met enkele maand huur te betalen als schadevergoeding, ben je er zo vanaf. Hou er dan in Juni 2009 mee rekening dat je beter 1 maand langer blijft, zodat je maar 2 maand huur ipv 3 maand moet betalen. Je bent dan uiteindelijk evenveel geld kwijt, maar je hebt de woning nog 1 maand langer zodat je wat extra tijd hebt om te verhuizen.
Hou er uiteraard rekening mee dat de verhuurder je ook met een vooropzeg van 6 maand kan buiten zetten, maar doet ze dit zonder motief, dan verdien je er nog goed aan. En anders moet ze er zelf in komen wonen, wat me niet echt lijkt te gebeuren. En 't Is maar voor een jaartje.
Dus besluit: ofwel gaat ze in het contract akkoord dat jullie er vroeger uit kunnen zonder schadevergoeding (en die andere clausules moeten er dan uit!!) ofwel teken je een contract van 9 jaar. Een evnetuele laatse mogelijkheid en misschien nog de beste, is dat je een contract tekent van 1 jaar, met eventueel de mogelijkheid om het nog 1 jaar te verlengen. Maar ik zou voor 1 jaar gaan of 9 jaar. Met 1 jaar zit je wel effectief aan 1 jaar vast, maar dat zou geen probleem mogen zijn voor jullie denk ik.
De verhuurder zal wel eerdre geneigd zijn een contract van 9 jaar te tekenen dan een contract van 1 jaar denk ik.
Bekijk het eens in die folder, want misschien heb ik wel verkeerde dingen gezegd.
Laat het ons weten wat je beslist hebt.
Groetjes,