Contract 9 jaar, verhuurdster gestorven, paar vragen

flowerbloem
Topic Starter

Contract 9 jaar, verhuurdster gestorven, paar vragen

#1 , 01 mei 2008 15:55

We hebben een contract van 9 jaar en wonen dus van 2003 in het appartement. De verhuurster was een correcte vrouw en nooit problemen gehad tijdens onze huurperiode. Deze vrouw was vertegenwoordigt door een man die alles regelde voor haar. Er is geen plaatsbeschrijving plaatsgevonden, al staat het op het contract dat er een plaatsbeschrijving zou moeten plaatsvinden maar die vertegenwoordiger was of nooit bereikbaar of kwam gewoon niet. Wij hebben foto's getrokken van de staat van het appartement. Normaal gezien zou de vorige huurster de schade in het appartement moeten herstellen, maar dat is dus niet gebeurd. Doordat het appartement echt wel heel erg beschadigd was hebben wij afgesproken met die vertegenwoordiger om 1 maand van de huurwaarborg te betalen en met het bedrag van de resterende 2 maanden zouden wij het appartement in orde brengen. Zo gezegd zo gedaan. We hebben zijn emails en de foto's als bewijs. Sinds augustus 2007 is de eigenares gestorven, maar niemand had ons hiervan op de hoogte gebracht. We hadden wel eerder een papier gestuurd gekregen waar op vermeld werd dat het rekening nummer waar we de huur op betaalden van nu af aan veranderd was, geen uitleg, helemaal niets. Wij dachten dat de reden gewoon was, dat de eigenares te zien was om zich nog met die dingen te bemoeien want ze voelde zich neit zo schitterend. 6 maanden later krijgt 1 van mijn buurvrouwen een telefoontje van 1 van de dochters van de huisbazin,met het nieuws dat zij ons moest inlichten over het feit dat de eigenares gestorven is en dat het pand verkocht zou worden

We hebben gevraagd om ons dit geschreven mee te delen en waren er ook niet goed van dat het 6 maanden heeft geduurd om ons mee te delen dat de huisbazin gestorven was. Na 2 weken krijgen we een brief toegestuurd dat het pand wordt verkocht en een doodsbriefje van hun overleden moeder.

Nu hebben wij onze opzeg dus gedaan en door met 1 van de dochters te praten zijn we te weten gekomen dat ze helemaal niets ontvangen hebben wat onze waarborg betreft en niet van plan zijn ons terug te betalen. De waarborg bedraagt dus 1200 euro wat principieel toch ons geld is. De vertegenwoordiger die hunmoeder vertegenwoordigde is verdwenen met de noorderzon en met het geld.

Einde juli zullen we het pand verlaten. Nu hebben wij geprobeerd tot een overeenkomst te komen, omdat ze zeiden dat ze geen geld haddenom onze waarborg uit te betalen en we er volgens hun geen recht op hadden. De overeenkomst die we met die vertegenwoordiger hadden gesloten blijkt volgens hun geen enkele waarde te hebben.
Wij hebben geprobeerd het volgende voor te stellen, wij betalen 3 maanden geen huur zo moeten zij geen waarborg betalen Zijn ze niet mee akkoord,ze zeggen zo in de problemen te komen met het gerecht

Nu ben ik in het contract gaan snuffelen en zie dat het contract nog staat onder de naam van de overleden huiseigenares

Ook heb ik in het contract het volgende gevonden, wel in het Frans maar hoop dat jullie het kunnen lezen

En cas de décés du locataire habitant qui est locataire unique le contract est terminé de plein droit à partir du suivant la notification du décès: une indemnitée forfaitaire fixée à trois mois de loyer actualisé est due.

Kunnen ze ons iets doen als we de 3 maanden huur niet meer betalen zodat we ergens toch ons geld terugkrijgen, wat ik begrijp is dat het contract gewoon niet meer geld of begrijp ik het verkeerd?

Ik vind het jammer om het zo te doen maar ik vind 1200 euro toch veel geld om gewoon eventjes weg te geven.

Graag jullie raadgevingen hierover

Groetjes[/img]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
flowerbloem
Topic Starter

#2 , 01 mei 2008 16:58

Nog een vraagje, hoe kan ik weten of dit huur appartement geregistreerd is of niet?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2008 18:35

"le locataire" = de huurder en die is toch niet overleden. Dus geldt de overeenkomst.

U schrijft dat u één maand waarborg betaalde, maar wil drie maanden geen huur betalen? Vermoedelijk voor die twee maanden die u niet betaald hebt om alles in orde te brengen? Maar dan moet u wel kunnen bewijzen dat er zo'n overeenkomst afgesloten werd. Staat dan ergens op papier?

Als u kan bewijzen dat die "vertegenwoordiger" optrad voor de eigenares is het niet uw probleem of deze het geld heeft doorgestort aan de eigenares of niet.

scorpioen

Reclame

flowerbloem
Topic Starter

#4 , 02 mei 2008 10:19

Ja zag mijn fout vandaag ineens, hoe dom.
We hebben het via e-mail door die vertegenwoordiger bevestigd dat hij akkoord gaat met 1 maand huur en de overige 2 maanden dan geinvesteerd wordt in herstellingen. Ik weet zeker dat we de borg niet gaan terugkrijgen, hebben ze ook meermaals gezegd en zelfs met de foto's en emails die we hebben bewaard hieromtrent, is voor hun van geen waarde.

Wat kunnen ze ons doen als we niet betalen de volgende 3 maanden?

Tot een overeenkomst komen we dus niet en wij hebben het geld nodig voor het nieuw huurwoning dat we hebben gehuurd. Als we wisten dat we het zouden terugkrijgen zouden we mooi doorbetalen maar dat is dus niet het geval.

Einde juli zijn we eruit.

Leuk vind ik het niet, deze situatie, ik zou het liefst de vrede willen bewaren maar ja, ergens vind ik het ook niet kunnen dat ze zomaar weigeren om onze zuurverdiende centjes niet terug te betalen.

Ik zou willen weten welke volgende stappen ze eventueel zouden kunne nemen op een periode van 3 maanden

flowerbloem
Topic Starter

#5 , 02 mei 2008 10:23

Dus de 3 maanden borg zijn wel betaald maar op een andere manier dan normaal. 1 maand cash en het bedrag van 2 maanden in herstellingen geinvesteerd dan, vloer, deuren enzov enzov. Je wilt niet weten in wat staat dit appartement was

Tijdens het tekenen (staat ook op het contract), zou de vorige huurder de schade herstellen maar dat heeft ze natuurlijk niet gedaan en daarom hadden we met de "vertegenwoordiger" afgesproken om het zo te regelen die er meer dan blij mee was

Tja vertegenwoordiger weg, moeder dood en de kinderen willenalleen maar geld zien.

Terug naar “Huren”