Brand in huurwoning + huurachterstal

ferbeli
Topic Starter

Brand in huurwoning + huurachterstal

#1 , 21 mei 2008 09:52

Hoi,

Een maand geleden heeft het gebrand in ons appartement, die wij verhuren. Het is onbewoonbaar verklaard. We hebben ook reeds enkele maanden problemen met onze huurders wegens achterstallige huur. Momenteel is die 2 maand, maar omdat de verzekering beloofde de huur door te betalen is die nu dus terug ok.

Nu is mijn vraag eigenlijk, ik las ergens dat als een woning onbewoonbaar is verklaard, wij het recht hebben om de huurovereenkomst op te zeggen. Klopt dit? Of is dit enkel een voorrecht voor de huurder? Wegens de betalingsproblemen in het verleden zou ik dit overwegen.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 21 mei 2008 10:10

Als de woning die U verhuurt onbewoonbaar verklaard is, is uw huurder U niets verschuldigd maar is hij wel verplicht de woning binnen een bepaalde termijn te verlaten.

Een dergelijk geval is reeds in dit forum besproken.

Heeft hij reeds betaald raad ik U aan dit bedrag terug te storten.

Als het verder onbewoonbaar blijft mag U de woning natuurlijk niet verder blijven verhuren zolang ze onbewoonbaar verklaard blijft.

ferbeli
Topic Starter

#3 , 21 mei 2008 12:37

ok maar wij hebben wel een huurcontract. Het appartement is onbewoonbaar verklaard tot de herstelling (dat regelt de verzekering) is gebeurd en het terug bewoonbaar is. Is het huurcontract dan opgeschord voor een bepaalde tijd of kunnen wij dit volledig opschorten?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt voor ik een vraag stelde, maar ik kwam nergen iets tegen wat mij kon helpen.

bedankt voor de reacties.

Reclame

j.demoor

#4 , 22 mei 2008 12:00

'De elementaire vereisten van veiligheid,hygiëne en bewoonbaarheid zijn beschikkingen van openbare orde.Een woning die daar niet aan voldoet wordt onttrokken aan de handel en kan niet het voorwerp uitmaken van een huurovereenkomst(art.6 en 1128 B.W.).Mocht zodanige woning toch verhuurd worden,dan is de overeenkomst NIETIG(art.1131 en 1133 B.W.)'(Vred.Grâce-Hollogne 11 juli 2000,Echos log. 2000,123,noot THOLOME,L.).

Hieruit volgt dat de huur geacht wordt opgeheven te zijn vanaf de onbewoonbaarverklaring.

Vergelijk met art.1724. Burgerlijk Wetboek.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

ferbeli
Topic Starter

#5 , 22 mei 2008 15:50

U spreekt van de "onbewoonbaarverklaring"? Moet dit gebeuren door een officiele instantie want in ons geval is het enkel de verzekering die akkoord gaat dat het appartement tijdelijk onbewoonbaar is tot de herstellingen uitgevoerd zijn.
Op het moment van de brand was de huurovereenkomst reeds 2 jaar lopende dus gaat het niet om een nieuwe huurovereenkomst.
Waarom zou de verzekering dan akkoord gaan met de huur te betalen, wanneer ze het recht hebben dit niet te doen (en verzekeringen zijn geen liefdadigheidsinstellingen)?

j.demoor

#6 , 23 mei 2008 10:33

“Art.15.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen of aan de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort, bedoeld in artikel 31 van het decreet op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord. De burgemeester neemt in dat geval alle maatregelen die hij noodzakelijk acht ter uitvoering van het besluit.”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

De verzekeraar kan zich dus niet in de plaats van de burgemeester stellen.

Ik bevestig in dat geval mijn verwijzing naar art.1724. Burgerlijk Wetboek.

Terug naar “Huren”