Huurovereenkomst minnelijk beïndigen

Annetje
Topic Starter

Huurovereenkomst minnelijk beïndigen

#1 , 21 mei 2008 23:18

Wij hebben hier enkele serieuze problemen in ons huurhuis, dat wij sinds zes maanden huren. dat gaat van de douche die niet op een normale plaats staat ( in de open keuken in de woonkamer staat de douche) tot vocht schimmelvorming en noem maar op.
Wij hebben hier al nodige stappen voor ondernomen.
Eerst hebben wij hier de huisbaas bij geroepen, die het probleem niet ernstig genoeg vond, daarna zijn wij naar de huurdersbond gegaan met de vraag wat wij ermee verder kunnen doen. Met de week vonden we meer en meer schimmel op bepaalde plaatsen, wat ervoor zorgt dat onze gezondheid niet op en top is. Wij hebben iemand laten komen van de woonwijzer, die ons huis ging keuren-er een verslag van maakt- doorstuurt naar huurdersbond- huurdersbond zou dan een brief opstellen die wij aangetekend moeten versturen. De huurdersbond zegt dat vermoedelijk ons huis niet ongeschikt/ onbewoonbaar zal verklaard worden, wat toch ook wel weer een lange procedure zal zijn en vermoedelijk dus voor niks.
Dus wij kregen enkele mogelijkheden van de huurdersbond
- een aangetekende brief schrijven en vragen naar herstellingen, dreigen met onbewoonbaar verklaring, reageert de huisbaas hier niet op, vredegerecht en proberen dwingen tot herstellingen, bedoeling is dan dat wij hier blijven wonen
- een aangetekende brief schrijven, vragen naar herstellingen reageert hij er niet op procedure onbewoonbaar verklaring starten.
- een aangetekende brief schrijven, met de vraag om het huurcontract minnelijk te beïndigen, reageert de huisbaas hier niet op proberen we dit via het vrede gerecht.

Wij hebben voor het laatste gekozen.
Maar wij zouden dat wel graag volgens bepaalde voorwaarden willen doen.
Mijn vraag is of die voorwaarden die wij zouden stellen 'doenbaar' is en toegelaten zal worden? Want wij betalen maandelijks huur voor een echt ongezonde woning, en blijkbaar moet je dak echt al op je hoofd vallen vooraleer het onbewoonbaar wordt verklaart, ons dak is namelijk in slechte staat, staat ook op het verslag van de keurder van de woonwijzer.

Wij zouden de volgende voorwaarden willen:
Onze waarborg terug
Geen schadevergoeding moeten betalen ( omdat we zogezegd contractbreuk doen?)
en geen nieuwe huurders zoeken ( wij zien het niet zitten om tegen eventuele huurders te liegen dat het hier zo fijn wonen is)

Wij wonen hier nu zes maanden, het contract is 3 jaar... kan mss interessant zijn om mij een antwoord te kunnen geven.

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 22 mei 2008 10:41

Een en ander is niet duidellijk. U zegt dat U iemand van de woonwijzer hebt laten komen. Verder is het niet duidellijk of zij dus een keuring al of niet gedaan hebben.

Of uw huis een kans maakt om onbewoonbaar verklaard te worden of niet daar neem ik aan dat die woonwijzer hier beter kan over oordelen dan de huurdersbond.

De huurdersbond stelt verder normaal geen brieven op, maar geeft wel een "voorbeeldbrief" mee die U moet aanpassen volgens uw individueel geval.

Wat betreft die 3 mogelijkheden die de huurdersbond U voorstelt, daar moet U zelf over oordelen wat U het beste vind.
Klakkeloos de raad van de huurdersbond involgen is niet steeds het beste. Misschien kan in uw geval een combinatie van die 3 voorstellen het beste zijn.

U zou een AS kunnen sturen met de vraag naar herstellingen (in die derde optie van de huurdersbond komt dit blijkbaar niet voor) en een dreiging met onbewoonbaarheidsverklaring.
Hierna volgt een opsplitsing naargelang U wel of niet wenst te blijven wonen. Wil U blijven wonen kan U overstappen naar optie 2 en via het gerecht herstellingn afdwingen. Wil U niet blijven wonen is optie 3 het meest aangewezen met de voorstellen erbij natuurlijk.

roadie

#3 , 22 mei 2008 11:28

Ik geef JohnD gelijk.
Ik wil er nog iets aan toevoegen: is de bestaande toestand in die mate verergerd dat er zes maanden geleden niets van te merken viel?
De douche die in de keuken staat stond daar waarschijnlijk zes maanden geleden ook al. Waar ik naar toe wil is, dat bepaalde punten en gebreken u reeds genoegzaam bekend waren bij het sluiten van de huurovereenkomst. Enfin soit, laat ons het beste ervan maken.

Ik zou het misschien als volgt proberen: uit proces-economische redenen:
Formuleer uw klachten, de stappen die u hebt ondernomen, documenteer uw dossier met foto's ed en stap naar de Vrederechter voor een procedure in verzoening. Bij verstek van de verhuurder (hij is niet verplicht te verschijnen) zal er u niets anders resten om een procedure te starten. Indien hij wel verschijnt en de Vrederechter geeft advies, dan heeft u toch iets in de hand indien dit advies niet wordt gevolgd.
De oplossingen die u voorstelt kunnen bij de Vrederechter besproken worden.

Reclame

Annetje
Topic Starter

#4 , 22 mei 2008 12:25

Die schimmel en vocht was zeker niet te merken toen we hier kwamen kijken om te huren. Dat is het probleem ook waarvoor wij verder zijn gegaan.
Maar de woonwijzer kijkt wel naar heel de woning, dus ook naar de douche die op een verkeerde plaats staat ( wat wij oké vonden toen we hier introkken) Dus bij ons is het probleem vocht en schimmel, maar woonwijzer en huurdersbond kijken verder dan alleen dat.

Ik mail nu met iemand van huurdersbond, alles gaat via mail.
En die vrouw zegt me toch dat zij een brief gaat opstellen, of zal ze me dat dan gewoon wijsmaken???

Ik weet het om den duur gewoon niet meer wat te doen, de ene zegt dit, de andere zegt dat...

Ook al komt de huisbaas de herstellingen hier doen, willen we hier niet blijven wonen. Het is hier echt onaangenaam wonen. De huisbaas woont naast ons en worden constant bekeeken ( zelfs met verrekijker)
Hij is zo rijk, maar toch zo gierig om een cent uit te geven om ervoor te zorgen dat zijn huis gezond is!!!
Het is een heel complexe situatie..

Terug naar “Huren”