huurindex

wullie
Topic Starter

huurindex

#1 , 24 mei 2008 21:50

Bij deze een vraagje in verband met de huurindexering. Ik verhuur reeds een zestal jaar een woning, maar heb in die jaren nog nooit de huurindex toegepast. Dit jaar wil ik dit voor de eerste maal doen. Wanneer ik op de website van FOD Economie mijn gegevens ingeef (huurprijs: 375 euro, maand ondertekening: maart 2002 en maand inwerkingtreding april 2002), dan krijg ik een huurprijs van 423, 64 euro. Dit is echter het bedrag mocht ik ieder jaar de index hebben toegepast.

Hoe moet ik mijn nieuwe huurprijs berekenen? In de pers wordt rond de jaarwisseling toch altijd aangegeven met hoeveel procent de huurprijs mag worden geïndexeerd. Dit is echter voor huurcontracten die ingaan op 1 januari. Wordt er niet maandelijks zo'n procentueel getal bekendgemaakt? Indien ja, waar kan ik dat terugvinden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2008 22:45

U mag nu 423, 64 euro vragen.

scorpioen

wullie
Topic Starter

#3 , 24 mei 2008 22:49

dit klopt toch niet? Dit zou betekenen dat ik meer dan 10 % mag indexeren. Mocht ik ieder jaar hebben geindexeerd zou ik nu 423, 64 mogen toepassen.

Ik heb het de afgelopen zes jaar nooit toegepast, dan kan ik nu toch niet plotseling al mijn jaren gaan inhalen?

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 24 mei 2008 23:00

Heb je de berekeningsmethode op de pagina van de Gezinsbond van Wezemaal al eens uitgeprobeerd?
Die is te vinden via deze url: http://gzbwezemaal.oletr.net/indexber.htm

Je kan eventueel in plaats van de datum van inwerkingtreding (april 2002) slechts één jaar terug in de tijd gaan en dus april 2007 als eerste referentiemaand nemen. Dit geeft alvast een meer realistische bedragverhoging.
Laatst gewijzigd door Rebel-with-a-cause op 25 mei 2008 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen

#5 , 25 mei 2008 10:14

Mijn antwoord klopt wel degelijk. Het feit dat u de indexaanpassingen in het verleden niet gevraagd hebt betekent niet dat u nu de indexaanpassing niet mag vragen met als basisindex de index van de maand voorafgaand aan het afsluiten van de huurovereenkomst. U zal geen enkele wetsbepaling vinden die vertelt welk ander indexcijfer moet gebruikt worden als de eigenaar een aantal aanpassingen heeft overgeslagen.

Enkel als de rechter zou vaststellen, op grond van concrete omstandigheden, dat u afstand gedaan hebt van dit recht, zou hij u dit kunnen weigeren.

Het staat u uiteraard vrij om een andere basisindex te gebruiken, waardoor de huurprijs lager is.

scorpioen

wullie
Topic Starter

#6 , 25 mei 2008 10:48

Bij het begin van het jaar wordt toch bekendgemaakt met hoeveel procent de huurprijs mag worden geïndexeerd ? Is iemand daarvan op de hoogte hoeveel dit voor 2008 bedroeg?

Efjoma

#7 , 25 mei 2008 11:23

Wat in het begin van het jaar in de media verschijnt is slechts een grove indicatie.

scorpioen

#8 , 25 mei 2008 12:57

100 (basishuur) x 108,4 (index december 2007) / 105,15 (index december 2006) = 103,09

= 3,09 %

scorpioen

YoeriS

#9 , 28 mei 2008 21:23

U mag alleen niet met terugwerkende kracht niet-geïndexeerde bedragen indexeren, daarnaast staat u niets in de weg om vanaf nu de indexatie toe te passen te rekenen vanaf 2002.

Terug naar “Huren”