Ik huur momenteel een appartement. Hierbij hoort een garage met staanplaats voor 2 autos. Die 2 plaatsen hebben we te verdelen over 4 appartementen (staat ook zo in het contract). We moeten dus onderling zien overeen te komen wie er zijn wagen zet. Geen probleem, want ik ben de enige met een wagen, en dus is het momenteel zo dat de ene plaats gebuikt wordt voor mijn auto, de andere voor brommer en fietsen van andere bewoners.
Sinds gisteren staat hier echter een auto op het terein achter het gebouw die de doorgang verspert. De wagen blijkt van geen van de bewoners te zijn (er hangt wel een briefje bij dat die daar enkele dagen zal staan), en dus vermoed ik dat die van de eigenaar is. Mag die zomaar die plaats inpikken? Het is natuurlijk wel zijn eigendom. Maar wij verliezen hierdoor wel het gebruik van de garage, die in het contract vermeld staat.
Ik zou zeggen van niet, maar als ik daarmee naar de eigenaar stap zal die dat gewoon weglachen. Dus vraag ik het hier nog eens.
En dan nog iets. In ons contract staat dat we moeten instaan voor het onderhoud van de lift. Nu betalen wij hier vrij veel voor, het merendeel van de extra kosten zijn "onderhoud" van de lift. Maar... die lift werkt nooit. Om de zoveel weken komt een firma de lift "herstellen" of "onderhouden"... en keer op keer krijgen de huurders na 6 maand de factuur gepresenteerd. In mijn ogen is dit gewoon oplichting. Als ik het immokantoor (de eigenaar kijkt niet naar zijn appartementen om) hiervan op de hoogte breng, sturen die gewoon nog een technieker. Die komt dan weer "herstellingen" uitvoeren... en 2 uur later werkt die lift alweer niet meer (ze zijn zo al enkele keren langsgeweest).
Wat hangt er me boven het hoofd als ik de volgende keer de factuur weiger te betalen?