#1 , 05 aug 2012 19:33
Als nieuweling op dit forum vind ik moeilijk de weg, ik heb volgende vraag:
situatie:bouwzone met landelijk karakter, bomen staan op grond kadastraal als bos benoemd sinds september 1980, nbomen/struiken staan verder dan 2 meter-min 3 a 20 m verwijderd van de perceelsgrens
klager heeft in 1989 gebouwd op voorliggend perceel.
in vonnis/verzoening mei 2008 is afgesproken dat ik overhangende takken van bomen/ struiken dichte dan 2 meter op de perceelsgrens zal snoeien.
dit is meermaals gebeurd, leverde zelfs bedankje op van klager.
Klager claimt dat de normale? lasten van nabuurschap zijn overschreden en claimt verminderde lichtinval.klaagt niet over afgevallen bladeren.
klager heeft een boom/struik afgezaagd op mijn grond, zonder vooroverleg, zonder toestemming, in het geniep.Klager geeft toe aan wijkagent deze boom/struik vanaf dak tuinhuisje te hebben omgetrokken.
Klager heeft ,licht overhangende takken van vlierbesstruik , zonder overleg gesnoeid. uiteraard niets opgeruimd.
Klager eist via advocaat dat ik 1: overhangende takken van bomen/struiken dichter dan 2 meter op de pg staand snoei(zijn er niet meer!!)
2 : dat ik bomen vanaf 3meter tot ...? meter zodanig terugsnoei dat overmatige hinder wordt opgeheven (art544 BW)
en dreigt met gerechterlijke stappen voor vredegerecht.
Het verwijt (ovehangende takken) in de brief van de advocaat klopt aantoonbaar niet.Heeft dit enige betekenis??
Wat betreft verminderde licht inval, is mi subjectief .Buren li & re van klager hebben ervaren deze hinder niet
Welke zijn hier mijn rechten, is het feit dat wij wonen iin een woonzone met landelijk karakter van belang.
, is het feit dat perceel terplekke benoemd is als bosgebied via kadaster (september 1980) van belang
, bestaat er een norm hoe hoog bomen van 20 à 25 jaar oud, 3 meter en verder van de perceelsgrens moet voldoen.
, als een advocaat iets eist wat niet bestaat-overhangende takken van bomen/ struiken korter dan 2 meter pg - , kan dit en
wat betekend dit bij een dagvaardiging _tergend geding??_
sorry voor mijn lang verhaal, maar kan iemand mij enige duidelijkheid brengen in deze zaak, ik ben vragende partij voor dialoog maar niet onder dwang.
alvast bedankt met vriendelijke groeten
Zurich