Goeiemiddag,
Wij hadden recent de toestemming gevraagd aan onze VME om zonweringen te installeren op onze ramen. Aangezien er momenteel geen AV's kunnen plaatsvinden werd er hiervoor een schriftelijke procedure georganiseerd door onze syndicus.
In deze stembrief stond vermeld dat er een 4/5e meerderheid nodig was en we behaalden 69% van de stemmen. Ik las toen echter de regelgeving na en ontdekte dat de wet voorschrijft dat een 2/3e meerderheid van toepassing is "voor alle werken betreffende de gemene delen". Ik nam contact op met de syndicus en heb hen hierop gewezen. Ze gaven schoorvoetend toe dat ze een fout hebben gemaakt en ze gingen juridisch advies inwinnen bij het BIV om te bekijken of ze ons nu toch de toestemming konden geven, of dat de stemming opnieuw moest gebeuren.
Vandaag ontvingen de leden van de VME bericht dat de stemming niet moest worden herhaald maar met de volgende toevoeging: "Indien u als eigenaar in beroep wenst te gaan tegen de goedkeuring tot plaatsing, of u wenst uw stem aan te passen, dan kan dit binnen de 4 maanden, u dient ons per kerende hiervan op de hoogte te stellen". Met andere woorden: wij moeten opnieuw vier maand wachten met het plaatsen van onze zonwering.
Ik zit hierdoor met een aantal vragen:
1. Waarop is die termijn van vier maanden gebaseerd? Dit lijkt me erg lang.
2. Kan het zomaar dat iemand zijn stem mag veranderen?
3. Is dit werkelijk zo bepalend voor de geldigheid van een stemming dat de juiste meerderheid wordt vermeld op het biljet? Of hebben we in de ogen van de wet sowieso toestemming aangezien de 2/3e behaald werd?
3. Stel dat wij nu gewoon onze zonweringen installeren, lopen we dan een risico?
Alvast bedankt voor jullie inzichten!