Recht van overweg

Casual
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Recht van overweg

#1 , 21 mar 2025 18:57

Hallo, wij hebben net een huis gekocht en er loopt een recht van overweg dwars door onze tuin voor onze buren, zij kunnen zo via de oprit die naast ons huis loopt toegang tot het straat krijgen. Wel wetende dat zij ook een voordeur hebben want het is een gewoon rijhuis naast ons halfopen bebouwing. Wij merkten al heel snel dat de overweg ten volle misbruikt werd, bijna dagelijks werd deze overweg als “achterdeur” gebruikt en lopen de buren incl. Alle familieleden (die er niet meer wonen) meer dan 10x per dag over alsook met hun 3 honden die ondertussen ook al in onze tuin hebben geplast. De buurman loopt ook ik het midden van de nacht over de overweg en wij hebben dat besproken met de notaris omdat dit niet zo verder kan, de overweg is enkel maar voor noodzakelijk gebruik zoals voor een fiets of vuilnisbak. Onze notaris is ook langs geweest en heeft de akte goed bekeken en de recht van overweg staat op naam, beide huizen zijn van 1900 en dat waren twee broers en er staat ook duidelijk in de akte voor persoon a. En b. En hun erfgenamen maar de huidige bewoners zijn geen ergenamen en hierbij heeft de notaris dan gezegd dat het recht verlopen is omdat het geen familie is van de broers van 120j geleden. De notaris zei ook om een gesprek aan te gaan met de buren om het gebruik van de overweg te beperken naar “ons wensen”, dat heb ik ondertussen gedaan en de buren gaan er met wat tegenzin “op proberen te letten. Mijn vraag is nu kan er echt een overweg op naam zijn want ik vind dit nergens terug op het internet en kan ik die overweg nu ook zomaar “afsluiten” en verbieden?

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2025 19:40

Wat zegt uw notariele akte? Wie mag er gebruik van maken?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”