Parkeren op oprit voor gemeenschappelijke garage.

Trimsim
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Parkeren op oprit voor gemeenschappelijke garage.

#1 , 29 mei 2025 12:46

Hallo

Ik woon samen met mijn vriendin op de benedenverdieping van een appartement. Bij dit appartement hoort een gemeenschappelijke garage. De linker kant van de garage en de oprit zijn ons eigendom. De rechterkant behoort tot onze 2 bovenburen. De garagepoort bevind zich aan de linker kant van de garage en het zou dus moeilijk zijn om een auto aan de rechter kant te krijgen zonder meer als de helft van ons deel leeg te laten.

De bovenburen willen nu echter hun auto van het straat af. Wat ik begrijp want het is een hel om te parkeren. De garage word nu voornamelijk als stockage gebruikt en ik sta samen met mijn vriendin op de oprit geparkeerd. We hebben al een overleg gehad om eventueel de oprit te delen maar dit kwam ons uiteraard moeilijk uit. Nu beweerd de bovenbuurvrouw dat we eigenlijk de oprit van de garage niet zouden mogen benutten als parkeerplaats omdat deze dan de garage blokkeerd. Maar klopt dit wel in deze situatie?

lukasi

#2 , 29 mei 2025 13:01

De oprit is voor de gemeenschappelijke garage.
Bij het parkeren op die oprit hindert u het gebruik van die garage -- of die nu als garage of berging wordt gebruikt speelt geen rol-- dus mag niet . u moet vrije doorgang verlenen.

Thomas Morus

#3 , 29 mei 2025 13:48

Helaas kan ik de vraag niet zonder te gissen beantwoorden want staat vol tegenstrijdigheden.
Zo kan bij de benedenverdieping van een appartement geen gemeenschappelijke garage behoren.
Wat staat er in de statuten van het appartementsGEBOUW?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

father bis

#4 , 29 mei 2025 14:19

# 3 Inderdaad lees eerst duidelijk de statuten/basisakte omtrent duidelijk wat privatief en wat gemeenschappelijk is.
Zulke situatie zoals TS schetst, is mij helemaal niet bekend. Alsook de kostenverdeling.

Mogelijkheid is om de garagepoort uit te breiden tot linker als rechterkant.
De huidige situatie is in geen geval houdbaar.

Franciscus

#5 , 29 mei 2025 18:16

Inderdaad moeilijk te beantwoorden.
Normaal is oprit gemeenschappelijk en ligt in verlengde van garagepoort.
In voortuin mag men niet parkeren.
U staat met twee wagens naast elkaar?
Hoe breed is de garagepoort?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”