Factuur waterverbruik

BramVdBiest
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Factuur waterverbruik

#1 , 30 okt 2019 10:14

Beste,

Sinds 2 jaar bezit ik een wooneenheid in een blok van 3 wooneenheden in totaal. Sinds 2 jaar verhuur ik reeds mijn wooneenheid en zijn de 2 andere wooneenheden bewoond door vaste eigenaars. Tot 1 maand geleden was er nog maar 1 gemeenschappelijke watermeter (toen aangesloten door de bouwheer/aannemer) en die stond de afgelopen 2 jaar nog op zijn naam. Hij kreeg dan ook alle facturen en betaalde die ook. Nu de watermeters (eindelijk) zijn overgezet, wil de bouwheer/aannemer de kosten reactief terugvorderen van de afgelopen 2 jaar.

Weet iemand of hij hier recht op heeft en of dit wettelijk kan?

Alvast bedankt.

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK

#2 , 30 okt 2019 11:34

Nogal wiedes dat die aannemer niet moet betalen voor iets dat hij niet verbruikt heeft denk ik dan? De vraag is natuurlijk hoe jullie het gaan verdelen. Wellicht best volgens quotiteiten?

mava105

#3 , 30 okt 2019 12:51

Pas op dat je niet ook het waterverbruik betaald van de bouwwerf van die bouwheer.
En hoe gaat het dan verder geregeld worden? Zijn er totaal afzonderlijke installaties per wooneenheid? Of zal alles via die ene gemeenschappelijke meter blijven gaan?

Reclame

Franciscus

#4 , 30 okt 2019 20:41

Van welk jaar is die bouw ...? Raar want watermaatschappijen laten bij mijn weten geen gemeenschappelijke meter meer toe voor een appartementsgebouw.

SYN

#5 , 01 nov 2019 14:54

Nieuwbouw of gerenoveerd gebouw?
Ik neem aan dat er geen syndicus is aangesteld?
Bij de (voorlopige) oplevering van de gemeenschappelijke delen moeten de meterstanden van de meters (gemeenschappelijk water en/of elektriciteit) opgenomen zijn en doorgegeven worden voor overname (,want de contracten moeten dan op naam van de VME staan). Naar mijn mening had de bouwheer het contract maar moeten overzetten.

Qua verdeling van de (water)kosten: Wat is er opgenomen in de basisakte/statuten/RIO? Waarschijnlijk staat er dat de kosten volgens aandelen/quotiteiten dienen te worden aangerekend.

adsummam

#6 , 01 nov 2019 17:00

De juiste verdeling is deze zoals ze voortvloeit uit de basisakte en RIO.

Op termijn oriënteert u zich best op de bedoeling van de decreetgever : individuele meter : zie : https://www.vmm.be/wetgeving/algemeen- ... lement.pdf
(p.16) art. 6 § 1

Tussenoplossing : plaatsen van niet-officiële tussenmeters :
Kostprijs: > € 50 per meter + werkuren.

Leg ook in de vergadering vast dat de officiële factuur door de syndicus gespiegeld zal worden.

Streef naar consensus om deze regeling in te voeren. Uw syndicus zal u inlichten over de vereiste meerderheden mocht het tot een stemming komen en over de nodige wijzigingen in RIO (en eventueel basisakte).

Lanox

#7 , 01 nov 2019 21:24

Nogal wiedes dat die aannemer niet moet betalen voor iets dat hij niet verbruikt heeft denk ik dan? De vraag is natuurlijk hoe jullie het gaan verdelen. Wellicht best volgens quotiteiten?
Als je einde huur bent blijf je verantwoordelijk voor de nutsmeters tot aan de overname. Waarom zou deze redenering niet opgaan voor de aannemer? Ik zou zeggen laat hem jouw verbruik maar bewijzen.

mava105

#8 , 02 nov 2019 09:28

Laat de watermaatschappij de meter op uw naam zetten met de huidige stand van de meter . Aan de aannemer dan om te betwisten.

Franciscus

#9 , 02 nov 2019 10:11

Misschien beter op vereniging van eigenaars als dat enkel de gemene delen betreft..

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”