Pagina 1 van 1

overdracht beheer

Geplaatst: 03 jul 2009 16:15
door marc mortier
Over hoeveel tijd beschikt een door een BAV ontslagen syndicus om zijn "beheer", d.w.z. alle rekeningen en andere documenten + zijn boekhouding over te dragen aan zijn opvolger ?

Geplaatst: 03 jul 2009 16:28
door Vandebos
Er wordt niet gesproken over een vaste termijn.

Art. 577-8 §4

Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :
(9° alle documenten aangaande het gebouw in mede-eigendom, de boekhouding en de activa die hij beheerde, over te dragen aan zijn opvolger.) <W>
Let wel hij kan deze dokumenten dus enkel overhandigen aan zijn opvolger, niet aan de rvb of de VME of een door de VME aangeduide mede-eigenaar.

De nieuwe syndicus zal de oude dus dienen aan te schrijven, aangetekend, om de stukken te bekomen. Indien dit reeds is gebeurd en de stukken nog steeds niet overhandigd zijn kan hij opnieuw aangetekend schrijven en hierin:

- vragen naar de reden waarom de overhandiging nog niet heeft plaatsgevonden,

- verzoeken de overhandiging te regelen binnen de 15dagen na eerste aanbieding van het schrijven,

- de voormalige syndicus erop wijzen dat hij geen retentierecht heeft op deze stukken.

Indien dit nog steeds geen effect heeft rest de nieuwe syndicus 2 stappen:

- klacht indienen bij het biv indien de ex-syndicus hierbij is aangesloten. ( als hij architect is bij de orde, boekhouder bij diens controleorganisme)

- geding aanspannen bij vredegerecht om de voormalige syndicus tegen dwangsom te verplichten de stukken te overhandigen.

overdracht beheer

Geplaatst: 03 jul 2009 16:48
door marc mortier
Zouden twee maanden als een "redelijke termijn" kunnen gelden ?

Geplaatst: 03 jul 2009 16:58
door Vandebos
Ik zou met één maand in een dergelijk geval reeds moeite hebben om het als redelijk te beschouwen. In essentie komt het erop neer dat de voormalige syndicus de goede werking van de VME gijzelt, en in bepaalde omstandigheden zelfs schade toebrengt. (denk aan dringende reparaties of contracten met dwingende clausules tot betaling, gegevens betreffende bestekken, offertes of werken in uitvoering)

Gelet op die 2 maanden die hij reeds gehad heeft zou ik van het schrijven zeker een ingebrekestelling maken en hem nog 7 dagen na eerste aanbieding schrijven geven om alle stukken te overhandigen.

Re: overdracht beheer

Geplaatst: 03 jul 2009 18:39
door Pedro
Zouden twee maanden als een "redelijke termijn" kunnen gelden ?
Voor de overdracht van de dossiers/stukken zijn 2 a 3 weken ruimschoots voldoende.

Wat de nog beschikbare fondsen betreft zou ik zelfs durven stellen dat deze onmiddellijk, t.t.z. binnen de 5 kalenderdagen, dienen te worden overgedragen (in dien verstande dat de nieuwe syndicus een nieuwe rekening opent).

De wet voorziet idd geen vaste termijn. Binnen de rechtspraak geldt een "aanvaardbare" termijn.