Hallo,
Al jarenlang hebben mijn ouders een buurman die amper tegen ons praat (geen idee waarom). Onlangs is mijn vader gestorven en bleef mijn moeder dus alleen achter in de buurt. We lieten op een veld achter het huis een container brandhout leveren. De buurmannen waren onder elkaar aan het praten en we hoorden de ene buurman zeggen 'ik heb er geen zaken mee'. Mijn moeder beaamde op een rustige manier 'ja, klopt, hier heb je geen zaken mee'. Hierdoor werd de buurman plots razend en riep 'je zou beter doodvallen, zoals je man'. Aangezien wij nogal heel gevoelige mensen zijn, kwam dit heel hard binnen, nadat we een verschrikkelijk jaar achter de rug hadden met mijn zieke vader.
Ik kon hier niet mee leven en ben met de buurman gaan praten. Hier kwamen allerlei verwijten boven over mijn vader. Dat hij aan de buurman altijd geld vroeg omdat hij op mijn ouders hun muur zou gebouwd hebben. Volgens de buurman klopt dit niet en heeft mijn vader op zijn muur gebouwd. Zelf vielen we uit de lucht bij dit verhaal, want we wisten hier niets van en konden het ook niet meer vragen aan mijn vader. Mijn vader, die ik ken als iemand die amper iets durfde zeggen tegen de buren om de goede vrede te houden.
Na zelf de situatie eens te bekijken, leek het ons dat de buurman zijn bijbouw inderdaad wel eens op mijn ouders hun muur gebouwd kon zijn. We hebben een landmeter onder de arm genomen en blijkt dat de buurman effectief op mijn ouders hun muur gebouwd heeft. We waren natuurlijk heel blij met deze resultaten, de eer van mijn ouders gered! De bouw staat er al heel lang, maar is minder dan 30 jaar geleden gezet.
We zouden graag willen weten wat we hiermee best kunnen doen en hoe we te werk moeten gaan indien we de buurman willen aanklagen.
Zijn er risico's aan verbonden, indien we een aanklacht indienen. Kunnen we dit verliezen?
We spreken hier volgens mij over een bouwovertreding, waardoor de waarde van mijn moeders huis ook daalt neem ik aan?
Alvast bedankt,
Jolien