Het zijn tenslotte de buren die de keuze voor dergelijke omheining maken, en als daar toelating voor moet aangevraagd worden, is dat dus eigenlijk niet mijn probleem.
Persoonlijk zie ik liever een open omheining met groenaanplanting, maar ik ga daar niet moeilijk over doen.
In vrede kunnen verder leven is voor mij belangrijker dan moeilijk doen.
Precies, maar dat ontslaat u niet van eventuele verantwoordelijkheid. En u heeft ook uw rechten alsook uw voorkeur. Dat is niet een kwestie van "moeilijk doen." U bent immers niet verplicht om mee te gaan in hun eenzijdig opgelegde keuze.
Ik ga ervan uit dat het de bedoeling is dat deze nieuwe omheining geplaatst wordt op de erfgrens van uw en hun perceel. Hiervoor is inderdaad uw toestemming nodig. Let op dat indien u geen mondeling of schriftelijk verzet biedt dit geïnterpreteerd kan worden als stilzwijgende instemming.
Indien uw buren van u verwachten/hopen dat u meebetaalt aan deze omheining (geplaatst op de erfgrens), dan wordt dit trouwens volledig een gemene scheiding waarvan u ook mede-eigenaar bent. U hebt dan zeker en vast ook het recht om mee te beslissen over het type van omheining, de kleur, de hoogte, etc. Dit moet een overeengekomen keuze en beslissing van de twee betrokken partijen zijn.
Het voorstel van LennieK biedt mogelijk een oplossing: laat een offerte opstellen voor een standaard afscheiding (e.g. type Bekaert-draad met betonnen boord) alsook voor de houten afscheiding. Stel voor om de helft van de kosten van de standaard offerte te betalen en dat de buren dan de meerkost voor de houten afscheiding op zich nemen. Indien beide partijen hiermee akkoord gaan, dan is het een win-situatie voor iedereen. Laat deze eventuele overeenkomst zeker voor de goede orde ook schriftelijk vastleggen; dit kan u (of zelfs eventueel nieuwe eigenaars van uw woning) achteraf problemen en discussies besparen. U zal immers ook mede-eigenaar van de schutting worden.
Indien geen overeenkomst of akkoord over het type schutting of omheining, staat het uw buren volledig vrij om hun favoriete omheining geheel op eigen kosten te plaatsen
op hun eigen perceel en dus niet op de erfgrens. Als ik me niet vergis, mogen de buren dan hun schutting vlak langs/tegen—maar niet op—de erfgrens zetten. Voor een dergelijke omheining is er dan geen minimumafstand t.o.v. de erfgrens die de buren moeten respecteren. Voor struikgewas, hagen en dergelijke meer is dit echter wel het geval.