ouderlijke woning kopen

Ballou36
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ouderlijke woning kopen

#1 , 12 apr 2026 21:59

Na mijn relatiebreuk ben ik 7 jaar geleden terug bij mijn ouders gaan wonen. 5 jaar geleden is mijn moeder overleden. Momenteel woon ik dus nog bij mijn vader die ook wat op de sukkel begint te geraken. Ik herstel en onderhoud de woning en doe nog van alles voor mijn vader in tegenstelling tot mijn broer. Na het overlijden van mijn moeder ben ik en broer elk voor 1/4 mede-eigenaar van de ouderlijke woning. De rest mijn vader+vruchtgebruik. Ik heb aan mijn broer al enkele malen voorgesteld zijn deel af te kopen maar deze weigert. Ik dacht in het verleden gehoord te hebben dat een kind voorrang heeft om de ouderlijke woning te kopen na het schatten van de woning door beëdigd schatter expert. Klopt dit ? Hoe noemt dit en waar kan ik info vinden? Verder beginnen er aan de woning kosten te komen bvb het dak begint te lekken. Mijn vader wil dit zelf betalen maar ik ben van mening dat wij als mede-eiegnaars mee moeten helpen betalen. Echter vader weigert dit. Toch wil ik dat ook wij mee betalen. Kan ik op één of andere manier afdwingen of eisen dat ook broer mee helpt delen in de kosten ondanks dat vader dit niet wil?

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2026 17:41

Over wat voor kosten gaat het dan wel?

Indien gewoon onderhoud is dit voor de vruchtgebruiker, zijnde uw vader. Als u kostenloos bij hem inwoont is het maar logisch dat u daartoe bijdraagt en uw broer niet.

Structurele herstellingen moeten deels zijn door de vruchtgebruiker worden gedragen en deels door de blote eigenaars. Dus een vierde van de helft, zijnde een achtste, door uw broer.

Ook helpen met het onderhoud is uw broer niet verplicht. Ik heb de indruk dat u zijn verplichtingen wat overdreven inschat.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”