Pagina 1 van 1
boekhouding VME
Geplaatst: 18 mei 2011 10:55
door EMW
Wij hebben vernomen dat onze commissaris van de rekeningen de rekeningen van 2010, op basis van fouten en niet ter beschikking stellen van relevante boekhoudkundige gegevens, niet heeft goedgekeurd. Onze commissaris meldt bijkomende info aan de syndicus te hebben opgevraagd maar krijgt die schijnbaar niet! Welke invloed heeft dit op onze vereniging? Wat moet er nu gebeuren? En ook wat moet onze commissaris doen om zich in te dekken tegen de syndicus?
Re: boekhouding VME
Geplaatst: 18 mei 2011 19:46
door marc mortier
Enige opheldering is hier gepast.
De commissaris kijkt de rekeningen na en brengt hierover verslag uit tijdens de AV. Het is de AV die de rekeningen goedkeurt of afkeurt. Voor de syndicus is het goedkeuren van de rekeningen en de daaropvolgende kwijting van groot belang. Pas dan kan hij een streep trekken onder zijn beheer voor het betrokken jaar. Bij weigering van de kwijting blijven de zaken open. Een bona fide syndicus zal alles in het werk stellen om de nodige gegevens en informatie ter beschikking te stellen van de commissaris van de rekeningen, zodanig dat deze na controle een positief advies kan uitbrengen tijdens de AV.
Re: boekhouding VME
Geplaatst: 19 mei 2011 10:45
door j.demoor
“Art.577-8/1.De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris van de rekeningen aan, die al dan niet mede-eigenaar is, wiens verplichtingen en bevoegdheden bij het reglement van mede-eigendom worden bepaald.”(Burgerlijk Wetboek).
Onderzoek die bevoegdheden in uw reglement van mede-eigendom.
De aangehaalde feiten kunnen voor de Algemene Vergadering een voldoende reden zijn om minstens de rekeningen van 2010 niet goed te keuren.