Pagina 1 van 1
boekhouding syndicus
Geplaatst: 08 jun 2011 11:41
door Mercury
De nieuwe wet stelt dat er een KB zal verschijnen betreffende het te volgen minimum genormaliseerd rekeningstelsel voor grotere VME's (vanaf 20 kavels).
Kan er ergens een tekst gevonden worden waarin de voorziene nieuwe verplichtingen staan (zelfs nu ze nog niet zijn goedgekeurd of gestemdin de Kamer)?
Onze syndicus is van goede wil, maar zonder leidraad kan men moeilijk beginnen.
Re: boekhouding syndicus
Geplaatst: 09 jun 2011 07:54
door observer-old
een teken van leven :
de minister heeft gezegd zeer onlangs dat het kwestieuzae koninklijk besluit 95 % klaar is en eerstdaags mag verwacht worden
Re: boekhouding syndicus
Geplaatst: 09 jun 2011 08:58
door nicolas
en
Re: boekhouding syndicus
Geplaatst: 09 jun 2011 09:01
door nicolas
En als de algemene vergadering beslist dat ze de boekhouding wil houden zoals voorheen, kan dit? Ik veronderstel met de nieuwe boekhouding in zicht de meeste oudere eigenaars er geen snars van begrijpen. In ons gebouw is er elke drie maand een overzicht van de in-en uitgaven en de stand van het reservefonds. Voor elke uitgaven als is het maar 5€ is dit voorzien in de rubriek uitgaven.
Re: boekhouding syndicus
Geplaatst: 09 jun 2011 10:49
door Luc
@nicolas:
Minder dan 20 appartementen?
Re: boekhouding syndicus
Geplaatst: 09 jun 2011 19:35
door nicolas
meer dan 20 appartementen.
Re: boekhouding syndicus
Geplaatst: 10 jun 2011 08:57
door Luc
Leidraad: wachten ... . Meer nieuws begin juli.
Wie toegang heeft tot een werk van LARCIER (2008), met de annalen van colloquium over de Mede-eigendom van de notarissen, .... kan het artikel lezen van CAUSIN. Dat trekt het algemeen kader van deze boekhouding. Dat kader bestond al sinds 1994, maar de syndici wilden het niet toepassen omdat het niet verplicht is.
Het rekeningstelsel van elke VME zal moeten rekening houden met:
- het minimaal rekeningstelsel, zoals opgelegd door het nog te publiceren KB
- de boekhoudingsregels, zoals beschreven door CAUSIN
- het algemeen rekeningstelsel van de ondernemingen (= het maximum)
- de specifieke omstandigheden van de mede-eigendom (meerdere gebouwen, £...)
Dat kan dus pas bepaald worden als het KB uit is.
Het is meer dan waarschijnlijk dat de vormgeving niet zal opgelegd worden (zoals dat het geval is voor de jaarrekeningen neergelegd bij de NBB).
Mijn persoonlijke mening is dat men beter kan wachten en verder doen op de wijze zoals voor 01.09.2010. Het is niet gezond om snel opeenvolgend de boekhoudingmethodes te wijzigen.
De VZW wet voorziet ten andere voor de vzw's dan men tussen elke wijziging van methode minstens DRIE jaar (= 3 jaarverslagen) moet laten.