Pagina 1 van 2
kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartementen.
Geplaatst: 24 jan 2012 16:03
door nicolas
Is er een wetgeving die verplicht om de noodverlichting en brandhaspels aan een kontrole te onderwerpen voor appartements gebouwen?
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 16:15
door TheJudge007
Noodverlichting is in openbare gebouwen wel verplicht en dient 2x/jaar gecontroleerd te worden. Wat de wet zegt betreft de controle in app's gebouwen weet ik zo niet, de verplichting van een noodverlichting (als er al een verplichting is) zal afhangen van het aantal app'en denk ik.
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 16:17
door Vandebos
Hangt af van het bouwjaar, hoogte van het gebouw en het aantal lagen.
Bovendien mag men niet vergeten dat er een wereld van verschil bestaat tussen wettelijk verplicht en nodig om zonder problemen van de verzekering te kunnen innen bij een incident. Niet onderhouden van reeds aanwezige veiligheidsmaatregelen wordt ernstig fronsend bekeken door verzekeringsmaatschappijen om nog maar te zwijgen door parket.
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 16:35
door TheJudge007
Niet onderhouden van reeds aanwezige veiligheidsmaatregelen wordt ernstig fronsend bekeken door verzekeringsmaatschappijen om nog maar te zwijgen door parket.
In elk geval is het "onderhoud" van noodverlichting en brandalarm soms een lachertje en soms aanleiding tot fraude vanwege de onderhoudsfirma's, zoals met veel onderhoudsconracten. Dikwijls beperkt het onderhoud zich tot het langskomen van de betreffende technieker. Of dat die iets doet of niet weet alleen hij.
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 16:57
door Vandebos
Zolang jij een attest hebt is er niets wat men je kan aanwrijven... Alhoewel ik persoonlijk altijd graag service heb gehad voor de betalingen die ik verricht.
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 17:24
door nicolas
welke attest? En moet dit dan toch gekontroleerd worden? Ons appartements gebouw is dertg jaar oud en bij mijn weten nog nooit noodverlichting en brandhaspels gekontroleerd.
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 17:31
door Vandebos
Brandhaspels, blusapparaten, rookdetectoren en noodverlichting dienen normaliter jaarlijks te worden nagekeken op werking, textielrot, nodige druk, capaciteit batterijen etc etc...
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 17:43
door nicolas
door wie?,
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 17:48
door Vandebos
Er zijn diverse firma's die deze controle uitvoeren. Eentje die ik me onmiddellijk herinner is ... Zie pb.
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 19:18
door fendtje
http://www.fireforum.be/page.aspx?PageID=629" onclick="window.open(this.href);return false;
daar eens gaan lezen , en of ge iets wijzer wordt ?
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 19:48
door mava105
Brandhaspels, blusapparaten, rookdetectoren en noodverlichting dienen normaliter jaarlijks te worden nagekeken op werking, textielrot, nodige druk, capaciteit batterijen etc etc...
Dacht deze verplichting enkel telde in openbare gebouwen, scholen, ziekenhuizen, burelen enz...
In gewone appartementen heb ik nog NOOIT een keuring meegemaakt, buiten de keuring van de brandblusapparaten en de lift.
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 19:52
door Luc
Is er een wetgeving die verplicht om de noodverlichting en brandhaspels aan een kontrole te onderwerpen voor appartements gebouwen?
De oorspronkelijke bouwvergunning heeft in principe een onderdeel "commodo et incommodo". Daar zijn normaal een aantal bepalingen in die aard opgenomen, die moeten nageleefd worden. Die vergunning is normaal in bijlage gevoegd bij de basisakte.
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 20:48
door Vandebos
Gemeenten worden steeds zenuwachtiger wat betreft de brandveiligheid in oudere flatgebouwen. Gelet op het toenemend aantal incidenten, met fatale gevolgen, lijkt dit me een wijs besluit. Elk gebouw in mijn regio die gedurende de laatste 5 jaar werd gecontroleerd door de brandweer krijgt in zijn opmerkingen dat een regelmatige, bij voorkeur jaarlijkse, controle van alle blusmiddelen en brandwaarschuwingsapparatuur nodig is. (regio Hannuit/Tienen/Leuven)
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 21:53
door float
Gaat de brandweer dan vrijwillig over tot controle of wordt dat opgelegd via een gemeentelijke verordening?
Re: kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartemente
Geplaatst: 24 jan 2012 22:05
door Vandebos
In sommige gemeenten voeren ze een georganiseerde controle uit in opdracht van de burgemeester, in anderen bieden ze zich aan bij de syndicus om vrijwillig eens samen met hen een controle van het gebouw uit te voeren. Het is ook voldoende dat een bewoner hierom bij de lokale brandweer verzoekt.
Persoonlijk is het na Luik vooral het persoonlijke aansprakelijkheidsrisico van de burgemeester dat de doorslag geeft denk ik. In Sint-Truiden of Tienen bijvoorbeeld heeft de burgemeester alle op zijn grondgebied werkzame syndici uitgenodigd op een voorlichting ivm met brandgevaar in flatgebouwen in de regio en de persoonlijke aansprakelijkheid van hen wanneer brand zou uitbreken in een slecht beveiligd gebouw nadat de brandweer én de stadsdiensten hen hierop gewezen hebben. Dat heeft zijn effect gehad...
In Leuven worden er regelmatig gehele gebouwen tijdelijk onbewoonbaar verklaard en verzegeld tot de eigenaars de nodige stappen ondernemen. (komt ook regelmatig in de pers..)