Pagina 1 van 1

syndicus en btw

Geplaatst: 02 apr 2015 11:55
door meesje
Bij het nazicht van de rekeningen en facturen van de Vereniging van Mede-eigenaars blijkt dat de syndicus al de facturen van onderhoud en werken van het afgelopen werkingsjaar aan 21 percent btw heeft laten opstellen niettegenstaande het gebouw sedert begin van dit werkingsjaar meer dan 5 jaar in gebruik is.
Onze kostenafrekening is dus 15 percent te hoog.

Kan deze btw nog gerecupereerd worden? Zoniet wie moet deze meeruitgave dragen?
Syndicus die het beheer doet, de werken bestelde en betaalde of de VME?

Re: syndicus en btw

Geplaatst: 02 apr 2015 12:27
door LeenW
En is aan alle voorwaarden van de 6% regeling voldaan? Zijn er geen beroepsmatige gedeelten bij? Zijn de nodige attesten opgemaakt?

U kunt aan de aannemers vragen een creditnota en nieuwe factuur op te maken, zolang ze nog bestaan gaat dat normaal gezien geen probleem zijn.

Re: syndicus en btw

Geplaatst: 02 apr 2015 12:49
door meesje
De eerste appartementen werden in maart 2009 in gebruik genomen.
Enkel bewoning. Geen beroepsmatige gedeeltes.
Welke attesten worden bedoeld? Onder andere aan de hand van aanslagen Onroerende Voorheffing valt de termijn alleszins te bewijzen.

ik baseer me op: http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU051702" onclick="window.open(this.href);return false;

De diverse firma's bestaan nog en voeren geregeld onderhouds- en herstellingswerken uit in het gebouw.
Er is geen directe reden waarom ze moeilijk zouden doen.

Dus we kunnen de syndicus opdragen aan die firma's creditnota's te vragen? De eerste facturen die in anmerking komen dateren van april 2014.

Re: syndicus en btw

Geplaatst: 02 apr 2015 13:53
door LeenW
De attesten waar de betrokken partij verklaart in aanmerking te komen voor het verlaagd tarief. Zonder die attesten kan een aannemer niet aan 6% factureren. Mogelijk komen niet alle appartementen in aanmerking?