betwisting energie

haas
Topic Starter

betwisting energie

#1 , 07 sep 2015 10:54

we verhuren sinds jaren app. .Nu plotseling bij plaatsing van nieuwe metertjes verdubbelt het enrgieverbruik..De huurder betwist dit en betaald ons niet.Wij hebben navraag gedaan bij meteropname bedrijf,en deze verklaren alles juist verlopen is.
Mag huurder weigeren te betalen?
Wie moet betwisten en waar.Syndicus reageert niet.
Hebben wij recht om de enrgiekosten op te eisen en hoe

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2015 11:28

De oude vloeistofmetertjes waren fraudegevoeliger, terwijl dat bij de nieuwe niet meer mogelijk is. Ligt daar misschien de oorzaak.

Sirkii

#3 , 07 sep 2015 13:19

Als de meterstanden correct opgenomen zijn en de kostverdeling uitgevoerd is zoals voorzien in de basisakte dan maan je je huurder per AS (kopie gewone brief) aan om alsnog de rekening te betalen. Blijft hij weigeren dan via vredegerecht.

Reclame

naicwill

#4 , 07 sep 2015 15:17

Is het blokverwarming met Eenpijpssysteem en niet geïsoleerde buizen in de kamers?
Vervanging van het meetsysteem via verdamping door digitale tellers?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill

#5 , 07 sep 2015 15:49

naicwill

#6 , 07 sep 2015 17:14

roharro

#7 , 07 sep 2015 18:10

Waarschijnlijk hing uw huurder vroeger koude natte doeken op zijn meterjes.
Electronische meters zijn veel nauwkeuriger en kunnen niet gemanipuleerd worden.
Aangezien de installatie niet werd gewijzigd is het irrelevant of het een éénbuissysteem is of niet.
Mijn huurders dienden ineens veel minder betalen omdat de fraudeurs niet meer konden
frauderen (wat sommigen onder hen er niet van weerhield om enkele meterjes stuk te maken door fraudepoging).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill

#8 , 07 sep 2015 18:47

Indien er mede eigenaars zijn,die meer moeten betalen,dan zijn er inderdaad andere
die minder moeten betalen moeten betalen.
Dit heeft niks te zien met frauderen daar is gewoon een natuurkundige verklaring voor.
Dit heeft als gevolg dat de energie niet juist verdeeld is,vandaar het protest van de huurder.

roharro

#9 , 07 sep 2015 20:15

Dit heeft niks te zien met frauderen daar is gewoon een natuurkundige verklaring voor.

Het water zal nu in de andere richting lopen.....

Sirkii

#10 , 07 sep 2015 21:33

Indien er mede eigenaars zijn,die meer moeten betalen,dan zijn er inderdaad andere
die minder moeten betalen moeten betalen.
Dit heeft als gevolg dat de energie niet juist verdeeld is,vandaar het protest van de huurder.
Huurder (of eigenaar) heeft geen recht van protesteren als de in de basisakte neergeschreven verdeelsleutels gevolgd worden en de metertjesvervanging door de VME goedgekeurd werd. Huurder kan naar vrederechter trekken die er in dat geval eens goed mee zal lachen.

Vergeet ook niet dat oudere appartementsgebouwen schabouwelijk ennergieinefficient zijn (dus hoge gezamelijke verwarmingskosten)

naicwill

#11 , 07 sep 2015 22:08

Welke warmtekostenverdeling bij een éénpijpsysteem met veel buisverliezen ?

0

Een paar jaar geleden is ons gebouw omgeschakeld van warmtemeting met verdampingsbuisjes naar warmtemeting met elektronische tellers. Het betreft een eenpijpssysteem. Bij de volgende afrekeningen kregen meerdere woningen een spectaculair hoger bedrag aan verwarmingskosten te betalen (tot 5 keer hoger dan bij verdampingsbuisjes), terwijl anderzijds bij meerdere woningen het bedrag significant daalde (tot 5 keer lager).

Ook hadden bepaalde radiatoren in bepaalde woningen te kampen met warmtetellers die oplopen terwijl de radiatorkranen dichtgedraaid zitten. Opzoekingswerk op internet toont aan dit nog voorkomt bij eenpijpssystemen met elektronische warmtetellers.
Dit is ondertussen quasi geëlimineerd door de temperatuur van het water te verlagen. Ook werd een laatste frequentiegestuurde pomp geïnstalleerd zodat nu alle pompen optimaal zijn.
Verder onderzoek naar de hydraulische afregeling is nog aan de gang.

Ondertussen werd ook de verdeelsleutel gewijzigd van 20/80 (20% volgens oppervlakte, 80% volgens warmtemeters) naar 40/60 – na goedkeuring op SAV.

Op het internet is over dergelijke toestanden (eenpijpssystemen met elektronische warmtetellers) veel informatie te vinden – vooral op Duitse websites. De Vereniging van Duitse Ingenieurs (VDI) heeft een model uitgewerkt waarin ook aan de warmteafgifte door de buizen (typisch voor eenpijpssystemen) per woning een “tellerstand per woning” wordt toegekend. Deze “buisteller” wordt dan opgeteld bij de “radiatortellers” van elke woning, en het totaal wordt gebruikt voor de warmtekostenverdeling.
Dit zogenaamde “VDI 2077″ model wordt sedert vele jaren in Duitsland toegepast, en is er aanvaard binnen het rechtssysteem. De firma’s die kostenafrekening verzorgen (bvb Techem, Ista, …) verifiëren zelfs spontaan of aan de voorwaarden voldaan is om het model toe te passen, en indien goedgekeurd door de SAV verzorgen zij de afrekening.

Een van die voorwaarden is dat er de warmteafgifte via de buizen minstens 66% van de totale warmteafgifte bedraagt. In ons gebouw blijkt nog veel hoger te zijn. Met andere woorden slechts een fractie van de verwarming komt via de radiatoren, het zijn vooral de buizen die voor warmte zorgen.

Nu gaan er stemmen op om de volle 100% van de stookkosten te verdelen volgens oppervlakte, en niets meer volgens de tellers (100/0).

Nog een randbemerking betreffende het Duitse systeem. Een verdeling 100/0 heeft daar wettelijk tot gevolg dat de verhuurder 15% van de stookkost moet dragen, het VDI systeem is daar dus in vergelijking gunstiger voor de verhuurder zelfs als de resulterende correctie zeer ingrijpend is en in de buurt van 100/0 komt.

Volgende vragen stellen zich:
1. is er rechtspraak bekend in België omtrent problematische warmtekostenverdeling ?
2. zijn er gevallen bekend waar het Duitse VDI systeem in België toegepast wordt – of bestaan er alternatieve correctiesystemen die toegepast worden ?
3. kan een 100/0 verdeelsleutel gestemd worden op SAV net als elke andere verdeelsleutel, of zijn er speciale regels hiervoor ?
4. Heeft een 100/0 verdeling gevolgen voor de verhuurders – zoals bijvoorbeeld in Duitsland waar zij 15% van de verwarmingskosten moeten dragen ?

Categorie: Kosten en Vergoedingen in Mede-Eigendom | Sleutelwoorden: warmtekostenverdeling
gevraagd april 30, 2015
linkJVH
0

roharro

#12 , 07 sep 2015 22:30

Raar artikel.
Warmtemeters die warmte registreren die er niet is zijn stuk en moeten worden vervangen.
Artikel blijkbaar geschreven door een gefrustreerde.
66 percent van de warmte via de buizen??? Dat kan honderd percent worden als men alle radiatoren dichtdraait en
is dus nietszeggend.
Het slaat nergens op.

naicwill

#13 , 08 sep 2015 09:02

Hier dan nog een "raar" artikel van een mede eigenaar op Quimmo

Tot vorig stookjaar werd mijn verwarming (appartement in een gebouw met 20 wooneenheden) opgenomen via het verdampingssysteem van Ista. Mijn jaarlijkse afrekening was redelijk stabiel, wat meer in strenge winters of hoge brandstofprijzen, wat minder in het omgekeerde geval. In elk geval Héél stabiel was het percentage van door mij verbruikte verwarmingseenheden: dat bedroeg jarenlang ongeveer 9 tot 9,5 % van de totale eenheden van het hele gebouw.
Dit jaar is voor de eerste keer een opname gebeurd door Techem (Caloribel), met digitale metertjes. Het resultaat: méér dan een verdubbeling van de kost... Uiterst onaangenaam. Wat me echter nog meer frappeert: het door mij verbruikte percentage van het hele gebouw is gestegen van 9-9,5 % naar 17,5 % !!! Ik ben normaal gezien zuinig met uitroepingstekens, maar in dit geval vind ik een !!! wel verantwoord.

Ik heb natuurlijk contact opgenomen met Techem, maar veel meer dan een vage uitleg over "digitaal is anders dan analoog" heb ik er niet van kunnen opsteken.

De manier van verwarmen, de isolatie, de duur van het verblijf, de levensstijl enz. zijn allemaal dezelfde (of minstens sterk vergelijkbaar) gebleven.

Mijn vraag: heeft iemand een vergelijkbare ervaring? Een meer-dan-verdubbeling van de kost (en de verbruikte eenheden), met als enige aanwijsbare verandering een nieuw meetsysteem? Ik zoek vooral naar elementen om die verdubbeling te begrijpen. Simpel gezegd: hoe kàn dit?

Dank aan iedereen die voor wat input kan zorgen.

roharro

#14 , 08 sep 2015 11:58

De reden is dat digitale metertjes veel accurater zijn.
De procentuele wijziging van het gemeten eigen verbruik zegt niet veel.
Het is de delta van het procentuele aandeel in het totaalverbruik dat relevant is.
Bij zuinige verbruikers kan een kleine wijziging van het aandeel in het totaalverbruik tot grote procentuele wijzigingen in het gemeten eigen verbruik leiden.

haas
Topic Starter

#15 , 08 sep 2015 13:34

Over de werking heb ik zeer technische uitleg van ISTA gekregen.

Het probleem is de betwisting van verbruik.
-moet ik als eigenaar opzoekingen doen of is dit werk van huurder.
- mag ik betaling eisen en in gebreke stellen of moet ik verbruik bewijzen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”