Pagina 1 van 1
appartementswet 2010- verplichte dubbele boekhouding
Geplaatst: 04 mei 2016 18:02
door observer
Het betreft een residentie met >20 kavels, dus dubbele boekhouding verplicht
De jaarlijkse afrekening van kosten en ontvangsten wordt opgemaakt aan de hand van de resultaatrekening, en op de dagorde staat " goedkeuring der rekeningen " so far so good
quid met de jaarlijkse inventaris rekening ( de vroegere " balansrekening " ): volgens mij moet die afzonderlijk goedgekeurd worden ( punt op dagorde ) of niet ?
op voorhand bedankt
Re: appartementswet 2010- verplichte dubbele boekhouding
Geplaatst: 05 mei 2016 08:50
door naicwill
"uid met de jaarlijkse inventaris rekening ( de vroegere " balansrekening " ): volgens mij moet die afzonderlijk goedgekeurd worden ( punt op dagorde ) of niet ?"
Niet
Wet:
Art. 577-8/2
De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris van de rekeningen aan, die al dan niet mede-eigenaar is, wiens verplichtingen en bevoegdheden bij het reglement van mede-eigendom worden bepaald.
Een commissaris in een rechtspersoon is een onafhankelijke deskundige, die aangeduid wordt door de Algemene Vergadering om de rekeningen en de boekhouding na te zien en hierover verslag uit te brengen aan Algemene Vergadering.182 Het staat de Algemene Vergadering vrij, rekening houdend met de kosten, om al dan niet een bedrijfsrevisor, accountant of boekhouder aan te stellen. De commissaris moet geenszins een professioneel zijn. In principe kan elke zorgvuldige mede-eigenaar deze taak volbrengen.
182 R. TIMMERMANS , “Vernieuwde appartementswet. Een eerste verkenning”, NJW 2010, 448, nr. 120
Re: appartementswet 2010- verplichte dubbele boekhouding
Geplaatst: 05 mei 2016 12:08
door AME
Om de vraag van TS te beantwoorden dient men te kijken naar het KB 12 juli 2012 en het KB van 30 januari 2001.
KB 12 JULI 2012
Art. 9. Artikel 25, § 1 en § 2, artikel 31, artikel 32, artikel 33, eerste lid, eerste zin en tweede lid, eerste zin, artikel 42, artikel 45, artikel 46, artikel49, artikel 67, artikel 68, artikel 73, artikel 74, artikel 75 en artikel 77 van het koninklijk besluit van 30 januari 2001 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen, zijn van toepassing op de boekhouding van mede- eigenaars, met dien verstande dat het woord “jaarrekening” in deze artikelen moet vervangen worden door het woord “inventaris“ en het woord “vennootschap“ door de woorden
“vereniging van mede-eigenaars“.
KB 30 januari 2001
Art. 25.§ 1. De jaarrekening moet duidelijk worden opgesteld en stelselmatig weergeven, enerzijds, de aard en het bedrag, op de dag waarop het boekjaar wordt afgesloten, van de bezittingen en rechten van de vennootschap, van haar schulden en verplichtingen evenals van haar eigen middelen, en anderzijds, voor het op die dag afgesloten boekjaar, de aard en het bedrag van haar kosten en haar opbrengsten.
§ 2. Compensatie tussen tegoeden en schulden, tussen rechten en verplichtingen en tussen kosten en opbrengsten is verboden, behalve in de gevallen voorzien door deze titel.
Elke VME met meer dan 20 kavels dient een inventaris op te maken. Deze bestaat zoals de jaarrekening van een vennootschap uit een staat van activa en passiva en resultatenrekening.
Daar waar het bij een vennootschap de aandeelhouders toekomt het resultaat ( Verschil opbrengsten – kosten) te bestemmen dienen de leden van een VME bestemming te geven aan het overschot aan opgevraagde voorschotten (Verschil Opbrengsten – Kosten)
Dit te bestemmen overschot wordt via de resultaatsverwerkingsrekening 693 : Over te dragen middelen overgeboekt naar de passiefrekening 489 Schulden: Overgedragen middelen.
Door enkel de kosten en ontvangsten ter goedkeuring voor te leggen miskent de syndicus de toepasselijke boekhoudwetgeving.
Door de Algemene Vergadering niet over de bestemming van het overschot aan opgevraagde voorschotten te laten stemmen miskent de syndicus de bevoegdheid van de Algemene Vergadering.
Re: appartementswet 2010- verplichte dubbele boekhouding
Geplaatst: 05 mei 2016 14:14
door naicwill
Re: appartementswet 2010- verplichte dubbele boekhouding
Geplaatst: 05 mei 2016 15:42
door naicwill
Re: appartementswet 2010- verplichte dubbele boekhouding
Geplaatst: 07 mei 2016 21:36
door observer
@naicwill
Uw verwijs naar viewtopic.php?t=62948 : ging eerder over décharge versus goedkeuring
nu gaat het over al dan niet goedkeuren van de inventarisrekening
Re: appartementswet 2010- verplichte dubbele boekhouding
Geplaatst: 08 mei 2016 18:48
door naicwill
aME heeft gelijk:
Goedkeuring der rekeningen en goedkeuring inventaris moeten 2 afzonderlijke agendapunten zijn.
Re: appartementswet 2010- verplichte dubbele boekhouding
Geplaatst: 14 mei 2016 15:16
door Luc
Bij het opstellen van de jaarrekening maakt de syndicus als uitvoerend orgaan een aantal keuzes, die in feite de expliciete en voorafgaandelijke goedkeuring van het beslissingsorgaan vergen, in casu de AV:
- Het te bestemmen overschot is één ervan, zoals uitgelegd door AME.
- Een ander is het overboeken van bepaalde tegoeden naar de rekening “417 Dubieuze debiteuren”.
- Maar ook het tegenposten van bepaalde vorderingen
- Etc. ...
Zo dient bij de betekening door een deurwaarder aan de VME van een “bevel tot betaling” voor bv. betaling van gerechtskosten voor een geding verloren door de VME, … , steeds aanleiding te geven tot een inschrijving in de boekhouding, maar de tegenpost kan gebeuren op een rekening naar keuze, naargelang de beslissing door de syndicus op basis van Art. 577-8 § 4 4° BW. Deze beslissing kan zijn onmiddellijk betalen, tegenposten op een wachtrekening, … .
Tussen haakjes: een boekhouder moet de beslissing van de syndicus uitvoeren (= is dus contractueel steeds partijdig) , een externe accountant, mits een extern mandaat, kan deze beslissing aanmerken als onregelmatig, precair, … maar zal/kan de beslissing niet kunnen herzien (= is deontologisch onpartijdig). Dat kan enkel het beslissingsorgaan, zijnde de AV, op voorstel van de syndicus en/of ME.
Ten laatste bij het voorleggen van de jaarrekening (kan ook vroeger tijdens een BAV) dient de syndicus zijn keuzes op basis van Art. 577-8 §4 4° BW voorafgaandelijk te laten valideren door de AV, telkens via een expliciet punt op de dagorde. Om praktische redenen is de opstelling van een jaarverslag het meest efficiënt, om deze punten te motiveren.
Pas daarna kan hij laten overgaan tot het voorleggen en goedkeuring van jaarrekening, Normaal tijdens dezelfde AV, maar eventueel tijdens een latere BAV als de syndicus meerdere dringende beslissingen heeft genomen, waarvan sommige met een grote impact op de jaarrekening.
- Eerst de jaarlijkse resultatenrekening (klasse 6 en 7). Deze zal bij voorlegging een nulsaldo moeten vertonen.
- Dan de jaarlijkse inventaris dd. 31 december (klassen 1 à 5) en
De rekeningen van de groep 410 zullen per kavel het tegoed of schuld vermelden welke nog moet betaald/ontvangen worden per privatief kavel van een ME (geen afrekening meer per eigenaar maar wel per kavel).
De rekeningen van de groepen 550 en 551 vermelden het bedrag welke op de bankrekeningen van de VME staat (zichtrekening plus de eventuele spaarrekening). Zo er statutaire beperkingen zijn (minimum werkkapitaal, reservekapitaal gereserveerd voor bepaalde werken, …) dient dit bedrag deze regels te volgen. De syndicus doet er goed aan om deze opsplitsing te vermelden in zijn jaarverslag.
Re: appartementswet 2010- verplichte dubbele boekhouding
Geplaatst: 18 mei 2016 13:06
door AME
Goedkeuring van de rekeningen en de inventaris dienen geen 2 verschillende agendapunten te zijn.
Er mag maar één agendapunt zijn: Goedkeuring van de inventaris.
De inventaris is namelijk een samenhangend geheel van activa, passiva en resultaat ( Opbrengsten - kosten)
Het is zelfs gevaarlijk 2 verschillende agendapunten op te nemen.
Wat als de saldo's van de goedgekeurde rekeningen verschillend zijn van deze van de rekeningen op de goedgekeurde inventaris?
Wat heeft de AV dan goedgekeurd?
Re: appartementswet 2010- verplichte dubbele boekhouding
Geplaatst: 18 mei 2016 13:52
door naicwill
verwijderd