#11 , 15 jun 2016 13:16
ok, bedankt voor de info.
Geralteer hieraan heb ik nog een vraag.
Wij hebben achter aan de woning een veranda.
Vroeger stond hier reeds een veranda, maar die hebben wij onlangs vernieuwd.
De muur tegen het perceel van deze buur, die door de vorige eigenaar van onze woning geplaatst was, was deels verzakt en de aannemer stelde dan ook voor om deze af te breken, degelijke fundering aan te brengen en een nieuwe muur te metsen.
voor zover ik dat kan inschatten stond deze muur volledig op onze grond.
De buurman had echter tegen deze muur een fontein gebouwd (grote constructie met waterbasin).
Volgens mijn inschatting, gebaseerd op de scheidingslijn waar de 2 woningen elkaar raken, staat deze fontein zelfs deels op onze grond.
Buurman wilde deze constructie natuurlijk niet vrijwillig afbreken, om om ruzie te voorkomen hebben wij dan een nieuwe muur tegen de oude laten zetten, dus nog maar eens 30cm dieper op onze grond.
Nu hebben we een vochtprobleem aan die muur, vermoedelijk veroorzaakt door ofwel een lek in die fontein ofwel door slagregen tegen de muur.
als een landmeter inderdaad vaststelt dat die muur en deel van het fontein op onze grond staat, kan ik mijn buur dan verplichten om dit af te breken?
De fontein stond er reeds toen wij de woning kochten, maar ik vermoed dat er nooit een bouwaanvraag voor ingediend is.
Alvast bedankt