Haag op scheiding vervangen door draad

DeStef
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Haag op scheiding vervangen door draad

#1 , 13 jun 2016 09:56

Hallo,

Wij hebben in 2004 een woning gekocht. Tussen onze tuin en die van de buur staat een haag.
Deze haag is echter al meer dan 10 jaar in erbarmelijk toestand (kale plekken, delen volledig dood, ...).

De buurman plaatst steeds nieuwe stekken maar dit heeft geen nut aangezien de haag steeds verder af sterft.

Wij zouden liefst een draad op de scheiding plaatsen, ook omdat dit veiliger is. Nu kan iedereen via de buurman in onze tuin komen.

De buurman wil hier echter niet van weten. Ik heb ook al voorgesteld om dan eventueel iets anders te plaatsen als haag (coniferen ofzo) maar ook dat wil hij niet.
Nu hebben we onlangs vastgesteld dat die haag niet echt op de scheiding staat, maar grotendeels op onze grond. Volgens de buurman stond die haag er reeds voor zij daar zelf gebouwd hebben.

Nu is mijn vraag, kunnen wij een draad als afscheiding tussen de 2 percelen afdwingen?
Mogen wij die haag zelf vervangen als die (deels) op onze grond staat?

De buurman zal dit vermoedelijk voor het vredegerecht brengen, vandaar dat ik op voorhand een beetje wil weten waar ik sta.

Heeft het nut om onze notaris hierbij te betrekken?

Alvast bedankt,
Stef

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 13 jun 2016 10:37

Kunt u bewijzen dat de haag op uw grond staat? Dit moet je wel heel zeker zijn...
Zoja, dan kunt u het gedeelte van de haag op uw grond verwijderen.
Let wel: Enkel het gedeelte dat op uw grond staat!!
Als die haag op uw grond staat, dan is die haag uw eigendom, simpel als wat...

Woont u in een stad of voorstad?

"""
Artikel 663 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat, in de steden en voorsteden, eenieder zijn nabuur kan verplichten om bij te dragen tot het bouwen en herstellen van de afsluiting die dient tot scheiding van hun in die
steden en voorsteden gelegen huizen, binnenplaatsen en tuinen;

"""

mava105

#3 , 13 jun 2016 12:06

Let wel: Enkel het gedeelte dat op uw grond staat!!"""
Best eens landmeter raadplegen als de hoekstenen niet meer zichtbaar zijn. Al de delen van de haag, die hun wortels hebben in uw grond mogen weg, ook als de takken bij uw gebuur hangen.
Je kan dan een draad zetten op de scheiding. Hierin moet uw buurman tussenkomen voor de helft. Wil hij niet dan kan je dat afdwingen via vrederechter. Is natuurlijk niet bevorderlijk voor een goede buurrelatie

Reclame

DeStef
Topic Starter

#4 , 13 jun 2016 16:41

Bedankt voor de reacties.
Buren Relatie is reeds om zeep. Met die mens valt gewoon niet te praten. heeft onlangs ook met de andere buren bij de vrederechter gezeten.

Ik zal dus best eerst een landmeter aanspreken om eens duidelijk de grens tussen de percelen te laten bepalen.

Iemand enig idee wat zoiets zal kosten? (tuin is ongeveer 28m diep)

DeStef
Topic Starter

#5 , 13 jun 2016 16:42

Ik woon in Wommelgem bij Antwerpen.

tira00

#6 , 13 jun 2016 16:51

Bestaat er niet ergens een artikel dat je bij een opmeting van een landmeter, de buurman kan verplichten om de helft te betalen?
(kan zijn dat ik me vergis....)

giserke

#7 , 13 jun 2016 17:02

Als U iets wil bewijzen, zal jij moeten opdraaien voor de kosten. Uw buur vraagt niks, jij wil die haag weg doen.
Als in de verkaveling voorschriften staan dat tuinafsluitingen een levende haag moeten zijn.
Dan zul je wel een levende haag moeten terug plaatsen. Eventueel met draadafsluiting.
En dit volledig op uw grond indien uw buur niet mee wil.

Als de haag op uw grond staat, kun je er mee doen wat je wil.
Als ze op zijn grond staan kun je eisen dat hij zijn haag op uw grond onderhoud en snoeit hij zal opeens wel minder happig zijn om die haag te laten staan....

mjers

#8 , 13 jun 2016 18:07

Indien de erfgrenzen onduidelijk zijn kan men de nabuur verplichten in het delen van de kosten van de landmeter.

DeStef
Topic Starter

#9 , 13 jun 2016 20:23

de buur wil het zelf voor het vredegerecht brengen, vermoedelijk zal die dan wel een landmeter aanstellen? Of kan ik dit beter zelf vooraf laten opmeten?

Franciscus

#10 , 13 jun 2016 23:04

Heeft geen zin een eenzijdig aangestelde landmeter heeft geen juridische waarde tgo de vrederechter. Een door de vrederechter aangestelde beëdigde deskundige - in deze zaak dus een landmeter.

DeStef
Topic Starter

#11 , 15 jun 2016 13:16

ok, bedankt voor de info.

Geralteer hieraan heb ik nog een vraag.

Wij hebben achter aan de woning een veranda.
Vroeger stond hier reeds een veranda, maar die hebben wij onlangs vernieuwd.
De muur tegen het perceel van deze buur, die door de vorige eigenaar van onze woning geplaatst was, was deels verzakt en de aannemer stelde dan ook voor om deze af te breken, degelijke fundering aan te brengen en een nieuwe muur te metsen.

voor zover ik dat kan inschatten stond deze muur volledig op onze grond.

De buurman had echter tegen deze muur een fontein gebouwd (grote constructie met waterbasin).
Volgens mijn inschatting, gebaseerd op de scheidingslijn waar de 2 woningen elkaar raken, staat deze fontein zelfs deels op onze grond.

Buurman wilde deze constructie natuurlijk niet vrijwillig afbreken, om om ruzie te voorkomen hebben wij dan een nieuwe muur tegen de oude laten zetten, dus nog maar eens 30cm dieper op onze grond.

Nu hebben we een vochtprobleem aan die muur, vermoedelijk veroorzaakt door ofwel een lek in die fontein ofwel door slagregen tegen de muur.

als een landmeter inderdaad vaststelt dat die muur en deel van het fontein op onze grond staat, kan ik mijn buur dan verplichten om dit af te breken?

De fontein stond er reeds toen wij de woning kochten, maar ik vermoed dat er nooit een bouwaanvraag voor ingediend is.

Alvast bedankt

mjers

#12 , 15 jun 2016 13:29

U kan inderdaad de buur verplichten om die fontein af te breken. Als dit op uw grond staat uiteraard.

sloeberken

#13 , 15 jun 2016 13:39

Beter afwachten tot de landmeter is geweest.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DeStef
Topic Starter

#14 , 15 jun 2016 13:48

Inderdaad, ik ga zeker eerst de zitting bij de vrederechter afwachten. Hopelijk komen we er uit zonder landmeters etc, maar ik probeer me een beetje voor te bereiden.

Is het toegelaten om een vaste constructie te bouwen tegen een muur van een buur zonder formele toelating?.

mjers

#15 , 15 jun 2016 13:51

Als die muur op jouw grond staat mag die buur er niet aan raken.
Als de situatie werkelijk is zoals jij je beschrijft dan staat die buur een serieuze bolwassing te wachten in de rechtbank...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”