Plaatsomschrijving na aanvang van verbouwing?

bandit
Topic Starter

Plaatsomschrijving na aanvang van verbouwing?

#1 , 18 sep 2008 16:40

Hoe moet ik te werk gaan nu de buur een afspraak wil maken, om de toestand van mijn woning vast te leggen, ivm eventuele schade na zijn verbouwing.
Gisteren sprak mijn buur mij aan wanneer zijn architect kan langskomen om foto's te nemen en ik veronderstel een omschrijving van eventuele gebreken te doen aan mijn woning. Dit alles om latere schade te kunnen aantonen na het verbouwen van zijn woning.
Hij vertelde mij nog dat ze enkel een aantal balkjes hebben weg genomen niets ergs. Zelf moet ik echter vaststellen dat er al aardig wat kap en breek werk is geweest. Ik ben namelijk toevallig thuis vandaag en hoor bijna onophoudelijk de breekhamer en het af en toe vallen van een muurtje.
Kan of mag een architect zulk vastellingen maken en moet ik dit nog toestaan. De werken zelf zijn duidelijk al aan de gang.
Is het eventueel nodig om de wijkagent eens op pad te sturen en deze eventueel al vaststelling te laten doen ivm het reeds bezig zijn van de werken.

MVG
Dirk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 19 sep 2008 08:50

U moet dit absoluut toelaten, en dit samen met uw buur, de architect en liefst nog iemand die u als kenner vertrouwt.

Uw buurman doet niet anders dan zich gedragen als goede huisvader, hij voorziet dat er schade kan zijn en wil zeker zijn dat die goed opgemeten wordt.

Het feit dat de werken reeds begonnen zijn doet er niet veel toe, zolang u nog geen zichtbare schade heeft.

bandit
Topic Starter

#3 , 19 sep 2008 10:17

Bedankt voor de reactie.
Echter een goede huisvader zou deze laten uitvoeren in zijn eigenbelang voor de aanvang van de werken.
Zeker als ik nu hoor, deze twee dagen dat ik toevallig overdag thuis ben, dat er allemaal aan het gebeuren is.
Moet je weten dat ze al 2 weken bezig zijn.
Dat stoort mij.
Persoonlijk heb ik zoiets van ok, ze komen langs maken beschrijving en foto's niets zegt mij dat er niet al iets is wat oorzaak is van de reeds uitgevoerde werken. Ik neem aan dat menig persoon niet elk plaatsje in huis elke dag gaat inspecteren dus wat is en was niet?
Kan ik dit laten opnemen in het dossier?
Ik heb namelijk een verdieping waar tussen de buur en mij de muren zijn afgewerkt met gyproc platen, daar direct doorzitten zal niet maar wel kunnen deze los komen als er iets met de muur daar achter gebeurt.
Moet ik daarvoor dan kasten en dergelijke gaan verschuiven of hoe gebeurt zoiets.

MVG

Reclame

Beachcomber

#4 , 19 sep 2008 11:10

Er kan van u niet meer verwacht worden dan van een normaal voorzienend persoon. U hoeft geen kasten te gaan verschuiven indien er geen aanwijzing is van schade.

Ik raad u aan om samen met uw buur en zijn architect inderdaad foto's te laten nemen, daar een kopie van te pakken en die bij te houden.
Op dat moment heeft u een wapen in handen dat u kan gebruiken in geval van discussie.

U kan ook voorstellen dat u die foto's neemt en dan een kopie doorgeeft aan uw buur.

ik zou evenwel uw buur+architect betrekken. Indien u dan schade heeft kan u met een gerust hart uw rechten verdedigen, er kan immers niet gezegd worden dat u bepaalde dingen overdrijft of uitvindt.

bandit
Topic Starter

#5 , 19 sep 2008 14:10

Ik begrijp het volkomen.
Maar om alle duidelijkheid ik ben eerder wantrouwig daar hij al bezig is.
De schade na het op maken van de toestand zal niemand kunnen weerleggen. Maar wat met de toestand daarvoor.
Is en blijft hij hier ook voor verantwoordelijk of heb ik geen been om op te staan. Aan de hand van wat er nu gebeurt aan de andere zijde maak ik mij zorgen. De hele woning ondergaat trilling, vloerplaat e.d.m.. Als ik tussen de datum en nu iets ondervind wat moet ik dan doen. Ja hem contacteren dat is zeker maar wie gaat dan zeggen wat was en wat niet.
Ik heb wel al eens goed rond gekeken en zal wel het wel weten en zien als er iets het gevolg is van zijn werken nu. Maar wat ben ik er mee?

MVG

Beachcomber

#6 , 19 sep 2008 15:05

Hij blijft hoe dan ook voor 100% aansprakelijk voor elke schade die u lijdt door de werken die hij uitvoert. Of ze nu voor of na de vaststelling is gebeurd.

Feit is wel dat er op bewijsvlak geldt dat wie schade beweert ze ook moet bewijzen. Op dat vlak bent u beschermd vanaf het moment dat u samen met uw buur de staat opmaakt. Alles wat daarvoor gebeurd is zal u afzonderlijk moeten bewijzen;
Op zich is dat niet erg moeilijk, bewijzen dat bepaalde schade te wijten is aan werken kan gemakkelijk worden gedaan door een expert. Anderszijds zullen die kosten van expertise wel voor u zijn, terwijl u met een ondertekend document van staat rustig kunt 'sit back and relax' terwijl uw buur dan moet bewijzen dat de schade die veroorzaakt is niet door zijn schuld kwam.

Concreet betekent dat dat of er nu een document is of niet, uw buurman blijft aansprakelijk; u zal alleen meer moeite hebben om het te bewijzen.
Let wel heel hard op met wat u ondertekent. onderteken enkel een staat van uw huis als erbij vermeld is dat u uw buurman met document niet exonereert. uw buurman zou van de staat kunnen gebruik maken om achteraf te gaan beweren dat u op dat moment erkende dat er geen schade was. Eis dan ook dat er vermeld wordt dat de staat enkel slaat op duidelijk zichtbare gebreken en geenszins een uitsluiting kan betekenen van aansprakelijkheid.

bandit
Topic Starter

#7 , 19 sep 2008 21:24

Ok, bedankt voor de tips.
Hierbij kan ik zeggen dat een eerste benadering is afgewezen.
Heb de eigenaar daarstraks gevraagd wat er allemaal al gebeurt is, en niet alleen wat balkjes weg genomen, wat volgens de laatste uren te horen was.
Daarbij vroeg ik of wanneer hij straks langs kwam ik eens een kijkje mocht nemen op de toestand. hij stemde toe maar is alleen niet komen opdagen.
Ik ben gewaarschuwd, na mijn telefoon werd het ook stil in het huis naast mij. Raar....

MVG

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”