Aansprakelijkheid bij publiceren van een vonnis?

nic789
Topic Starter

Aansprakelijkheid bij publiceren van een vonnis?

#1 , 20 okt 2008 14:05

ik had graag volgende twee vragen beantwoord gezien betreffende de openbaarheid van een vonnis:

Kan een vonnis die zou gepubliceerd of met alle mogelijke middelen openbaar worden gemaakt, aanzien worden als laster of eerroof?

Met alle mogelijke middelen bedoel ik: pamfletten met het vonnis uitdelen op de openbare weg en op markten, spandoeken met passages uit een vonnis dragen op de openbare weg, publicaties van het vonnis in streekkrantjes laten afdrukken, etc?

Kan iemand, indien hij persoonlijke of financiële schade ondervindt door het steeds opnieuw en opnieuw openbaar maken van een vonnis, deze schade verhalen op diegene die de schade aanricht, indien deze niet door bovenstaande vraag laster of eerroof ten laste kan gelegd worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 20 okt 2008 16:23

U bent precies iets van plan...

j.demoor

#3 , 22 okt 2008 11:16

“Art.449.Indien er op het ogenblik van het misdrijf een wettelijk bewijs van de ten laste gelegde feiten bestaat en het blijkt dat de beklaagde de tenlastelegging heeft gedaan zonder enige reden van openbaar of van privaat belang en enkel met het oogmerk om te schaden, wordt hij, als schuldig aan kwaadwillige ruchtbaarmaking, gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot vierhonderd frank of met een van die straffen alleen.

Zie ook : http://jure.juridat.just.fgov.be/pdfapp ... 19971223-5
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

artliner

#4 , 09 nov 2008 09:42

Met alle mogelijke middelen bedoel ik: pamfletten met het vonnis uitdelen op de openbare weg en op markten, spandoeken met passages uit een vonnis dragen op de openbare weg, publicaties van het vonnis in streekkrantjes laten afdrukken, etc?

Bewaar al deze bewijzen dan heb je een groot en goed onderbouwd dossier. Want zoiets kan/mag zeker NIET

Als je dat zelf van plan bent, zou ik het enkel mondeling vertellen aan belangrijke mensen. Als het een winkel is. Zou ik vragen stellen over feiten die zich hebben voorgedaan op verschillende forums. Iets in de aard van "Ik heb volgend probleem voorgehad in volgende winkel en wat kan ik ertegen doen. " (Voorbeelden van forums? Zoek anders een naar IBOOD in google)
Kan iemand, indien hij persoonlijke of financiële schade ondervindt door het steeds opnieuw en opnieuw openbaar maken van een vonnis, deze schade verhalen op diegene die de schade aanricht, indien deze niet door bovenstaande vraag laster of eerroof ten laste kan gelegd worden?
Ik denk dat het antwoord JA is.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”