Tijdens werken aan onze badkamer heeft de loodgieter onze marmeren trap beschadigd. Wij dachten aanvankelijk dat dit door de loodgieter zou geregeld worden. Toen we drie weken na de feiten echter een factuur kregen waaruit het tegendeel leek, hebben we een aangetekende brief gestuurd waarin we hem aansprakelijk hebben gesteld.
De loodgieter reageerde echter met een aangetekend protest en ontkent alle aansprakelijkheid.
Welke stappen dienen we best te ondernemen?
- Ik heb het dossier doorgespeeld aan mijn familiale verzekering waar ik rechtsbijstand geniet.
- Ik heb de factuur ondertussen (doch laattijdig) betaald maar ik heb wel de betwiste schade in mindering gebracht.
De aansprakelijkheid is moeilijk te bewijzen al heeft de helper van de loodgieter ons de ochtend na de vaststelling wel bevestigd dat dit gebeurde toen het uitgebroken bad via de trap naar beneden werd gebracht (maar we hebben geen naam en gezien zijn positie kunnen we er niet van uitgaan dat hij dit zal bevestigen). Ironisch is dat ik de loodgieter nog heb aangeraden het bad via het raam naar buiten te brengen, echter heeft hij mijn advies in de wind geslagen. We hebben geen foto's van de trap van voor het schadegeval (althans niet voldoende gedetailleerd).
De douchedeur is momenteel besteld maar nog niet geleverd. In het geval we niet in der minne kunnen schikken, hebben wij dan het recht om de verdere uitvoering door de loodgieter te weigeren wegens vertrouwensbreuk of dergelijke? Wij zouden in dat geval prefereren dat de werken worden overgenomen door een andere loodgieter naar onze keuze.
Alvast bedankt voor het advies.