vreetschade naburige dieren

David2
Topic Starter

vreetschade naburige dieren

#1 , 24 mei 2009 18:00

Geachte forumleden,

Ik ben eigenaar van een onroerend goed met een ruime tuin. Mijn perceel is afgescheiden van het naburig perceel door een ligusterhaag.

Deze haag werd over een lengte van zeventig meter zwaar beschadigd door de vraatzucht van de bruine geitjes en schapen van mijn buurman (huurder).
Deze onderneemt niets om de schade te doen stoppen, hoewel dit reeds per aangetekende brief gevraagd werd. Steekt gewoon middenvinger op, maar ik ben ddeze situatie beu.

Ik zie mij dan ook verplicht om mij tot de vrederechter te wenden.

Vragen :
- kan ik mij tevens tot de eigenaar van het naburig perceel wenden, deze is op de hoogte van de situatie door aangetekend schrijven doch onderneemt evenmin ietsonderneemt evenmin iets tegen zijn huurder.
- kan ik volledige schadevergoeding vragen voor de gemeenschappelijke haag ? De schade aan de gemeenschappelijke haag is immers volledig te wijten aan de nalatigheid van mijn gebuur.
-wat is een redelijk bedrag aan schadevergoeding dat ik kan vragen ?

Bedankt

D.[/i]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 mei 2009 19:58

Ik zou niet beginnen met het eisen van schadevergoeding.

Vraagje, kan u hier geen rechtsbijstand van uw familiale voor bekomen? tenslotte is het schade aan uw eigendom door derden, zelfs al gaat het om een gemeenschappelijke haag.

Geiten en schapen zijn geen huisdieren, als uw pand niet in agrarisch gebied ligt horen ze er niet thuis.

Huurder en verhuurder in geding dagen en zou volgende punten eisen:

Verwijderen van schapen en geitjes tegen dwangsom vanaf dag vonnis, dwangsom afdwingbaar maken van zowel huurder als verhuurder.

Bij niet inwilligen van dit verzoek, verzoeken dat de huurder op zijn kosten een afsluiting aanbrengt zodat schapen en geiten niet meer aan de ligusterhaag kunnen, eveneens tegen dwangsom op dertig dagen na vonnis, opnieuw afdwingbaar maken van zowel huurder als eigenaar. (tijd geven hek te plaatsen)

Eigenaar pand veroordelen tot het zijn kosten vervangen van de totaal vernielde delen van de haag.

- Leg de schade aan de haag vast met foto's.
- verzamel al de brieven die u reeds heeft geschreven en de ontvangst bewijzen. (de nummer die u hierop aantreft kan u op de site van de post gebruiken om de leveringsdatum etc vast te stellen)

Volledig terzijde zou ik op internet eens de zoekterm "order cougar scent" of "order cougar urine" opzoeken... Dat helpt ook wel eens om hagen te beschermen tegen vraatzucht.

David2
Topic Starter

#3 , 25 mei 2009 11:21

Alvast bedankt voor dit antwoord.

Mijn tweede verblijf ligt in agrarische zone dus op zich mogen er wel schapen en geiten gehouden worden, maar dan wel met respect voor de buren. Ik er geen probleem mee dat huurder dieren wil houden, doch wel met de manier waarop.

Is het nog aan te raden eerst een "verzoeningsprocedure" op te starten bij de vrederechter ? ( nadeel : niets is afdwingbaar---) als tegenpartij niet opdaagt tijdverlies)

D.
Laatst gewijzigd door David2 op 25 mei 2009 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#4 , 25 mei 2009 11:31

Het komt je dossier alleen maar ten goede als je een verzoeningspoging inlast. Bovendien is het moeilijk om in een dergelijk dossier hoogdringendheid aan te halen die het overslaan van een verzoening wegens tijdsdruk kan verantwoorden.

Ik zou eventjes de brave Belg zijn en elk stappje van het parcours volgen. Zeker als u niet verantwoordelijik bent voor de schade en deze schade bovendien niet hinderlijk is voor uw dagelijks leven. (wat absoluut niet wil zeggen dat deze niet ergerlijk kan zijn.)

Vandebos

#5 , 25 mei 2009 15:26

Alvast bedankt voor dit antwoord.

Mijn tweede verblijf ligt in agrarische zone dus op zich mogen er wel schapen en geiten gehouden worden, maar dan wel met respect voor de buren.

Is het nog aan te raden eerst een "verzoeningsprocedure" op te starten bij de vrederechter ? ( nadeel : niets is afdwingbaar---) als tegenpartij niet opdaagt tijdverlies)

D.
Niets is effectief afdwingbaar, maar als er daar wel een akkoord uit de bus komt waarin je nalevingsregels kan opnemen heeft dat wel de kracht van vonnis.

In een dergelijk dossier verwacht ik echter wel dat de huurder één van geiten zal sturen...

David2
Topic Starter

#6 , 25 mei 2009 15:47

Huurder heeft ook nog een kat...wellicht zal hij die sturen :( , maar misschien is de eigenaar geneigd iets te ondernemen indien hij voelt dat hij toch "last" gaat krijgen.

Nu interesseert het hem allemaal niet, wacht gewoon het juiste moment af om te verkopen (bestemmingswijziging in het vooruitzicht) en zolang hij huur krijgt voor het "krot" dat nu op zijn perceel staat is hij tevreden.

D.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”