Brand door kortsluiting zonder brandverzekering ....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Brand door kortsluiting zonder brandverzekering ....

#16 , 01 jul 2010 17:47

Idd heeft politie PV opgesteld - een van de vragen die tot PV leidt is het ontbreken van een verzekering.
Het niet verzekerd zijn kan ook tot gevolg hebben dat alle rekeningen naar persoon worden doorgestuurd en niet naar verzekering.

Reken maar op enkele duizenden Euro voor brandweer (tot veel meer)- nutsvoorzieningen die ter plaatse moeten komen - electriciteit gas en water indien er moet nageblust worden en branddeskundigen worden ingeschakeld door gerecht of verzekering tegenpartij.
Dan heb ik het nog niet over feit als er vb mogelijk asbest in het gebouw zou zitten .. dan wordt het pas leuk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 01 jul 2010 18:59

De kosten kunnen inderdaad hoog oplopen.
De meen echter als vraag begrepen te hebben; op welke basis er wordt geoordeeld over schuld of onschuld van huurder.

Ik neem aan dat huurder zijn pand niet moedwillig in brand stak. indien brandweer dit kan aantonen, is zijn onschuld dan bewezen?

Het is toch de eigenaar die verantwoordelijk is voor keuringen inzake electriciteit-installatie? (Als ik dit zo lees zullen die ontbreken).
Is de man niet zelf nalatig door zijn pand niet zelf te verzekeren tegen brand, gezien hij verhuurt zonder verzekeringsplichten naar huurder?

Kan huurder gerust het resultaat afwachten van het deskundig onderzoek, als zij/hij met zekerheid weet van geen 'fouten' te hebben gemaakt?
Handige documenten voor Personenrecht

Garamba
Topic Starter

#18 , 01 jul 2010 20:53

De vraag waar ik nog meezit is : waar in de wet wordt "schuld" en "onschuld" gedefineerd (binnen de context van aansprakelijkheid van huurder). Met andere woorden: wanneer is een brand buiten de schuld van de verhuurder. Staat dat zwart op wit in de wet?
Neen, dit staat niet in de wet. De rechter moet dit beoordelen en is zeer streng voor de huurder.
De bewijslast ligt bij de huurder. Hij moet bewijzen dat hem geen schuld treft. De huurder heeft er dus alle belang bij de precieze oorzaak van de brand te bewijzen. Als hij dit niet kan is hij aansprakelijk voor de schade aan het gehuurde goed.
Als het rapport/verslag van de brandweer de brand wijt aan kortsluiting, is dat dan niet genoeg als bewijs?

Er moet toch een verschil zijn tussen iemand die zijn frietketel laat opstaan en een kortsluiting ergens in het gebouw. Dat moeten toch twee verschillende zaken zijn. Toch?
Zijn er precedenten bekend in de rechtsgang die duidelijkheid kunnen brengen?

Reclame

Garamba
Topic Starter

#19 , 01 jul 2010 20:59

Hoe kan ik het rapport van de brandweer opvragen?
Ik denk dat zij een verslag dienen op te maken dat geldt als P.V. en dat dit verder wordt aangevuld nadat hun onderzoek is afgerond.
Bent u zelf niet verhoord geweest na de brand? Het zij door de brandweer hetzij door de politie?
Zonee, zou ik me bevragen op het politie-bureau.

Misschien een brandweer-overste die dit leest en wilt uitklaren?
Twee politieagenten zijn me komen verhoren op de spoedafdeling waar ik lag.
Ik heb mijn verklaring bij hen afgelegd ( in grote lijnen net dat wat in mijn openingsbericht staat), maar ik wist niet dat die nog aangevuld ging worden na verder onderzoek. Kan ik de volledige PV opvragen bij de politie? en vanaf wanneer mag dat dan?

Garamba
Topic Starter

#20 , 01 jul 2010 21:05

Idd heeft politie PV opgesteld - een van de vragen die tot PV leidt is het ontbreken van een verzekering.
Het niet verzekerd zijn kan ook tot gevolg hebben dat alle rekeningen naar persoon worden doorgestuurd en niet naar verzekering.

Reken maar op enkele duizenden Euro voor brandweer (tot veel meer)- nutsvoorzieningen die ter plaatse moeten komen - electriciteit gas en water indien er moet nageblust worden en branddeskundigen worden ingeschakeld door gerecht of verzekering tegenpartij.
Dan heb ik het nog niet over feit als er vb mogelijk asbest in het gebouw zou zitten .. dan wordt het pas leuk.
Dat lijkt me sterk dat ik het uitrukken van de brandweer moet betalen, dan kan ik even goed de politie ook gaan betalen.....
De ziekenwagen wel, dat is nu eenmaal geen dienst van de gemeente zelf.
Betalen van brandweer lijkt me alleen opportun wanneer er kwaad opzet in het spel is.

De brandweer heeft overigens moeten nablussen, ze zijn naar het schijnt tot 2 keer toe terug moeten komen ( zelf lag ik toen op de spoedafdeling). Uiteindelijk hebben ze het zekere voor het onzekere genomen en bijna heel de inhoud van de woonkamer door het raam gesmeten. Erg hoor, ben al mijn boeken en cd, dvd, etc .... kwijt.

scorpioen

#21 , 01 jul 2010 23:39

Prof. Herbots schrijft het volgende in "Het onroerend goed in de praktijk"
In een verhuurde garage ontstond brand. De oorzaak ervan was
te vinden in een kortsluiting in een elektriciteitskabel die de wasmachine
van de huurders voedde. Deze leiding was door de verhuurder
geïnstalleerd en aan de muur bevestigd. Hoe is die kortsluiting
ontstaan? In tegenstelling tot de eerste rechter die alleen
rekening houdt met een constructiefout – dit is dus overmacht voor
de huurder –, tracht het Hof van Beroep andere oorzaken van devastgestelde kortsluiting te bedenken, met name beschadiging van
de kabel door een uitwendige oorzaak of door een onnodige versterking
van de smeltveiligheden. De constructiefout is niet bewezen.
De huurders ontsnappen dus niet aan hun aansprakelijkheid,
en worden veroordeeld tot het terugbetalen van de uitkeringen van
de verzekeraar van de verhuurder aan zijn cliënt (Antwerpen 3
maart 1980, De Verz. 1983, 262, noot A.T.). De vraag of een kortsluiting
al dan niet voorkomt uit een constructiefout, berust op feitelijke
beschouwingen (zie DEPREZ en TRUYENS, in Traité de
l’assurance contre l’incendie, in Novelles, Droit Commercial, V, nr.
261). Is de kortsluiting inderdaad te wijten aan een constructiefout
dan is de huurder vrijgesteld van zijn aansprakelijkheid voor de
brand. Op zijn beurt kan hij zich tegen de verhuurder keren op
grond van artikel 1721 B.W.
Een kortsluiting veroorzaakte brand. Luidens art. 1732 en 1733
B.W. moet de huurder om zijn aansprakelijkheid te ontlopen bewijzen
dat hij geen schuld heeft aan de brand van het gehuurde
goed. De huurder werd vrijgesproken, omdat de oorzaak van de
kortsluiting niet achterhaald kon worden. Het Hof van Cassatie
was het hier niet mee eens omdat het arrest niet uitsloot dat de
kortsluiting kon zijn veroorzaakt door een defectueuze dakrandverlichting,
waarvan de huurder had nagelaten de eigenaar op de
hoogte te stellen. Men kon derhalve niet wettig beslissen dat de
huurder bewees dat de brand buiten zijn schuld had plaatsgevonden
(Cass. 26 februari 1988, A.C. 1987-88, 827, J.T. 1989, 196, Pas.
1988, I, 764 en R.W. 1989-90, 743).
In zijn arrest van 10 februari 1994 sloot het Hof van Cassatie de
aansprakelijkheid van de huurder uit omdat het gebrek aan de
elektrische installatie van het gehuurde goed, de staat van dit goed
aantastte zonder dat de huurder hieraan iets kon doen en zonder
dat hij het gevaar van de gebrekkige installatie had moeten inschatten
vóór de ontvangst van een ongewoon hoge verbruiksfactuur.
Na ontvangst van een eerste verdacht hoge verbruiksfactuur had
hij bovendien de installatie korte tijd vóór de ramp laten nakijken
(Cass. 10 februari 1994, J.L.M.B. 1994, 764).
De Maeseneire in Kluwers Verzekeringshandboek schrijft:
ander gebrek in de elektrische installatie, is de huurder slechts ontslagen
van zijn aansprakelijkheid, wanneer hij bewijst dat de kortsluiting niet
veroorzaakt kan zijn door zijn nalatigheid. Een kortsluiting op zich is geen
bevrijdende vreemde oorzaak, want dit incident kan te wijten zijn aan een
fout van de huurder of kan door een dergelijke fout mogelijk gemaakt zijn.
(Vred. Dendermonde, 12 november 1948, Bull. Ass., 1948, 657; zie ook
Mons, 9 december 1975, Pas., 1976, II, 163; Cass., 26 februari 1988, Arr.
Cass., 1987-88, 827; R.W., 1989-1990, 743; Pas., 1988, I, 764; De Verz.,
1988, 504, opm. F. Melis; J.T., 1989, 196; Antwerpen, 12 juni 1991, voornoemd;
Antwerpen, 30 oktober 1991, De Verz., 1992, 112, noot D. De
Maeseneire).
Wanneer de rechter nochtans beslist dat de brand zijn oorzaak vindt in het
gebrek van de elektrische installatie, met uitsluiting van enige daad of
omissie van de huurder, dan beslist hij terecht dat deze geen fout heeft
begaan (Cass., 10 februari 1994, J.L.M.B., 1994, 764; Antwerpen, 6 maart
1989, Limb. Rechtsl., 1989, 95).
Of een kortsluiting al dan niet voortvloeit uit een gebrek in de bouw en
bijgevolg al dan niet een grond van vrijstelling van aansprakelijkheid van
de huurder vormt, hangt in wezen af van de feitelijke omstandigheden
(Antwerpen, 3 maart 1980, De Verz., 1983, 259, opm. A.T.).
Ik besluit: de ene kortsluiting is de andere niet. De huurder zal echter de juiste oorzaak van de kortsluiting moeten bewijzen om een kans te hebben aan zijn aansprakelijkheid voor schade aan het gehuurde goed te kunnen ontsnappen.

Garamba
Topic Starter

#22 , 02 jul 2010 16:47

Ik besluit: de ene kortsluiting is de andere niet. De huurder zal echter de juiste oorzaak van de kortsluiting moeten bewijzen om een kans te hebben aan zijn aansprakelijkheid voor schade aan het ge
En hoe kan ik nu als particulier bewijzen dat de kortsluiting niet aan mij ligt. Welke middelen voorziet de wet voor een particulier om zich te verweren?
Tegen expertise en hopen dat, dat iets opbrengt. Wat als alle sporen inmiddels verdwenen zijn. Hoe kan de wet van mij verlangen iets te bewijzen als alle sporen weg zijn?
Bovendien vind ik dat een huisbaas een brandverzekering als voorwaarde moet stellen bij het verhuren van een pant.
De huiseigenaar wil toch dat zijn huishuur op tijd betaald wordt?
De huiseigenaar wil toch dat zijn pand in de oorspronkelijke staat terug gegeven wordt?
Weldan, neem loonfiche en brandverzekering als voorwaarde voor het ondertekenen van het contract.
So: no harm done.

Inmiddels ben ik met de brandexpert van de verzekeringsmaatschappij van de verhuurder in het afgebrande pand geweest. Hij kon mij alleen melden dat ik een container moest huren en al de rommel buiten moest zetten. Hij wilde ook graag binnen kunnen (ik heb nog steeds de enige sleutel).
Na contact met mijn advocaat blijkt dat ik eerst moet nagaan of het pand wel vrij gegeven is, anders vallen er helemaal geen werken uit te voeren....

Rare boel allemaal, plotseling ben ik in een onbekende wereld terecht gekomen van procedures, etc....

thx, for your comments

Franciscus

#23 , 02 jul 2010 17:22

Dan zal je een expert moeten aanstellen die in uw naam de brand gaat onderzoeken en vb dan voor u zal vaststellen hoe het werkelijk allemaal gelopen is.
Ee andere expert die u kan aanstellen is diegene die dan de juridische stukken zal lezen en antwoorden op de vragen

Neen u krijgt bij de politie geen inzage in het PV.
Een onderzoek is geheim - schriftelijk en tegensprekelijk VOOR de rechtsbank.
Als het parket alle partijen gehoord heeft (via politie) dan zal openbaar ministerie beslissen of het een onopzettelijke brand was of een opzettelijke - of er gebrek aan voorzorg was of schuldig verzuim.
Of iemand kan verantwoordelijk gesteld worden voor de brand enz
Als het een strafbaar feit is zullen ze de zaak doorverwijzen naar de correctionele rechtbank is het voor hen geen strafbaar feit dan stopt de zaak voor het parket

In dat geval zal een van de partijen ( schadelijder) de vermoedelijke verantwoordelijke voor de burgerlijke rechtbank dagen en daar zal dan door de burgerlijke rechtbank alle partijen met hun deskundige(n) gehoord worden.
Daar wordt dan een beslissing genomen en zal de schuldige veroordeeld worden tot betalen van alle schade en kosten en gerechtskosten.

Een van de redenen om een brandpolis en familiale polis te nemen is dat u nu de experten hebt die u kunnen verdedigen of voor u kunnen eisen ter zitting
PS als u geen verzekering hebt dan zal de brandweer de facturen naar diegene sturen waar de brand is ontstaan ...

Dat brandweer gratis is .... bepaalde zaken zijn gratis ... maar niet alles.
Voor nogal wat feiten wordt er wel degelijk een factuur opgesteld
Laatst gewijzigd door Franciscus op 03 jul 2010 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden

#24 , 02 jul 2010 17:39

Inmiddels ben ik met de brandexpert van de verzekeringsmaatschappij van de verhuurder in het afgebrande pand geweest. Hij kon mij alleen melden dat ik een container moest huren en al de rommel buiten moest zetten. Hij wilde ook graag binnen kunnen (ik heb nog steeds de enige sleutel).
Na contact met mijn advocaat blijkt dat ik eerst moet nagaan of het pand wel vrij gegeven is, anders vallen er helemaal geen werken uit te voeren....

Het lijkt me wijselijk van daar niemand binnen te laten, alvorens je eigen brandexpert de zaak onderzocht heeft.
Ook met het huren van een container en het buiten zetten van al de rommel zou ik zolang wachten, indien de aansprakelijkheid bij de verhuurder wordt gelegd, vallen deze kosten immers ten laste van de verzekeringsmaatschappij.

Heeft die brandexpert eveneens een raming gemaakt van de door jou geleden schade? Zoja, teken dat in geen geval, want ook dat zal kunnen tegengesproken worden.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 02 jul 2010 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#25 , 02 jul 2010 18:33

Zolang het pand niet vrijgegeven is mag er NIEMAND binnen - alleen de door de onderzoeksrechter/parket aangesteld experten - in principe ook de politie niet - tenzij om de experten te ondersteunen. Vermoedelijk is alles ook 'wettelijk' verzegeld.
Mogelijk komt ook de veiligheidsingenieur van de stad of een aangestelde mee ter plaatse inzake stabiliteit van het gebeuren.
Pas daarna kunnen privé experten binnen en best is dat alle experten van alle verzekeringen of partijen dat tegelijktijdig doen.

mava105

#26 , 02 jul 2010 20:12

Heb persoonlijk vele branden meegemaakt tijdens mijn werk, en dan vooral in de Horeca. Minstens 1 brand per maand, al of niet aangestoken of ongeluk.
Je zou versteld staat welke informatie een gerechtsdeskundige nog uit de puinen kan halen. Ze kunnen bijna de volledige electrische installatie reconstruren (op papier dan) Ook kunnen ze zien waar de brand begonnen is. Daar beginnen ze mee, en dan kunnen ze nagaan hoe en langs waar het vuur zich verspreid heeft in het huis. Daar waar bvb de muurbepleistering het witst is, heeft het vuur de hoogste temperatuur bereikt (bij een bepaalde temperatuur begint zelfs het roet, dat zich al op de muren heeft vastgezet, te branden). Ze kunnen soms zelfs aan de kleur van bepleistering of overblijvende muren en inboedel zien welke temperaturen bereikt zijn.
Zo heb ik persoonlijk meegemaakt dat een volledig restaurant uitbrande, dak en vloeren ingevallen, en toch wist de deskundige te achterhalen dat het begin van de brand was veroorzaakt door oververhitting van de motor van de ijsmachine. Deze was op haar beurt veroorzakt omdat de uitbater-huurder een kartonnen doos met borden voor de verluchtingsrooster van de machine had geplaatst. Het onderzoek had wel meer dan 1 jaar geduurd, tijdens dewelke het gebouw niet werd vrijgegeven. Gevolg: de huurder-uitbater was verantwoordelijk voor de brand en zijn verzekering (hij was tenminste verzekerd) moest betalen. Heb vele malen meegemaakt dat huurders niet verzekerd waren en het draaide meestal uit op een zeeeer zware aderlating met alle gevolgen van dien.

lucgescheiden

#27 , 03 jul 2010 03:29

Ik besluit: de ene kortsluiting is de andere niet. De huurder zal echter de juiste oorzaak van de kortsluiting moeten bewijzen om een kans te hebben
Wat gebeurt er bij u thuis als u een kortsluiting maakt?
Wel, bij een goedgekeurde electriciteitsinstallatie zullen de stoppen doorslaan of de automatische zekeringen afslaan.
Misschien zelfs de hoofdzekering van het gebouw (eigendom/verantwoordelijkheid van net uitbater?)

Waarom is dat hier niet het geval geweest?

Franciscus

#28 , 03 jul 2010 14:24

vb geen verliesstroomschakelaars - geen aarding - verder gaan met tweepolige verlengkabels -verlengkabels gebruiken als extra stopkontakt en er dan een strijkijzer of 2 opzetten - kattenkoppen gebruiken enz enz

lucgescheiden

#29 , 03 jul 2010 15:15

vb geen verliesstroomschakelaars - geen aarding - verder gaan met tweepolige verlengkabels -verlengkabels gebruiken als extra stopkontakt en er dan een strijkijzer of 2 opzetten - enz enz
verliesstroomschakelaars - aarding: zitten al jaar en dag in het technisch reglement tot bekomen van goedkeuring
tweepolige verlengkabels: worden al jaren niet meer verkocht
verlengkabels gebruiken als extra stopkontakt en er dan een strijkijzer of 2 opzetten- kattenkoppen gebruiken: zou erop wijzen dat er te weinig bruikbare stopcontacten werden voorzien van meet af aan.

Mijn inziens allemaal dingen lastens de verhuurder!

Franciscus

#30 , 03 jul 2010 16:17

Uiteraard juist maar..

Kom eens mee naar omgeving Stuivenberg in Antwerpen ... deze zaken worden dagelijks nog gebruikt.
Men kan nog steeds van die dunne twee-aderige draad kopen om een lampje aan te hangen.
En geloof me deze worden dan met een platte stekker gebruikt om een verlengsnoer te hebben naar een stekkersdoos waar men dan een electrisch vuurtje en en strijkijzer opzet.
Illegale personen of asielzoekers hebben uiteraard allemaal de Belgische wetgeving van buiten geleerd voordat ze naar België zijn gekomen.
Trouwens een aantal van deze zaken zijn NIET voldoende om een pand onbewoonbaar te verklaren --- wel waterkoppelingen gebruikt ipv gaskoppelingen...

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”