pup versus volwassen hond

Mariette

Re: pup versus volwassen hond

#16 , 06 mei 2013 08:17

Enne Mariette, je discours is niet op reeele precedenten gestoeld. Bijtincidenten met kinderen gebeuren met loslopende honden.
Ik had het niet over "bijtincidenten met kinderen" maar over de reële situatie waarbij de pup van topicstarter werd DOODGEBETEN door een aangelijnde hond.
Me dunkt had de eigenaar zijn hond dus niet onder controle, zelfs indien hij aangelijnd was.

Dààr gaat het over.

Daarom mijn vraag: mogen loslopende pups dan gewoon worden doodgebeten/vermoord als de aanvaller maar aan de leiband hangt? Me dunkt van niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#17 , 06 mei 2013 09:24

ik denk het niet lanox, want de fout zit 'm in het feit dat de gedupeerde zijn hond niet onder controle kon houden.
Als de andere hond gemuilkorfd had moeten zijn, dan zijn beide juridisch gezien in fout. Maar nochmaals, de zin begint met een grote "als".
Misschien, maar het zou uiteindelijk zo ver niet gekomen zijn mocht de persoon hier zijn puppy aan de leiband gehad hebben.
Een stelling die u op beide kan toepassen. Vandaar dat ze in dit geval beide in de fout zijn gegaan.

Franciscus

#18 , 06 mei 2013 14:01

Hoe lang was die lijn?
Een lange looplijn wordt trouwens niet beschouwd als aangelijnd omdat men zo de hond niet onder controle heeft.
We hebben enkel als feit dat de pup losliep en dat de aangelijnde hond de pup heeft doodgebeten (zeker niet vermoord want dat is een terminologie uit het strafwetboek en wordt gebruikt tgo mensen . Een voorwerp/dier kan dus niet vermoord worden.)
Laatst gewijzigd door Franciscus op 06 mei 2013 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Gebruiker21

#19 , 06 mei 2013 14:47

en was het zo niet fout gelopen, dan was je pup misschien wel achter of onder een auto gelopen.
Of erger: de pup loopt op straat, waardoor een auto plots moet uitwijken, frontaal tegen een tegenligger knalt en er een dode valt. De eigenaar van de pup (of hopelijk zijn verzekering) zal voor alles moeten opdraaien.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

puttemanp

#20 , 06 mei 2013 19:31

mogen loslopende pups dan gewoon worden doodgebeten/vermoord als de aanvaller maar aan de leiband hangt? Me dunkt van niet.

Pups mogen niet loslopen (volwassen honden ook niet trouwens!). Punt aan de lijn.

Was de pup aangelijnd zou die niet in de buurt van de andere hond geraakt zijn en zou er hooguit wat geblaf/getrek/gegrom geweest zijn.

P.

Mariette

#21 , 06 mei 2013 22:36

mogen loslopende pups dan gewoon worden doodgebeten/vermoord als de aanvaller maar aan de leiband hangt? Me dunkt van niet.

Pups mogen niet loslopen (volwassen honden ook niet trouwens!). Punt aan de lijn.

Was de pup aangelijnd zou die niet in de buurt van de andere hond geraakt zijn en zou er hooguit wat geblaf/getrek/gegrom geweest zijn.

P.
dus volgens U mag elke loslopende hond gewoon gedood worden?
loslopende katten ook?

Franciscus

#22 , 06 mei 2013 23:03

Uiteraard niet.
Daarvoor zijn er regels en is er wetgeving.
Evenzo wat de strafrechtelijke en de burgerlijke aansprakelijkheid terzake betreft.

Het laten loslopen van honden is een strafbaar feit.
Het laten loslopen van katten wordt niet strafrechtelijk beteugeld.

Burgerlijk is er het feit de fout en de schade en het causaal verband tussen beiden.
Daar zal de schadelijder moeten bewijzen dat de fout bij de andere partij ligt.

Terwijl er al een strafrechtelijke fout door schadelijder is gepleegd.... wordt iets moeilijker.....

Winand

#23 , 06 mei 2013 23:31

Dus de topicstarter zijn vraag was nog, wat als zijn dochtertje naar die hond gelopen en aangevallen was?

Loslopende honden en "loslopende" kinderen mag je allebei niet uit het oog verliezen + dat kinderen moeten weten dat het niet zomaar kan met een vreemde hond contact te zoeken.
@Mariette, honden blijven wilde dieren met een instinct en weinigen krijgen hun hond 100% de baas, waarschijnlijk was die Amstaff gewoon met die pup aan het spelen, bij zulke honden gaat het er redelijk ruw en agressief aan toe.
Ikzelf heb 2 Beaucerons, als die spelen maakt een pup geen kans.
Spijtig ongeval, meer niet.

eylis

#24 , 07 mei 2013 09:01

even zijdelingse opmerking..loslopende katten zullen nooit naar een hond toelopen om er mee te spelen :-)

Mariette

#25 , 07 mei 2013 15:30

even zijdelingse opmerking..loslopende katten zullen nooit naar een hond toelopen om er mee te spelen :-)
neen, maar een los aangelijnde staf loopt wèl achter een kat en bijt haar dood.
Blijkbaar mag dit, zolang hij maar aangelijnd is, volgens sommige posters.

Mijn vraag blijft : is die eigenaar van de Staff dan helemaal geen verantwoording verschuldigd omdat zijn hond die pup doodbeet? Of is die verantwoordelijkheid enkel van tel als de pup is aangelijnd?

Ondertussen weet iedereen al dat de pup aangelijnd HAD MOETEN ZIJN. Maar geldt dit als volledig excuus om het hondje te laten doodbijten? dàt is de hamvraag.
Als het enige criterium is dat de hond moet aangelijnd zijn, dan blijft ook de vraag : wat gebeurt er als de aangelijnde hond een kind aanvalt?
Antwoord: kind had niet los mogen lopen?

Turaki

#26 , 07 mei 2013 15:33

Blijkbaar mag dit, zolang hij maar aangelijnd is, volgens sommige posters.?
Een los aangelijnde hond is voor de wet niet aangelijnd.

Mariette

#27 , 07 mei 2013 15:37

Blijkbaar mag dit, zolang hij maar aangelijnd is, volgens sommige posters.?
Een los aangelijnde hond is voor de wet niet aangelijnd.
Dan moet ik toch de conclusie trekken dat de Staff in het OP niet wettelijk was aangelijnd. Ik kan me nl. niet voorstellen dat een eigenaar toelaat dat zijn hond een pup doodbijt op één meter van zijn baas.

Gebruiker21

#28 , 08 mei 2013 08:40

Misschien mis ik iets, maar ik lees in de post van de OP niet dat de hond "los" aangelijnd was. Enkel dat hij de pup aanviel. Als die pup tot vlak bij de Staff loopt, kan deze er naar bijten, zelfs als hij reglementair aangelijnd is.

Op de vraag: wat met een kind? De wet maakt een onderschijd tussen "goederen" (= de pup) en "mensen" (= het kind). De Staff die de pup dood bijt wordt beschouwd als vernieling van goederen. Een Staff die een kind bijt wordt gewoon bekeken als gevaarlijk, en de gevolgen zullen dus veel zwaarder zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mariette

#29 , 08 mei 2013 17:03

Misschien mis ik iets, maar ik lees in de post van de OP niet dat de hond "los" aangelijnd was. Enkel dat hij de pup aanviel. Als die pup tot vlak bij de Staff loopt, kan deze er naar bijten, zelfs als hij reglementair aangelijnd is.

.
dat was mijn eerste vraag:
1.mag een aangelijnde hond zomaar andere beestjes doodbijten?
2.is het toegestaan dat de eigenaar/begeleider erop staat te kijken dat een aangelijnde hond op minder dan "één meter" andere beestjes doodbijt

daaruit volgde :
als de hond aan een lange leiband is aangelijnd, dan blijkt dat niet te tellen als "aangelijnd"

bijgevolg:
wie is dan verantwoordelijk?

(ps. als U de discussie eens terug doorneemt is het eenvoudiger, dan hoeven we die vragen niet steeds opnieuw te herhalen).

Oude Belg

#30 , 09 mei 2013 09:07

(ps. als U de discussie eens terug doorneemt is het eenvoudiger, dan hoeven we die vragen niet steeds opnieuw te herhalen).
als U de discussie eens terug doorneemt is het eenvoudiger, dan hoeven we die antwoorden niet steeds opnieuw te herhalen
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”