Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan in het kader van die verzekering het advies van een advocaat.
Het voorbeeld hier aangehaald is reeds jaren terug voorgevallen, en werd door de verzekeringsmaatschappijen afgehandeld.
De bestuurder die een manoeuvre uitvoert op de openbare weg geniet geen voorrang op degene die een manoeuvre uitvoert om zich op de openbare weg te begeven.
Niet van toepassing: In het geval wat hier wordt aangehaald is er totaal geen sprake van openbare weg, maar een privé terrein.
plaats op de rijbaan
Niet van toepassing: de "rijbaan" wordt klaar en duidelijk omschreven in de wegcode, en maakt deel uit van de openbare weg. Aangezien het hier geen openbare weg betreft ...........
Ik stel vast dat er rond aanrijdingen een serie "geplogenheden" bestaan die door de meeste juristen blindelings wordt gevolgd, zonder dat iemand zich de vraag gaat stellen: is wat wij hier doen wel rechtvaardig?
De dualiteit van een aanrijding zoals hier aangehaald zit hem in het feit dat enerzijds de burger, aan het stuur van zijn wagen, alleen de wettekst heeft om zich op te baseren en in fracties van seconden moet verantwoorde beslissingen nemen aan de hand van deze wetteksten, en anderzijds advocaten en rechters die, maanden achteraf, zonder zelf getuige te zijn geweest, gaan oordelen wie wel of niet een fout heeft begaan, hierbij wetten gaan interpreteren en zodoende tot andere conclusies komen dan diegene welke de bestuurder ooit had kunnen voorzien op het ogenblik van de feiten.
Stel dat het grondwettelijk artikel 84 niet zou bestaan, en een wet wèl mag worden geïnterpreteerd. Dan zou dit ook inhouden dat iedere burger elke wet mag gaan interpreteren naar eigen voorkeur. Dat zou pas echt anarchie tot gevolg hebben. Want dan zouden magistraten verplicht zijn rekening te houden met de interpretatie welke de gedagvaarde op het ogenblik van de feiten had gegeven aan de wet.
Dus is het maar goed dat art 84 bestaat.
Maar dat wil ook zeggen dat, conform art 10 van de grondwet, ook magistraten of advocaten de wet niet mogen interpreteren. En toch doen die dat.
Sommigen zouden dit wel eens een klasse-justitie kunnen noemen.
Mij persoonlijk gaat het over de manier waarop de wet wordt "geïnterpreteerd", daar waar een wet, volgens onze grondwet toch, niet kan worden geïnterpreteerd. Een wet kan alleen uitgelegd worden door de wet zelf (art 84), dus niet door een interpretatie van een magistraat, of advocaat, of rechtsgeleerde, of verzekeringsmaatschappij. Indien dit wel gebeurt, dan is dat ongrondwettelijk.
Ik besef natuurlijk dat ons rechtssysteem ontelbare van deze voorbeelden telt, en dat er uitspraken gedaan worden op basis van interpretatie. En dat is nu net het probleem: wij leven binnen een democratische rechtstaat waar door magistraten uitspraken worden gedaan die eigenlijk ongrondwettelijk zijn, omwille van het feit dat ze gebaseerd zijn op een interpretatie. Om een eerlijk, zuiver oordeel te kunnen vellen, zou elke magistraat ieder proces ten gronde moeten pleiten. Pas dan kan er rechtvaardig worden geoordeeld.
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)