Aanrijding van de openbare weg af
Geplaatst: 03 mar 2011 16:45
In verband met aanrijdingen tussen twee of meer voertuigen op een gebied wat niet tot de openbare weg behoort heb ik al veel verschillende verhalen gehoord.
Verschillend in die zin dat er niet echt kan gesproken worden van onmiskenbare uniformiteit.
Blijkbaar gaat het hier in veel gevallen om een interpretatie door de verzekeringsmaatschappij (of -agent).
Nu bepaalt het KB van 1 December 1975 (KB houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer) in Titel I, art 1, Toepassingsgebied: Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee. <KB 2003-04-04/66, art. 2, 025; Inwerkingtreding : 01-01-2004>
Met andere woorden, wettelijk gezien bestaan er geen bindende voorschriften of regels voor het verkeer op grondgebied anders dan de openbare weg.
Toch vind ik overal terug dat er "gekeken wordt naar wie de verkeersregels heeft gevolgd".
De Belgische Grondwet zegt in art 84: Alleen de Wet kan een authentieke uitleg geven aan de Wet.
Dit houdt in dat een wet, in dit geval het KB van 1 December 1975, niet open staat voor interpretatie, en de verkeersregels enkel gelden op de openbare weg, en niet daarbuiten.
Toch zien wij dat, afhankelijk van maatschappij tot maatschappij, het naleven van de verkeersregels bij aanrijdingen op privé terrein wordt toegepast, en vaak zelfs verschillend wordt geïnterpreteerd. Weeral in tegenspraak met de Grondwet, die in art 10 stelt dat: Er is in de staat geen onderscheid van standen. De Belgen zijn gelijk voor de Wet.
Welke wettelijke basis gebruiken de verzekeringsmaatschappijen om dit standpunt te verdedigen, of welke wet geeft hen daartoe de bevoegdheid?
Verschillend in die zin dat er niet echt kan gesproken worden van onmiskenbare uniformiteit.
Blijkbaar gaat het hier in veel gevallen om een interpretatie door de verzekeringsmaatschappij (of -agent).
Nu bepaalt het KB van 1 December 1975 (KB houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer) in Titel I, art 1, Toepassingsgebied: Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee. <KB 2003-04-04/66, art. 2, 025; Inwerkingtreding : 01-01-2004>
Met andere woorden, wettelijk gezien bestaan er geen bindende voorschriften of regels voor het verkeer op grondgebied anders dan de openbare weg.
Toch vind ik overal terug dat er "gekeken wordt naar wie de verkeersregels heeft gevolgd".
De Belgische Grondwet zegt in art 84: Alleen de Wet kan een authentieke uitleg geven aan de Wet.
Dit houdt in dat een wet, in dit geval het KB van 1 December 1975, niet open staat voor interpretatie, en de verkeersregels enkel gelden op de openbare weg, en niet daarbuiten.
Toch zien wij dat, afhankelijk van maatschappij tot maatschappij, het naleven van de verkeersregels bij aanrijdingen op privé terrein wordt toegepast, en vaak zelfs verschillend wordt geïnterpreteerd. Weeral in tegenspraak met de Grondwet, die in art 10 stelt dat: Er is in de staat geen onderscheid van standen. De Belgen zijn gelijk voor de Wet.
Welke wettelijke basis gebruiken de verzekeringsmaatschappijen om dit standpunt te verdedigen, of welke wet geeft hen daartoe de bevoegdheid?