Familiale verzekering - breuk tijdens bouw

carrav
Topic Starter

Familiale verzekering - breuk tijdens bouw

#1 , 12 apr 2011 15:50

Beste,

Ik heb een vraagje in verband met de familiale verzekering.
We zijn momenteel aan het bouwen en mijn vriend is bezig het plak dak zelf toe te leggen.
Mijn schoonvader is dit weekend komen helpen op de bouw en heeft een koepel laten vallen toen hij hem op de ladder wou aangeven aan mijn vriend (en hij is kapot :-)). We dachten dat zijn familiale verzekering hierin kon tussenkomen, maar de verzekeringsagent beweert dat dit niet mogelijk is omdat op het moment dat mijn schoonvader de koepel vasthoudt deze eigenlijk van hem is. En er met andere woorden dus geen schade toegebracht is aan derden. Klopt dit? Ik snap dit niet, want als je een voorwerp van iemand anders laat vallen dan had je het daarvoor toch altijd vast?

Of zijn er andere opschortende voorwaarden waarom de familiale verzekering hier niet in zou tussen komen?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 04 mei 2011 22:45

Beste,

In dit geval is uw schoonvader een onbezoldigd familiale helper, die dus de facto in uw opdracht werkte. Hij kan dus moeilijk beschouwd worden als een "derde" die schade toebracht. Stel dat die koepel bij het vallen schade toebracht aan bvb de buren, dan was UW familiale verzekering aanspreekbaar en niet die van hem. Je kan moeilijk zeggen : kom gratis werken én als je bij het gratis werken per ongeluk iets fout doet, moet je het ook nog eens betalen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”