Hond valt mijn hond aan

andlinux
Topic Starter

Hond valt mijn hond aan

#1 , 18 sep 2012 21:39

Vorig weekend (zaterdag) werd mijn hond aangevallen door een andere.

Ik was aan het wandelen en toen ik op een kruispunt kwam, toen liepen er een man en een vrouw met 2 honden.
De vrouw haar hond liep aan de leiband, de man zijn hond liep los en mijn hond was aan de leiband.

De loslopende hond komt naar mijn hond toegelopen en begint te bijten naar die van mij.
Ik begin te schreeuwen tegen die man dat die zijn hond moet bijhouden en probeer mijn hond weg te krijgen van die zijn.
Ook zeg ik tegen die dat dit al de 2de keer is dat die mijn hond aanvalt (in het verleden was dit nog al eens gebeurd, maar toen kon ik mijn hond tegen een haag duwen en over die gaan hangen/zitten zodat die zijn hond heel moeilijk aan mijn hond kon).

Toen ze dan uit elkaar waren gehaald, keek ik snel of mijn hond iets had, ik zag dat die al een krets op haar kop had en toen vroeg ik die zijn naam nog.

Eenmaal thuisgekomen zag iemand hier in het gezin dat onder de oksel van de hond een grote open wonde was, dus dat moest gehecht worden.
Toen heb ik ook naar de politie gebeld omdat ik klacht wou indienen tegen die man want het was al de 2de keer dat dit voorviel en deze keer was onze hond serieus gekwetst. Ik die naam tegen de agent aan de lijn gezegd, maar die kon niemand vinden in de database met die naam, dus heeft die man heel waarschijnlijk een valse naam gezegd.
De politieman aan de telefoon zei ook dat ik eerst naar de dierenarts moest en een medisch attest moest laten maken, ook kon ik best naar een dokter want ik had 2 kleine wonden op m'n hand waarschijnlijk door die 2 honden proberen uit elkaar te halen.

Ik dus naar de dierenarts en die heeft een 6tal draden moeten zetten om de wonden (1 grote en 1 kleine) te hechten, toen kreeg ik een rekening van 130 euro.

Naar een dokter ben ik toch niet gegaan omdat het toch maar 2 kleine wonden waren op m'n hand. Dus reed ik naar de politie.

Daar aangekomen mocht ik mijn verhaal doen.
De agent zei al meteen dat ik niet veel kon doen, want nu is het een klacht tegen onbekenden.
Als ik die nog eens moest tegen komen dan moest ik die zijn gegevens vragen, zo zei de agent.
En proberen te controleren door direct te bellen op die zijn gsm etc.
De agent zei ook nog dat als ze zo iemand zouden zien lopen tijdens een patrouille met zo een hond dan konden ze eens babbelen met die man.

Ik zie op dit forum dat sommige zeggen geef dat aan, aan je verzekering, maar ik weet die man zijn echte naam niet eens of waar die woont.
Dus eigenlijk sta ik machteloos en wat als ik die de volgende keer nog eens tegen kom en die zijn hond loopt nog los, wat moet ik dan doen, weer mijn hond laten verwonden ? Of kan ik me ergens mee beschermen, pepperspray, klein mes, ... ?

Ik kom zo dikwijls andere wandelaars tegen met honden, maar die hebben hun honden onder controle, zo te zien deze man niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 sep 2012 22:15

Sowieso aangeven, de franchise zal de kosten tot op heden opslorpen, doch dit, mocht nadien toch nog de schuldige worden geïdentificeerd, geeft u de mogelijkheid om rechtsbijstand in een open dossier in te roepen.
U heeft klacht tegen onbekenden neergelegd?

Aangezien het koppel (honden zijn aan elkaar gewoon, baasjes hoogstwaarschijnlijk ook...) regelmatig daar lijkt rond te wandelen kan het wel eens de moeite lonen er wat vaker zonder hond te gaan wandelen en indien u hem.hen terugziet te volgen. Indien je wordt opgemerkt onmiddellijk duidelijk politie verwittigen. Klein dictafoontje meenemen kan handig zijn en is rechtsgeldig ...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2012 23:33

extra : hiel al wat info gegeven
http://www.juridischforum.be/forum/view ... lit=honden" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien er geen kwaadwillig ophitsen van eigenaar/begeleider is, zal de politie dit behandelen als een melding.
Er wordt (in principe) geen PV van opgesteld.
Kunnen uiteraard elementen zijn waardoor het wel kan maar die u niet verteld hebt of waarvan u het belang niet van inziet.
Geef daarom aan de politie een zo nauwkeurig mogelijk verslag van ALLES wat er gebeurd EN gezegd is. Tevens een zo goed mogelijke beschrijving van personen en honden.
Zo vb ook de richting van waaruit ze kwamen en waar ze naar toe gingen enz enz

Reclame

eylis

#4 , 19 sep 2012 09:18

bedenking: geen PV opstellen?
Ik dacht nochtans dat élke hond op de openbare weg aangelijnd moet wandelen; en dat een eigenaar bekeurd kan worden als hij zijn hond los laat rondlopen. dus onafgezien van de aanval, is het niet-aangelijnd lopen toch al een eerste geldige aanleiding om een PV te kunnen op te stellen? Deze overtreding heeft bovendien als gevolg gehad dat de eigenaar niet kon beletten dat zijn niet-aangelijnde hond een andere hond aanviel mét schade als gevolg: volgens mij een tweede reden voor een PV: deze persoon heeft schade berokkent aan mijn bezit (op de openbare weg)
toch?

Carinecn

#5 , 19 sep 2012 15:02

Mag men een foto trekken van een persoon en zijn hond die losloopt? Telt dit als bewijs?

Turaki

#6 , 19 sep 2012 15:06

Iemand zijn foto nemen mag enkel na toestemming van die persoon, tenzij die persoon eerder toevallig in beeld komt (bv foto van gebouw waarop passant staat).

Edit: ter aanvulling, indien iemand zich in het openbaar begeeft, geeft stilzwijgend toestemming tot het nemen van foto's (rechtspraak), maar niet toestemming tot het gebruik van deze foto's.

Carinecn

#7 , 19 sep 2012 15:18

Bedankt! Hier komt regelmatig iemand voorbij met zijn hond, de kerel is rond 15j oud en veegt er zijn voeten aan als je zegt dat die hond aan de lijn moet. Ik ken die persoon niet dus kan je ook geen klacht indienen, dus dacht ik aan een foto.

Franciscus

#8 , 19 sep 2012 17:03

En wat gaat u dan met de foto doen?

andlinux
Topic Starter

#9 , 19 sep 2012 20:51

extra : hiel al wat info gegeven
http://www.juridischforum.be/forum/view ... lit=honden" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien er geen kwaadwillig ophitsen van eigenaar/begeleider is, zal de politie dit behandelen als een melding.
Er wordt (in principe) geen PV van opgesteld.
Kunnen uiteraard elementen zijn waardoor het wel kan maar die u niet verteld hebt of waarvan u het belang niet van inziet.
Geef daarom aan de politie een zo nauwkeurig mogelijk verslag van ALLES wat er gebeurd EN gezegd is. Tevens een zo goed mogelijke beschrijving van personen en honden.
Zo vb ook de richting van waaruit ze kwamen en waar ze naar toe gingen enz enz
Dat zijn al heel wat tips die ik hier lees, sorry voor het laat reageren, email notificatie stond niet op.

Dat van dat ophitsen of als het baasje zegt dat de hond moet aanvallen dat had de agent ook al tegen me gezegd en dat is ook niet geweest.
Achteraf dacht ik wel: als ik nu had gezegd dat die eigenaar zijn hond had opgehitst dan had de politie dus wel iets gedaan ;)
Dat is ook juist, de agent zei dat dit nu een melding was.
bedenking: geen PV opstellen?
Ik dacht nochtans dat élke hond op de openbare weg aangelijnd moet wandelen; en dat een eigenaar bekeurd kan worden als hij zijn hond los laat rondlopen. dus onafgezien van de aanval, is het niet-aangelijnd lopen toch al een eerste geldige aanleiding om een PV te kunnen op te stellen? Deze overtreding heeft bovendien als gevolg gehad dat de eigenaar niet kon beletten dat zijn niet-aangelijnde hond een andere hond aanviel mét schade als gevolg: volgens mij een tweede reden voor een PV: deze persoon heeft schade berokkent aan mijn bezit (op de openbare weg)
toch?
Ik dacht ook dat elke hond aan de leiband moest maar de agent zei ook tegen me dat dit niet verplicht is, wel als er bijvoorbeeld een bordje staat als je een bos ingaat of iets dergelijks dan is dat wel nodig.
Sowieso aangeven, de franchise zal de kosten tot op heden opslorpen, doch dit, mocht nadien toch nog de schuldige worden geïdentificeerd, geeft u de mogelijkheid om rechtsbijstand in een open dossier in te roepen.
U heeft klacht tegen onbekenden neergelegd?

Aangezien het koppel (honden zijn aan elkaar gewoon, baasjes hoogstwaarschijnlijk ook...) regelmatig daar lijkt rond te wandelen kan het wel eens de moeite lonen er wat vaker zonder hond te gaan wandelen en indien u hem.hen terugziet te volgen. Indien je wordt opgemerkt onmiddellijk duidelijk politie verwittigen. Klein dictafoontje meenemen kan handig zijn en is rechtsgeldig ...
De agent zei tegen me dat dit nu een klacht is tegen onbekenden.

Franciscus

#10 , 19 sep 2012 20:57

Vaststellingen dienen door de politie te gebeuren dus feit dat u zegt hond was niet aangelijnd is uw verklaring maar geen vaststelling door een beëdigd ambtenaar.
Is dus idd een melding tegen onbekende daders.

Carinecn

#11 , 19 sep 2012 22:00

@ Franciscus: de kerel heeft gezien dat ik foto's aan het nemen was dus hoop ik dat het enig effect heeft, ik hoop alleen dat als ik wandel met mijn kleindochter er geen loslopende hond is want al zijn dieren nog zo lief je kan nooit weten wat ze doen.

j.demoor

#12 , 20 sep 2012 08:31

Onderzoek het politiereglement van de gemeente waar de feiten zich voordeden en leg bij de politie strafklacht neer tegen onbekende indien dit reglement die feiten strafbaar stelt.

“Art.1385.De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.”(Burgerlijk Wetboek).

Indien u beschikt over rechtsbijstand bij uw ’familiale’ verzekering(=KB 12 januari 1984) doe daaraan dan onverwijld aangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#13 , 24 sep 2012 18:18

aan carinecn...
U kan die foto ook aan de wijk of kwartieragent laten zien .... met de uren wanneer die jongen langs komt.
Wij hebben ooit zo'n gastje gehad met een Ierse wolfshond. Deze liep zijn hond ook loslopen... hitste hem zelf op tgo andere jongeren en bejaarde mensen.
Heeft wel eventjes geduurd voor politie dat in kaart heeft kunnen brengen maar dan is er héééééél kort en krachtig opgetreden.
De nodige PV's en een verbod Jeugdrechtbank dat de jongen nog met de hond mocht wandelen. Ouders zagen er geen probleem in.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”