misschien uw standaard eens wat verlagen?
wie draagt er (om te beginnen) nu zulke dure kleren als hij naar de cafetaria gaat?
Naar de cafetaria ga ik net zo gekleed lunchen als ik op het werk zit. Gelukkig droeg ik die dag geen pak, anders was de schade nog hoger geweest. Dat heeft echter niets te maken met mijn kwestie. Een ongeluk waarbij je kleren beschadigd raken, kan in een restaurant gebeuren of gewoon op straat. Stel bovendien dat je een verkeersongeval hebt: niemand zal disputeren waarom je in een Mercedes S klasse zat en niet in een Citroen C3. Als jij niet in fout was krijg je je schade volledig vergoed.
ma bon, gij zult moeten bewijzen dat de schade aangebracht aan u broek en schoenen aangericht is door persoon X en middel Y;
artikel 870 Gerechtelijk Wetboek: Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.
de rechtbank zal niet veel meer kunnen doen dan de schoonmaak kosten aan u toekennen (als de "dader" deze niet vrijwillig vergoed) vergeet het maar dat ge een nieuwe broek en schoenen langs deze weg gaat krijgen, hoogstens de waarde van wat ze nu waard zijn, misschien 10% van de nieuw waarde.
Wat heb ik aan de schoonmaakkosten (€ 10 voor de broek, 0 voor de schoenen)? Voor beide kreeg ik te horen dat ik mijn kleren nooit weer schoon zal krijgen.
om te beginnen als ge zeker zijt wie het gedaan heeft; begin deze persoon dan eerst maar eens een aangetekend schrijven te sturen, als ge ineens naar de rechtbank trekt zonder in de minne een oplossing te zoeken, kan het goed zijn dat het uiteindelijk u meer kost dan een broek en een paar schoenen.
Wie zou er nu naar de rechtbank trekken voor een broek en een paar schoenen?! En over het algemeen voor € 500 schade?

Uiteraard zal ik een minnelijke oplossing zoeken, ook via mijn verzekering. In ieder geval, ik geloof in het basisprincipe van elke schadevergoeding:
Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden (art. 1382 BW)