inkopen huis

squ
Topic Starter

inkopen huis

#1 , 05 jun 2010 09:54

hallo,

Mijn vriend en zijn ex-vriendin kochten 4 jaar geleden een huis. 6 maanden geleden gingen ze uit elkaar.
Mijn vriend zou zijn ex uitbetalen en ik zou me inkopen in haar plaats in het huis.
De bank zegt dat de volledige lening eerst volledig op mijn vriend zijn naam moet geschreven worden, en dus hij enkel eigenaar van
het huis wordt. En de volgende stap pas dat ik mij inkoop in het huis. Maar de afbetaling van het huis kan mijn vriend niet alleen dragen, dus
koop ik mij zowiezo in, dat we beiden eigenaar worden. Het probleem is dat dit dan 2 aktes worden bij de notaris (nl het huis op zijn naam
schrijven, en dan pas op mijn naam ook). Mijn vraag is: klopt dit? Kan dit niet in 1 akte door een directe naamsverandering? Zo zijn er maar 1 keer schrijfkosten. En hoeveel procent van de waarde van het huis zijn die schrijfkosten precies?
Grtjs Squ

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jun 2010 13:28

hallo,

Mijn vriend en zijn ex-vriendin kochten 4 jaar geleden een huis. 6 maanden geleden gingen ze uit elkaar.
Mijn vriend zou zijn ex uitbetalen en ik zou me inkopen in haar plaats in het huis.
De bank zegt dat de volledige lening eerst volledig op mijn vriend zijn naam moet geschreven worden, en dus hij enkel eigenaar van
het huis wordt. En de volgende stap pas dat ik mij inkoop in het huis. Maar de afbetaling van het huis kan mijn vriend niet alleen dragen, dus
koop ik mij zowiezo in, dat we beiden eigenaar worden. Het probleem is dat dit dan 2 aktes worden bij de notaris (nl het huis op zijn naam
schrijven, en dan pas op mijn naam ook). Mijn vraag is: klopt dit? Kan dit niet in 1 akte door een directe naamsverandering? Zo zijn er maar 1 keer schrijfkosten. En hoeveel procent van de waarde van het huis zijn die schrijfkosten precies?
Grtjs Squ
Uw vriend moet eerst uit overdeelheid treden. Daarvoor is een notariële akte vereist en betaling van 1 percent rechten op de TOTALE waarde van het huis (+ ereloon notaris en aktekosten).
Daarna verkoopt hij de helft van het huis aan u. Dat MOET weerom met een notariële akte en betaling van 10 percent registratierechten (indien woning in Vlaanderen gelegen) + ereloon notaris en aktekosten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 07 jun 2010 09:38

Het ongehuwde koppel bezit het huis in onverdeeldheid waarvoor geldt : “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Elk van de eigenaars in onverdeeldheid kan zijn abstracte helft vervreemden aan wie hij wil. Zo kan de ex-vriendin haar helft ook verkopen aan de nieuwe vriendin. Overdracht van de lening vereist het akkoord van de uitlener.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

squ
Topic Starter

#4 , 08 jun 2010 22:13

Ondertussen al inlichtingen genomen bij een notaris.
Blijkbaar kan de lening en het huis gewoon aangepast worden naar mijn naam, mits akkoord van de uitlener. En geschreven worden
onder een beding van aanwas met optie in vruchtgebruik. Enkel nog niet duidelijk hoeveel procent van het huis hier moet uitbetaald worden,
waar het om geen notariële akte gaat.

nathalie07

#5 , 12 okt 2010 18:07

heyy
bij mij bijna juist hetzelfde maar de prijs dat zijn ex vraagt ligt veel te hoog voor wat ze er maar in heeft gestoken enz
ze denkt op 1jaar tijd dat het huis in 3voud is gestegen precies ...
+ dat ze vraagt de rechtzaak dat loopt over de verdeling van ouderrecht enz
dat we dat laat vallen.
dat word pas binnen 6maand uitgesproken
zolang wil ik niet wachten
wil zo rap mogenlijk verder met mijn/ons leven op vlak van huis dan he ;-)

iemand soms tips voor mij
toch alvast bedankt

Terug naar “Andere”