weduwe in rusthuis - verkoop woning

srg4750
Topic Starter

weduwe in rusthuis - verkoop woning

#1 , 16 okt 2010 22:05

Moeder is weduwe en verblijft in rusthuis. Houder van huwelijkscontract wettelijk stelsel met vermelding dat alles naar langstlevende gaat. Is zelf niet meer bekwaam beheersdaden te stellen (doktersattest). :?: Heeft voldoende vermogen om in haar onderhoud te voorzien. Kunnen kinderen in onderling overleg de woning verkopen? Zo ja, hoe wordt de verdeling geregeld van de opbrengst van de woning?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 okt 2010 22:09

Aangezien moeder de enige eigenaar is van het huis kan zij alleen beslissen het huis al of niet te verkopen.
Indien moeder niet meer handelingsbekwaam is moet dat worden vastgesteld door de vrederechter.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 17 okt 2010 16:17

Indien , zoals u zegt , het huis volledig eigenaar is van moeder , kunnen de kinderen , in onderling overleg én overleg met de bewindvoerder ; het huis verkopen. Verdeling is er in principe niet want moeder leeft nog. De volledige som komt dus haar toe.
Indien het geld evenwel zou verdeeld worden tussen de kinderen , twee opmerkingen :
1. indien moeder overlijdt binnen de drie jaar na de verkoop , valt de verkoopsom toch in de nalatenschap en moeten er successierechten betaald worden.
2. Als moeder toch niet meer in staat zou zijn om de rusthuiskosten met eigen gelden te betalen , zullen de kinderen verplicht worden het verschil - volledig en zonder onderscheid- bij te leggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Natacha

#4 , 18 okt 2010 22:42

Waarom willen jullie het huis verkopen Srg4750?
Kan het niet beter verhuurd worden dan zijn er huurgelden voor het verblijf in het rusthuis te betalen?

ippa

#5 , 19 okt 2010 08:58

Hallo,

Ik ben in identiek hetzelfde geval.

Wat er gebeurd is:
* verplichting door vrederechter om aangesteld te worden als voorlopig bewindvoerder (ik ben enig kind)
* toestemming vragen aan vrederechter om huis te mogen verkopen én in principe alléén via openbare verkoop; maar met goede argumentatie wordt door de vrederechter ook een onderhandse verkoop toegestaan

Groetjes,
JLD

Terug naar “Andere”