nieuwe zekeringenkast

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

nieuwe zekeringenkast

#1 , 06 jan 2011 18:28

De huurder van mijn appartement deelde me mee dat de zekeringenkast zou moeten worden vervangen wegens niet in overeenstemming met de laatste voorschriften. Het is een appartement van 1974. Intussen zijn wel al de zekeringen vervangen door automatische.
Nochtans heb ik recentelijk zonder problemen een EPC certificaat gekregen voor een ander appartement in hetzelfde gebouw met identiek dezelfde verdeelkast.
Huurder beweert dat dit hem werd meegedeeld door een elektrieker die een herstelling kwam uitvoeren.
Welke houding moet ik in deze aannemen? Loop ik risico met bijv. verzekering? Of gaat het om een elektrieker die werk zoekt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2011 19:54

Een EPC heeft helemaal niets met een elektrisch bord te maken, maar met de isolatiewaarde van een gebouw.
Het al of niet goed zijn van een elektrisch bord kan je zien op een keuringsverslag van de elektrische installatie.

roharro
Topic Starter

#3 , 06 jan 2011 20:01

n
Laatst gewijzigd door roharro op 11 jan 2011 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

j.demoor

#4 , 08 jan 2011 10:35

Zie : Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties 10 maart 1981.De tekst in Belgische wetgeving onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false; is niet geconsolideerd.

X,AREI(Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties),Brussel AIB Vinçotte 2000,346p is misschien te raadplegen in uw plaatselijke bibliotheek. Via interbibliothecair leenverkeer kan u uit andere bibliotheken lenen of kopie bekomen bij uw POB(=Plaatselijke Openbare Bibliotheek).

AIB Vinçotte zelf kan wellicht direct uw vraag beantwoorden (http://www.vincotte.be/nl/particulier/d ... stallatie/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro
Topic Starter

#5 , 11 jan 2011 18:05

Ik blijf voor een deel met deze vraag in mijn maag zitten. Het lijkt weer een typisch Belgisch verhaal.
Op mijn vraag ivm verplichte aanpassing van de elektrische installatie antwoordde een controle organisme me dat er voor instllaties van voor de in werkingtreding van het AREI in 1981 geen enkele wettelijke verplichting is tot aanpassen (zolang men niet verkoopt, uitbreidt, enz...).
Nochtans blijft de elektrieker van mijn huurder bij zijn standpunt dat de installatie sito presto moet worden aangepast aan de wet van 1981 (toch voor een groot deel). Hij zegt dat de verzekeringsmaatchappijen anders het risico niet meer verzekeren, maw ze zouden strenger zijn dan de wet. Nochtans vind ik daar niets van terug in mijn brandpolissen dat dergelijke eis zou worden gesteld. De syndicus zegt dat de elektrieker gelijk heeft maar kan me geen enkel geschrift tonen waaruit dat blijkt (de syndicus werkt steeds samen met deze elektrieker).
Het gevolg hiervan is dat ik nu met een zeurende huurder zit opgescheept (die angst heeft voor brandgevaar- het is een oudere dame), niettegenstaande niemand me kan bewijzen dat er iets moet worden aangepast. Integendeel, het controleorganisme bevestigt me dat ik op heden (nog) niets moet laten aanpassen teneinde de wet te respecteren.
Wie weet meer?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jan 2011 19:56

Tenzij er geen blote en aanraakbare draden zijn in een zekeringenkast is er veel kans dat ze niet hoeft te worden veranderd. Zelf niet-automatische zekeringen zijn nog toegelaten. Ze worden trouwens nog steeds verkocht. Probeer eens met een andere elektrieker zijn mening te vragen. Anders een kleine keuring laten uitvoeren. Duidelijk een elektrieker die werk nodig heeft, en een syndicus die hier van meeprofiteert.

lucgescheiden

#7 , 11 jan 2011 20:06

Mocht recent opvangen dat een kabel-maatschappij, geen nieuwe zekeringskast wilde aansluiten, indien zij geen nieuwe tellerkast mochten plaatsen.
De druk werd hierbij op de schouders van de electricien gelegd, daar hij die meerkost zou moeten doorrekenen aan zijn klant.

Indien dit zou kloppen, dan zal een andere electricien; met dezelfde nonsens afkomen, om identiek dezelfde reden.
Toch even natrekken zou ik denken...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Andere”