Vertraging werken

JPV
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Vertraging werken

#1 , 13 jan 2011 11:49

Schets van het probleem:

Midden september lieten wij iemand komen voor een offerte CV - electriciteit - verluchtingsrooster. Pas eind november kregen wij een offerte waarmee wij akkoord gingen, met de melding van "uw werken staan gepland in week 50". Die week nam ik verlof, gezien hij de vrijdag vooraf nog bevestigd had dat ze maandag gingen beginnen.

Uiteindelijk zijn ze pas (MOD: verkeerde dag) dinsdag begonnen en donderdag gestopt. CV was nog niet volledig in orde (werkte wel, maar valt regelmatig uit), electriciteitswerken & verluchtingsrooster zijn nog niet ok. Pas 1 week later kreeg ik excuses en beloofden ze direct na het bouwverlof te starten en kreeg ik de uitdrukkelijke belofte dat tegen 14 januari alles afgewerkt zou zijn. Ondertussen wel overbodig verlof en familie als hulp gevraagd genomen, gezien ze enkel konden komen als ik er was (anders geraakten ze niet binnen ;)).

Gisteren hebben ze de CV grotendeels afgewerkt, we moeten tot ze verder komen nu 's nachts wel de chauffage op >20°C laten draaien, anders valt ze nog uit. Electriciteitswerken zouden voor maandag zijn, de rest voor volgende week. Hopelijk. Echter, verlof kan ik niet echt meer nemen, dus moet er (nog maar eens) familie gevraagd worden.

Wat kan ik nu eventueel doen? Moet ik hem aangetekend in gebreke stellen of kan ik dit via e-mail doen (heb redelijk veel e-mails van hem, correspondentie is grotendeels via dit kanaal gebeurd)? Wat lijkt een redelijke vergoeding per dag vertraging in de installatie? enkele euro's of procenten van het totale bedrag aan manuren? Is de eerste keer dat ik dit voorheb (eerste verbouwing ;)). Zeg ik dit in de ingebrekestelling of hou ik gewoon in op het te betalen bedrag en leg ik hem dit in een brief uit?

Oja, op de ondertekende bestelbon staat "3600 euro belastingsvermindering", terwijl dit strikt genomen niet kan (bedrag zou een stuk lager zijn). Kan ik hem eventueel aanrekenen als hij nog verder moeilijk doet?
Laatst gewijzigd door JPV op 13 jan 2011 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
prrrrrtprrrrrt

#2 , 13 jan 2011 11:56

wie doet moeilijk ?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2011 12:49

wie doet moeilijk ?
Typische reactie van de zelfstandige die vindt dat enkel zijn tijd belangrijk is.

Reclame

JPV
Topic Starter

#4 , 13 jan 2011 13:11

wie doet moeilijk ?
Wij hebben die installateur genomen omdat hij nog voor het bouwverlof beloofde de installatie te doen. Dit terwijl (achteraf) de werkmannen zelf zegden dat hij die belofte nooit kon waarmaken. Hij had trouwens té laat een radiator besteld, zodat ze die nog niet konden ophangen.

Als hij dan de tweede belofte OOK niet kan nakomen, dan vind ik dat we recht hebben op een schadevergoeding, ja. Niet enkel voor de effectieve meerkost (een huis continu warm stoken in de winter, zelfs al ben je op weekend, gewoon om ervoor te zorgen dat de verwarming kan blijven draaien, zorgt effectief voor een niet-te verwaarlozen meerkost), maar ook voor de vakantie die ik heb moeten nemen (dit terwijl ik binnenkort verander van werk en dus graag m'n werk had afgewerkt) én de nalatigheid van hem om ons niet te verwittigen of op z'n minst ons op tijd te verwittigen dat hij z'n belofte niet kan namaken.

Stel je het tegenovergestelde eens voor: wij doen een bestelling van dakwerken, krijgen te horen dat ze op bvb 1 maart zullen beginnen, maar geven dan niet thuis en laten ook niks weten. Wedden dat we een factuur mogen verwachten voor gemiste uren of bestelde stellingen/hoogtewerker?

Gewoon principieel zou ik al minstens 1 cent minder betalen, zelfs al sta ik juridisch niet ijzersterk in m'n schoenen. Oja, de waslijst met beschadigingen en mankementen die ze zelf opstelden is ook niet te verwaarlozen (daar wil ik nog niet moeilijk over doen, gezien élk werk wel wat brokken maakt en ik de werkmannen zelf eigenlijk niet veel kan verwijten, zonder hen wist ik gewoon totaal niet wanneer de volgende stielmannen zouden komen).

prrrrrtprrrrrt

#5 , 13 jan 2011 16:04

wie doet moeilijk ?
Typische reactie van de zelfstandige die vindt dat enkel zijn tijd belangrijk is.

de discussie van zelfstandige/loontrekkende is er eentje dat allang is afgezaagd. Misschien vindt u daar nog een simpele genoegdoening in maar mij verleid u daar niet meer mee. Dus bedenk de volgende keer een andere kreet en doe niet zo laagdunkend. U zou het ook niet pikken als ik zeg dat u MAAR!!! een loontrekkende bent
Met mijn post wilde ik alleen een reactie loskrijgen om aan te stippen dat men geen vliegen met azijn vangt . Als men direct een conflict welsiwaar nog in
de knop tracht op te lossen met schadeclaims en dergelijke dan heeft men een zeer slecht begin.
Men mag gerust de TS adviseren wat men wil maar gezien alles binnen een vrij redelijke termijn is uitgevoerd zal men in de rechtbank nogal ogen trekken omtrent de eis(en)die hier werd(en) vermeld.
Wat evenwel niet wil zeggen dat er niet mag gerekend worden op een compensatie maar dan zal men zoals het hoort aan de rechtbank een duidelike weerlegbare schade moeten kunnen aantonen wat in dez em.i. zeer moeilijk zal zijn. Het opleggen van eigen norm of maatstaven hoort daar niet bij
En als ik de bovenvermelde argumenten aanhoor dan zie ik meteen een rechter voor mij die een diepe zucht neemt.
Het uiteindelijke resultaat zal alleen leiden tot een nog grotere frustratie wat niet wil zeggen dat ik de handelswijze van de aannemer chauffagist goed keur

JPV
Topic Starter

#6 , 13 jan 2011 16:27

Duidelijke schade is wél aan te tonen:
- verwarming die niet werkt tenzij hij continu draait is aan te tonen. Gezien wij slechts 6 uur verwarming nodig hebben op een werkdag en ik de meterstanden goed bijhoudt is meerverbruik relatief gemakkelijk te berekenen. Dit weekend gaan wij (behoudens ziekte) op reis, maar moet de woning wel het ganse weekend door maximaal verwarmd worden om te zorgen dat we op z'n minst warm water of een verwarmd huis hebben als we terug thuis komen.
- intrestverlies op belastingsvermindering (geen factuur in 2010, maar slechts in 2011, ondanks duidelijke belofte) is ook aan te tonen.
- (in principe) zijn contractuele belofte van 3600 euro belastingsvermindering is duidelijk aan te tonen.

andere schade is idd duidelijk moeilijker aan te tonen, wat niet wil zeggen dat deze niet geschat kan worden.

Ik versta dat een week vertraging niet erg is. Maar als je nooit antwoord krijgt van de installateur bij de vraag om opgebeld te worden om te weten wanneer de werken zullen aanvangen en alles zelf eruit moet sleuren, lijkt me een compensatie gepast.

Dit wil niet zeggen dat ik daarom noodzakelijk naar de rechtbank zal stappen, wel dat ik een vermindering van de factuur logisch vindt gezien hij zijn uitdrukkelijke beloftes niet kan nakomen (en zelf al enkele fouten toegaf). Zoals ik al zei, ik moet ook niet een afspraak met een van zijn werkmannen negeren en hem niks laten weten. Ik wil ook geen compensatie van honderden euro's, maar ik wil wel een mooie stok achter de deur om een aantal compensaties te vragen.

prrrrrtprrrrrt

#7 , 13 jan 2011 16:31

Dan vrees ik dat u zichzelf blootstelt aan een simpele dagvaarding opgevolgt door een rechtszaak indien u éénzijdig beslsit via deductie van de factuur zelf uw schadevergoeding toe te passen. Het is niet u die daar over beslist maar op zijn minst beide partijen en of een rechtbank

JPV
Topic Starter

#8 , 13 jan 2011 16:33

Daarom dat ik ook een ingebrekestelling zou sturen met een voorstel én uitnodiging tot gesprek (waar hij waarschijnlijk niet zal op ingaan). Dan heb ik op z'n minst m'n best gedaan om nog te onderhandelen. Het niet-betwiste gedeelte van de bestelbon zal ik natuurlijk onmiddellijk betalen, hij heeft immers effectief werken gepresteerd.

Lanox

#9 , 14 jan 2011 09:22

wie doet moeilijk ?

de discussie van zelfstandige/loontrekkende is er eentje dat allang is afgezaagd. Misschien vindt u daar nog een simpele genoegdoening in maar mij verleid u daar niet meer mee. Dus bedenk de volgende keer een andere kreet en doe niet zo laagdunkend. U zou het ook niet pikken als ik zeg dat u MAAR!!! een loontrekkende bent
Met mijn post wilde ik alleen een reactie loskrijgen om aan te stippen dat men geen vliegen met azijn vangt . Als men direct een conflict welsiwaar nog in
de knop tracht op te lossen met schadeclaims en dergelijke dan heeft men een zeer slecht begin.
Men mag gerust de TS adviseren wat men wil maar gezien alles binnen een vrij redelijke termijn is uitgevoerd zal men in de rechtbank nogal ogen trekken omtrent de eis(en)die hier werd(en) vermeld.
Wat evenwel niet wil zeggen dat er niet mag gerekend worden op een compensatie maar dan zal men zoals het hoort aan de rechtbank een duidelike weerlegbare schade moeten kunnen aantonen wat in dez em.i. zeer moeilijk zal zijn. Het opleggen van eigen norm of maatstaven hoort daar niet bij
En als ik de bovenvermelde argumenten aanhoor dan zie ik meteen een rechter voor mij die een diepe zucht neemt.
Het uiteindelijke resultaat zal alleen leiden tot een nog grotere frustratie wat niet wil zeggen dat ik de handelswijze van de aannemer chauffagist goed keur
Beste prrrrtprrrrt,
1. Ik zal speciaal voor U mijn zin aanpassen: "Typische reactie van de-zelfstandige-die-vindt-dat-enkel-zijn-tijd-belangrijk-is". Het tweede deel van de zin is geen vrijstaande bijzin die bedoeld is om wat met modder te gooien, maar specificeert wie ik bedoel. Mijn reactie is dus ook helemaal niet gericht aan elke zelfstandige, maar enkel aan de zelfstandigen die het doodnormaal vinden om zonder enige vorm van communicatie niet te komen opdagen op een afspraak.
2. Er is helemaal geen discussie zelfstandige vs. loontrekkende, maar wel firma vs. haar cliënteel. Ook andere zelfstandigen doen beroep op de diensten van hun collega's en ook zij kunnen het slachtoffer zijn van boven vernoemde praktijken.
3. Ik heb zelf al verschillende firma's over de vloer gehad die behoorlijke schadevergoedingen in hun algemene voorwaarden zetten als ze door toedoen van de klant niet aan hun werk kunnen beginnen, maar uiteraard niets zeggen over de omgekeerde relatie. Enkele van hen vonden het ook niet nodig om te verwittigen dat ze op de afgesproken dag niet zouden komen. Uiteindelijk hebben ze mogen inbinden met wat ze dan maar even "commerciële geste" noemen. Blijkbaar hadden zij toch niet zo een blind geloof in de zuchtende rechter als U hebt. Mij lijkt dat de TS ook op zoek is naar een dergelijke regeling, maar die zal hij niet krijgen als hij gewoon braaf ja gaat knikken.

willby

#10 , 14 jan 2011 09:38

@ jvp,
Op de bestelbon stond "de werken zijn gepland weeek 50" Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat U nog even contact opneemt voor een eventueele bevesteging teneinde ook voor U alles te plannen en niet zomaar verlof nemen. Omdat iets gepland staat wil niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk kan doorgaan. Voor de rest gaat het blijkbaar om afwerking en instellingen, en daar is ook tijd voor nodig. We zijn in het nieuwe jaar amper twee weken ver, dus a.u.b. niet pierepuiten he, en nee ik ben geen zelfstandige enkel een mens met een beetje gezond verstand en de nodige ervaring van hoe snel zoiets kan opschuiven.

Lanox

#11 , 14 jan 2011 10:01

Pas eind november kregen wij een offerte waarmee wij akkoord gingen, met de melding van "uw werken staan gepland in week 50". Die week nam ik verlof, gezien hij de vrijdag vooraf nog bevestigd had dat ze maandag gingen beginnen.

JPV
Topic Starter

#12 , 14 jan 2011 12:40

@ jvp,
Op de bestelbon stond "de werken zijn gepland weeek 50" Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat U nog even contact opneemt voor een eventueele bevesteging teneinde ook voor U alles te plannen en niet zomaar verlof nemen. Omdat iets gepland staat wil niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk kan doorgaan. Voor de rest gaat het blijkbaar om afwerking en instellingen, en daar is ook tijd voor nodig. We zijn in het nieuwe jaar amper twee weken ver, dus a.u.b. niet pierepuiten he, en nee ik ben geen zelfstandige enkel een mens met een beetje gezond verstand en de nodige ervaring van hoe snel zoiets kan opschuiven.
Zie het stuk wat Lanox quote.

Tuurlijk versta ik dat bepaalde afwerkingen afhankelijk zijn van het weer. Gezien een deel dakwerken betrof en dit natuurlijk niet kan op een ondergesneeuwd dak, maakte ik van dit ook geen probleem. Weersomstandigheden kan je niet plannen. Dat ik echter nooit rechtstreeks gecontacteerd werd door de verantwoordelijke (=eigenaar van bedrijfs met slechts 10 werknemers, dus ook geen mastodont met 20 werven), is echter het kritieke punt, daarenboven nog dat hij zich pas vér na datum excuseerde én uitdrukkelijk bevestigde dat het deze week (met hier in de streek gewone weersomstandigheden) wél allemaal afgewerkt zou zijn. Iets wat hij duidelijk niet kon waarmaken gezien de dakwerkers zelf gezegd hebben deze week al vér volboekt te zijn.

xena

#13 , 15 jan 2011 09:50

Wat kan ik nu eventueel doen? Moet ik hem aangetekend in gebreke stellen of kan ik dit via e-mail doen (heb redelijk veel e-mails van hem, correspondentie is grotendeels via dit kanaal gebeurd)? Wat lijkt een redelijke vergoeding per dag vertraging in de installatie? enkele euro's of procenten van het totale bedrag aan manuren? Is de eerste keer dat ik dit voorheb (eerste verbouwing ;)). Zeg ik dit in de ingebrekestelling of hou ik gewoon in op het te betalen bedrag en leg ik hem dit in een brief uit?
is er een vergoeding overeengekomen per dag vertraging ?

burgerlijkwetboek
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

JPV
Topic Starter

#14 , 17 jan 2011 07:50

het is niet omdat er geen vergoeding overeengekomen is, dat je geen vergoeding kan vorderen. Ik kan het bewijs van de belofte van afwerking van die werken in een bepaalde week bewijzen, dus kan ik aantonen dat hij onze overeenkomst niet naleeft. De vraag is wat dit waard is.

Terug naar “Andere”