Splitsing van een woning

Verpoest
Topic Starter

Splitsing van een woning

#1 , 15 apr 2011 11:06

Het gaat hier over een oud herenhuis (1910) midden in de Genste studentenbuurt. Deze wordt al 35 jaar verhuurt als kamerwoning voor 7 studenten, door mijn grootmoeder van 91j.
In schenkingsrecht is deze overgedragen naar mijn moeder. Nu heeft mijn grootmoeder zich al die jaren niets aangetrokken van de wetgeving en hebben we geen vergunning voor kamerverhuur. We voldoen ook niet de wetgeving van vandaag (min 250m² leefbare oppervlakte), dus kunnen we geen vergunning krijgen. Het zou wel een opbrengst eigendom moeten blijven. Verhuren aan een gezin, wat de stad Gent aanmoedigt is quasi onmogelijk tussen al die studenten.

In Nederland bestaat er duidelijke wetgeving over een splitsingsvergunning, is dit in België ook zo?
We zouden de woning willen splitsen in 2 appartementen (zoals het voor 1970 ook was)
Aan welke eisen moet onze woning dan voldoen?

Groet,

Verpoest

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S

#2 , 15 apr 2011 15:49

[quote=Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening]
Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer; [/quote]
Aan welke concrete eisen dergelijke woongelegenheden dienen te voldoen vind ik niet onmiddellijk terug... maar dat antwoord komt ongetwijfeld nog van een andere forumnaar :D
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Reclame

Terug naar “Andere”