Perceelsgrens

Gehenna
Topic Starter

Perceelsgrens

#1 , 21 apr 2011 22:52

Besten,

Wij huren sinds 3 jaar een sociale woning met bijhorende tuin(tje). Achterin op de erfscheiding stond een boom en struiken die we in samenspraak met de achterbuur verwijderd hebben om een nieuwe afsluiting te plaatsen (op onze kosten want zij zaten met verbouwingen en dat kost al genoeg) Die boom en struiken hadden de originele afsluiting omver geduwd en onze poezen gaan *** in de tuinen van de buren. Vandaar dat we hen in onze tuin willen houden. Is ook veiliger voor kinderen. Die staat er nog niet maar alle materiaal is wel voorhanden.
In ons achterste stuk tuin hebben we een tuinhuis met daarachter een kleine serre en daarachter compostvaten geplaatst.
Intussen is dat huis verkocht en denken de nieuwe eigenaars dat hun tuin veel groter is. Gisterenavond stond hun makelaar hier om te zeggen dat het huis dat ze verkocht hebben tot voorbij ons tuinhuis komt. Zaterdag komt ze om samen te zitten met de nieuwe eigenaars en ons. We moeten officiële plannen voorleggen of ze mogen alles op onze kosten afbreken. Zoek maar eens een landmeter op witte donderdag als je huurder bent van een sociale woning en ook nog mag gaan werken.
Nu, ik ben niet van gisteren, ik ken ook wel een kadaster (dat ligt hier naast mij) en heb vanmorgen die mensen gekontacteerd en heb daar een heel duidelijke uitleg gekregen. Waarvoor mijn dank.
Het komt er op neer dat wij als huurder niks kunnen doen. Als zij beweerd dat ons stuk tuin van hen is dan moet ze aangetekend de verhuurmaatschappij contacteren om ons in gebreke te stellen. En nu komt de aap uit de mouw ...
Dat huis is verkocht op basis van een grotere tuin. De koper (vriendelijke mensen trouwens) wil het niet als blijkt dat de tuin veel kleiner is dan gedacht. Hij kan dus van de koop afzien en ik veronderstel dat dat niet gratis is! De makelaar zal er alles aan doen om dat te vermijden en de verhuurmaatschappij zit in geldnood en ... zou wel eens kunnen samenwerken met de makelaar.
Ik heb vandaag ook met hen contact opgenomen en daar zei men dat ze enkel met de makelaar onderhandelen. Vandaar mijn vrees ...

Ik ben zo bang dat we er niks aan kunnen doen. Die tuin is mijn leven. Heb hyperacusis en tinittus, dus, buiten mijn werk, zo goed als geen sociaal leven meer.

Als ze het onderling zo regelen dat onze tuin (een deel ervan) 'verkocht' wordt aan de achterbuur, kan ik als huurder daar dan tegenin gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 22 apr 2011 10:39

Zo een vaart zal het wel allemaal niet lopen. Als er discussie zou ontstaan over de perceelgrens, dan wordt dat niet van vandaag op morgen geregeld. De makelaar kan alleen maar blaffen. De eigenaar van de woning die verkocht wordt zal de nodige procedures moeten opstarten en zal zelf de nodige bewijzen moeten aanleveren; de woningmaatschappij zal niet zomaar een stuk grond opgeven omdat de makelaar dat eist. Ook heeft de makelaar bij jullie - de huurders - niets te zoeken.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2011 12:09

Tevens bij jij de huurder van de tuin voor zijn huidige oppervlakte. Als ze een stuk tuin afnemen, veranderen ze de gegevens van het gehuurde goed, en ka je schadevergoeding eisen, en ook een huurvermindering.
Tevens zullen ze een landmeter de opdracht moeten geven alles opnieuw op te meten. Deze kosten zijn voor hen, en zeker niet voor u. Die andere woning is ook een sociale woning blijkbaar. Veel kans dan dat de scheiding tussen de diverse tuinen één rechte lijn vormt over de hele lengte.
Het zal dus allemaal zo'n vaart niet lopen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2011 12:14

boom verwijderd ... ik hoop met een kapvergunning??
Staat het tuinhuis in wat vroeger ook al uw tuin was?

Gehenna
Topic Starter

#5 , 26 apr 2011 15:18

En zelfs al zouden ze dat achterste stuk tuin verkopen hebben wij als huurder eerste kooprecht denk ik :)

Boom is weg zonder kapvergunning. Hij was al 3X afgedaan met 5 stammen van zo'n 25cm diameter tot gevolg. De lage takken hingen op de schutting van 2 van de andere buren (ja, de tuin eindigt in een scherpe hoek en raakt zo 5 tuinen) en na regen plooiden ze serieus door. De stam stond op de erfscheiding en had de originele draad omver geduwd. Aangezien bijna iedereen kwam zagen over de doorhangende takken en schade aan de schutting hebben we hem weggedaan. Moest het een boom geweest zijn met enige waarde was hij blijven staan. Iets dat tot 8m per jaar de hoogte en breedte inschiet en waarvan de takken tot bijna op grond plooien na regenval, is geen boom van waarde maar een potentiëel gevaar.
Het is ook de bedoeling een degelijke boom te plaatsen ter vervanging van maar daarvoor zal eerst een aanvraag gedaan worden gezien de kleine tuinen en de omvang van bomen en de reglementering hierop. Gezien die reglementering mocht die boom daar niet eens staan.

Het tuinhuisje (170x170) staat in onze tuin, een kleine 2 tot 5m van de erfgrens af (ja, schuine kant) en mag een nieuw dak hebben want daar lag een tak op na regenval en dat woog redelijk zwaar. Sindsdien regent het binnen.
Boom weg, everibodie happie behalve de verhuurmaatschappij want nu moeten ze een draad komen zetten achteraan. Ze moeten zij niks, we doen dat zelf wel maar nu mogen we niks meer doen tot ze komen opmeten zijn. Hopelijk een beetje sneller dan dat ze naar de waterput komen kijken. Eum sorry, rioolput dus. Maar dat is een andere zaak en daar kunnen ze niks aan doen tenzij Aquafin alles terug komt opensmijten. Zal niet gebeuren, economische ramp, grote omleiding, drukke baan ... Dus daar reken ik totaal niet op.
Als ik mijn hofke maar heb ben ik content :)

Terug naar “Andere”