Besten,
Wij huren sinds 3 jaar een sociale woning met bijhorende tuin(tje). Achterin op de erfscheiding stond een boom en struiken die we in samenspraak met de achterbuur verwijderd hebben om een nieuwe afsluiting te plaatsen (op onze kosten want zij zaten met verbouwingen en dat kost al genoeg) Die boom en struiken hadden de originele afsluiting omver geduwd en onze poezen gaan *** in de tuinen van de buren. Vandaar dat we hen in onze tuin willen houden. Is ook veiliger voor kinderen. Die staat er nog niet maar alle materiaal is wel voorhanden.
In ons achterste stuk tuin hebben we een tuinhuis met daarachter een kleine serre en daarachter compostvaten geplaatst.
Intussen is dat huis verkocht en denken de nieuwe eigenaars dat hun tuin veel groter is. Gisterenavond stond hun makelaar hier om te zeggen dat het huis dat ze verkocht hebben tot voorbij ons tuinhuis komt. Zaterdag komt ze om samen te zitten met de nieuwe eigenaars en ons. We moeten officiële plannen voorleggen of ze mogen alles op onze kosten afbreken. Zoek maar eens een landmeter op witte donderdag als je huurder bent van een sociale woning en ook nog mag gaan werken.
Nu, ik ben niet van gisteren, ik ken ook wel een kadaster (dat ligt hier naast mij) en heb vanmorgen die mensen gekontacteerd en heb daar een heel duidelijke uitleg gekregen. Waarvoor mijn dank.
Het komt er op neer dat wij als huurder niks kunnen doen. Als zij beweerd dat ons stuk tuin van hen is dan moet ze aangetekend de verhuurmaatschappij contacteren om ons in gebreke te stellen. En nu komt de aap uit de mouw ...
Dat huis is verkocht op basis van een grotere tuin. De koper (vriendelijke mensen trouwens) wil het niet als blijkt dat de tuin veel kleiner is dan gedacht. Hij kan dus van de koop afzien en ik veronderstel dat dat niet gratis is! De makelaar zal er alles aan doen om dat te vermijden en de verhuurmaatschappij zit in geldnood en ... zou wel eens kunnen samenwerken met de makelaar.
Ik heb vandaag ook met hen contact opgenomen en daar zei men dat ze enkel met de makelaar onderhandelen. Vandaar mijn vrees ...
Ik ben zo bang dat we er niks aan kunnen doen. Die tuin is mijn leven. Heb hyperacusis en tinittus, dus, buiten mijn werk, zo goed als geen sociaal leven meer.
Als ze het onderling zo regelen dat onze tuin (een deel ervan) 'verkocht' wordt aan de achterbuur, kan ik als huurder daar dan tegenin gaan?