dampkap geurhinder

karlsmet
Topic Starter

dampkap geurhinder

#1 , 04 mei 2011 16:41

ik woon sinds 11/2 jaar in een nieuwbouw appartement. de dampkappen van de gelijkvloers,1 en 2 verdieping zijn aangesloten op een gemeenschappelijk afvoerkanaal.
van in het begin is er een probleem met reukhinder. naargelang wie aan het koken is gaan de geuren naar de onder of bovenbuur maar niet naar de afvoerbuis boven op het dak.
deze hinder is niet konstant maar toch meerdere malen per week.
de aannemer en de installateur zijn ter plaatste geweest en hebben een videoinspectie gedaan van de schacht en de terugslagkleppen en volgens hen is alles vakkundig geplaast en daarom is er dus geen probleem meer.
nu na al die tijd zitten we nog steeds met het probleem dat alle vieze geuren bij elkaar binnenkomen.
de aannemer wil er echter niks aan doen. spijtig genoeg hebben 2 van de 3 bewoners reeds de definitieve oplevering getekend. (ikzelf nog niet) welke welke rechten kunnen wij beroep doen, zelfs indien er een definitieve oplevering is getekend. de situatie is totaal onleefbaar met een bijna konstante geur van eten in ieder apartement.

met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2011 20:28

Heb je die videoinspectie zelf bijgewoond? Aannemer zal natuurlijk zeggen dat alles OK is, omdat die schouw terug openbreken zeer duur en moeilijk zal zijn.
Kan je op het dak bij die schouw? Indien ja, ga dan daar eens ruiken om te zien of er iets of helemaal niets van geuren naar buiten komen.
Normaal is het niet. Mogelijks kan er een oplossing zijn door een afzuigmotor bovenop de schouw te plaatsen. Zijn natuurlijk bijkomende kosten en stroomverbruik. Met aannemer te bespreken.

westhoek

#3 , 10 mei 2011 03:38

Slecht gedaan, een dampkamp sluit men aan op een afzonderlijk afvoerkanaal. Ik zou eens moeten nagaan of zoiets beschreven staat in de wooncode of elders.
Met terugslagkleppen ga je zomaar geen reuk tegenhouden.
Wat je kan voorstellen is dat elke dampkap afgekoppeld wordt en aangesloten in herciculatiestand.
Over de juridische zaak van zoiets heb ik geen kaas gegeten.
Maar probeer het eerst technisch op te lossen. Eventueel kan je jouw dampkap afkoppelen, dat gat toedoen, en hercirculate of een buisje leggen naar buiten. Is de kost niet, en ban je van de miserie vanaf. Doch weet je 100% zeker dat de geurhinder via de gemeenschappelijke afvoer komt ?

Reclame

westhoek

#4 , 10 mei 2011 03:41

Slecht gedaan, een dampkamp sluit men aan op een afzonderlijk afvoerkanaal. Ik zou eens moeten nagaan of zoiets beschreven staat in de wooncode of elders.
Met terugslagkleppen ga je zomaar geen reuk tegenhouden.
Wat je kan voorstellen is dat elke dampkap afgekoppeld wordt en aangesloten in herciculatiestand.
Over de juridische zaak van zoiets heb ik geen kaas gegeten.
Maar probeer het eerst technisch op te lossen. Eventueel kan je jouw dampkap afkoppelen, dat gat toedoen, en hercirculate of een buisje leggen naar buiten. Is de kost niet, en ban je van de miserie vanaf. Doch weet je 100% zeker dat de geurhinder via de gemeenschappelijke afvoer komt ?

Ik heb hier al een eerste informatie gevonden, zie puntje 4 : http://www.vandenborre.be/WEB/NL/Page94 ... qaL29abC8k" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus Mava : ik denk niet dat het verstandig is van een afzuigmotor te gebruiken.

westhoek

#5 , 10 mei 2011 04:50

Ik heb nog meer informatie gevonden Karl : http://www.renson.be/fb111xvye1163ruhc1smhc175.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; en hier komt zelfs het EPB bij kijken. Ook hier : http://www.energiesparen.be/veelgestelde_vragen" onclick="window.open(this.href);return false; typ in zoekveld 'dampkap' in. Spijtig dat ik geen EPB's mag doen, anders zou ik het wel weten.
Ik heb in dit onderwerp ook wel interesse gezien het een nieuwbouw is. Er is dus ook een EPB opgemaakt en ik vermoed dat de verslaggever hier ook rekening moet mee houden, het is tenslotte een vorm van ventilatie.
Hopelijk is er in dit forum een verslaggever aanwezig die wat meer kan vertellen.
Kan u ons zeggen of dat afvoerkanaal gebruikt wordt voor andere toepassingen ?

Terug naar “Andere”