overstroomde weide

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

overstroomde weide

#1 , 09 jan 2012 18:25

De huurder van mijn weide deelde me mee dat de weide voor meer dan de helft onder water is gelopen (inclusief de paardenstallen) wegens een overstroomde gracht. Het betreft een gracht die tussen twee eigendommen loopt en ook aan mijn weide grenst. We zijn verplicht die gracht te onderhouden, want ze maakt deel uit van een afwateringssysteem naar een rivier in de omgeving.
Het deel van de gracht dat aan de weide grenst werd nog voor de winter door mijn toedoen grondig opgekuist. Voorbij mijn weide verdwijnt het water in een "duiker" die onder de openbare weg gaat alsook onder een spoorweglijn.
Nu is er een sterk vermoeden dat die duiker ondergronds is ingestort of dichtgeslibt. Alleszins daalt de waterstand in onze gracht (en weide) niet. Dat is in de afgelopen 25 jaar tijdens dewelke ik eigenaar ben nog nooit voorgekomen.
Er moet dus "stroomafwaarts" ergens iets fout zijn.

Vraag: Kan hiervoor bij een bepaalde instantie klacht worden ingediend? Heeft de "overheid" hier een verantwoordelijkheid. Het is duidelijk dat ik ten opzichte van de huurder van mijn weide zelf niet veel kan ondernemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2012 18:33

De verantwoordelijke van de duiker? .... navraag bij gemeente die weten van wie de weg/duiker zal zijn.
Uw verzekering in kennis stellen.

roharro
Topic Starter

#3 , 09 jan 2012 18:54

De verantwoordelijke van de duiker? .... navraag bij gemeente die weten van wie de weg/duiker zal zijn.
Uw verzekering in kennis stellen.
De weg is eigendom van de gemeente. De spoorweg is van de NMBS.
Het probleem kan ook verder stroomafwaarts gesitueerd zijn. Moeilijk vast te stellen want het loopt verder via private eigendommen....
Welke verzekering? Familiale?
Ik vermoed dat er een verantwoordelijke dienst (toezichthouden e.d.) is voor dit soort (openbare) afwateringssystemen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Andere”