makelaar verkaveling

elshout5
Topic Starter

makelaar verkaveling

#1 , 01 dec 2011 20:50

Beste,

We hebben een stuk grond en dat wilden we verkavelen. Een makelaar ging ons hierbij helpen. Daarom heeft hij een contract laten opstellen waarin staat dat als de verkaveling goedgekeurd is hij de exclusieve bemiddeling mag doen van de gronden. Dit is ondertussen 4 jaar geleden. Bij dit contract zat ook nog een verkoopsovereenkomst waarin niet veel staat gespecifieerd over prijs en derg omdat de verkaveling toen nog niet goedgekeurd is.
Kunnen wij hier nog onderuit aangezien de makelaar hier bijna niets gedaan heeft om die verkaveling goedgekeurd te krijgen of zijn wij verplicht om hem die gronden te laten verkopen?
Geldt hier ook nog het principe van "na 6 maanden kan je automatisch opzeggen" aangezien er nog altijd niets te verkopen valt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 dec 2011 21:05

U zal dienen aan te tonen dat de redelijke termijn is vervallen en op basis daarvan annuleren? Aangetekend natuurlijk.

elshout5
Topic Starter

#3 , 02 dec 2011 16:17

Hoe kan je zoiets aantonen? In het contract staat niets van een termijn in.

Reclame

Vandebos

#4 , 02 dec 2011 16:41

Informeer u bij de gemeente, dienst stedenbouw naar de gemiddelde termijn dat een verkavelingsdossier in beslag neemt?

elshout5
Topic Starter

#5 , 02 dec 2011 21:37

Ok.Thx. Nu stel dat de termijn redelijk is, kan het contract dan toch nog geannuleerd worden? Wij hebben zelf het meeste gedaan om de gronden verkaveld te krijgen. En in het contract zat een verkoopsopdracht in waarin natuurlijk niets gespecifeerd staat over hoeveel gronden, de prijzen,..? Kan dit?
En als we het willen opzeggen, wat moet er juist in de opzeggingsbrief staan?

roharro

#6 , 02 dec 2011 22:15

Waarom valt er nog niets te verkopen? U schrijft dat u al het nodige voor de verkaveling zelf heeft gedaan. Maar u schjrijft ook dat het na 4 jaar nog steeds niet in orde is. U spreekt uzelf tegen....

Indien u een exclusief verkoopscontract hebt ondertekend met die makelaar dan kunt u dat niet zonder reden verbreken. Indien makelaar niet minnelijk akkoord gaat met vernietiging kontrakt dan kan het enkel door een Rechter verbroken (of bevestigd!) worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

elshout5
Topic Starter

#7 , 02 dec 2011 23:33

De verkaveling is bijna in orde. Dus er kan nog steeds niets verkocht worden.
Wat kan een reden zijn om het contract te kunnen verbreken? En geldt hier dan niet de prinicpes van een standaard makelaarscontract waar je na 6 maanden automatisch kan opzeggen mits een opzeg?

roharro

#8 , 02 dec 2011 23:57

De verkaveling is bijna in orde. Dus er kan nog steeds niets verkocht worden.
Dan kun je hem niet beschuldigen nog niets verkocht te hebben na een redelijke termijn....hij heeft nog geen kans gehad.
De "redelijke" termijn moet immers nog starten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

toscaa

#9 , 18 jan 2012 15:30

Ik sloot een aankoopbelofte voor de aankoop van een bouwgrond en betaalde 25000 euro op een geblokeerde rekening.Bij de voorbereiding van de compromis bij mijn notaris blijken tal van fouten op het ontwerp van de makelaar oa verkeerde kadastrale leggers,foute perceelsnummering en afmeting,,foute verkavelingsinterpretatie oa bouwpeperking enz dit duurt al meer dan een half jaar.Nu stelt men voor de wijzigingen samen met mijn bouwaanvraag ,om tijd te winnen,voor goedkeuring over te maken aan de stad.Kan ik mijn geld terugkrijgen en hoe en afzien van mijn verplichtingen omdat ik toch geen treffelijke compromis verwerf en ik de te volgen procedure toch te riskant ervaar mvg

Terug naar “Andere”