hond beschadig muur woonhuis

joostengabie
Topic Starter

hond beschadig muur woonhuis

#1 , 29 feb 2012 18:03

hoi,

dit zal wel een beetje raar klinken. maar wij hebben een hele oude vakwerkhoeve en onze gevel grenst aan de tuin van de buren.
die hebben een hond die steeds tegen onze gevel aan springt (het is een vakwerk hoeve) ik heb vandaag de verzekering gebeld om de schade te laten ramen.
de buurman heeft beloofd een hek te laten plaatsen. dit gebeurt echter niet en als wij heb vragen om te komen praten komt deze nooit opdraven. al zegt hij steeds van wel.
wij kunnen niet bewegen in ons huis of die hond begint al te blaffen en springt dus tegen de gevel aan. ook betekend dit dat wij die kant van het huis nooit op zullen kunnen knappen en dat die zijde van het huis dus voor altijd lelijk zal blijven.
dit belemert ons dus in het opknappen van de gevel van het huis en de woning kan niet worden onderhouden zodat dit geen bouwval word. kunnen wij de bewoner hiervoor aansprakelijk stellen? moet hij meebetalen hiervoor?

wat zijn de mogelijkhede, want als hij niet doet wil ik hem aansprakelijk gaan stellen voor het niet kunnen opknappen van de woning omdat die hond schade aan het vakwerk zal aanrichten en dat is echt heel duur!

alvast bedankt gabie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 feb 2012 18:08

Hoe komt het dat die hond aan uw gevel kan?
Waar is de perceelgrens?

joostengabie
Topic Starter

#3 , 29 feb 2012 18:10

zijn tuin ligt precies aan mijn gevel. vroeger stond hier wel een scheidingshek tussen, maar beide percelen waren van dezelfde familie. de nieuwe buren hebben dit hek weg gehaald maar wij hebben hen wel al meerder keren hiervoor gewaarschuwd

Reclame

Franciscus

#4 , 29 feb 2012 18:35

Hen aangetekend in gebreke stellen en hen zeggen dat zij binnen de 14 dagen na ontvangst van het schrijven u zullen in kennis stellen van de wijze waarop en wanneer zij terug een afsluiting zullen plaatsen.
Indien niet voldaan dat u gezien de blijvende schade en overlast u hen voor de bevoegde rechtbank zal dagen.
Deze brief wordt u ook bezorgd via gewone post.
Tevens politie eens vragen om vaststellingen te komen doen van de overlast.
Uw brandverzekering / familiale verzekering met rechtsbijstand in het geding betrekken.
'De nieuwe buren hebben het hek weggehaald. .... Mogelijk zijn er dus enkele cm van uw grond die nu door hen gebruikt worden .... als het hek gemeenschappelijk was en op de scheiding stond.
Wat zegt het gemeentelijk bouwreglement ...meestal staat daar in muur die percelen moet scheiden 1.8 à 2 meter hoog.
Ook bij gemeente eens navraag doen.
Pas na de bevragingen de brieven sturen dan kan je daar wat wetteksten in vermelden

joostengabie
Topic Starter

#5 , 29 feb 2012 19:16

ik heb net een brief gemaakt waarin ik vraag tot een gesprek, ook heb ik een melding hierin gemaakt dat de verzekering is aangesproken over dit incident.
ik maak ook melding van een vraag om een gesprek om alsnog een hekwerk te plaatsen zoals afgesproken. mss dat ik idd de politie opbel om een vaststelling te laten doen.
morgen ga ik zelf fotos maken en zal de verzekeringsagent dit ook komen doen. de brief zal aangetekend verstuurd worden iig

Franciscus

#6 , 29 feb 2012 19:37

In de brief dus ook vermelden dat de brief ook per gewone post zal verstuurd worden en visa versa.

mava105

#7 , 29 feb 2012 20:17

Kijk eens op een kadastraal plan om te zien of er nog een strook grond naast het huis niet uw eigendom is? Of mogelijks is uw muur gemeenschappelijk omdat hij op de scheiding staat.
Op uw gemeente of op het kadaster kan je deze plannen inzien.

Terug naar “Andere”