woonstvergoeding

kadee
Topic Starter

woonstvergoeding

#1 , 13 apr 2012 20:23

m'n ex vraagt nu woonstvergoeding voor de tijd dat ze de woning verlaten heeft tot de scheiding. woning was mijn eigendom,
en het gaat hier over een groot bedrag.
heeft ze hier recht op daar het mijn woning was en getrouwd waren onder zuivere scheiding van goederen
wordt via advocaat geregeld maar ben liever zelf op de hoogte.
dank zij de informatie op dit forum heb ik m'n woning kunnen behouden,
advocaat had klein foutje begaan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2012 14:28

Woonstvergoeding inzake UW woning.... als ze eigenaar zou zijn heeft ze een punt.
Staat in de beslissing vrederechter dat u mee moet betalen voor haar woning??
Staat dat in de definitieve scheiding?
Hebt u ze (letterlijk)buitengegooid of zo...

j.demoor

#3 , 15 apr 2012 08:54

‘Na de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen,ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid beheerst door het gemene recht. Tot deze postcommunautaire onverdeeldheid behoren de goederen die aanwezig waren op het ogenblik van het indienen van het verzoekschrift tot echtscheiding,inclusief de vruchten die deze goederen nadien hebben opgebracht.Art.577-2,§8,en art.833 die de terugwerkende kracht van de verdeling bepalen,hebben enkel betrekking op het verwerven van de eigendom,het tenietgaan van de zakelijke rechten gevestigd op de onverdeelde goederen en de niet-tegenwerpelijkheid van persoonlijke rechten die door de andere deelgenoot op het onverdeelde goed werden geplaatst. Deze artikelen zijn echter niet van toepassing op de vruchten van de onverdeelde goederen. De deelgenoot is bijgevolg een bewoningsvergoeding verschuldigd wanneer hij gedurende bepaalde tijd over het exclusieve genot van een onverdeeld goed heeft beschikt‘[Cass. 4 mei 2001(C.L. t. V.M.),R.W.2002-03,1421-1422];

‘Na de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen, ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid die in de regel beheerst wordt door het gemene recht en de goederen bevat die aanwezig waren op het ogenblik waarop de ontbinding tussen de echtgenoten terugwerkt en de vruchten die deze goederen nadien hebben opgebracht. De deelgenoot die alleen het onverdeeld goed heeft gebruikt en het exclusief genot ervan heeft gehad is een vergoeding verschuldigd die aan de deelgenoten toekomt en gelijk is aan de opbrengstwaarde van dit goed‘(Cass. C970430N,Justel N-20010504-5).

‘ woning was mijn eigendom’

Dit houdt in dat voornoemde arresten, van toepassing op GEMEENSCHAPPELIJK vermogen, niet van toepassing zijn op uw EIGEN vermogen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

kadee
Topic Starter

#4 , 21 apr 2012 14:01

‘ woning was mijn eigendom’

Dit houdt in dat voornoemde arresten, van toepassing op GEMEENSCHAPPELIJK vermogen, niet van toepassing zijn op uw EIGEN vermogen.
dus heeft ze er geen recht op ,vraag me af waarom dit dan door haar advocaat geeist word ,telkens weer heb ik advocaat kosten !

Terug naar “Andere”