Even een situatieschets:
In oktober 2011 kopen mijn vrouw en ik een woning van bijna 35 jaar oud. De woning staat redelijk in orde, er zijn geen echt grote dringende werken nodig, enkel de tuin heeft een grote opknapbeurt nodig (lees: from scratch).
Bij bezichtiging horen we dat er op aardgas gestookt wordt, ketel is vrij recent (volgens faktuur 2007), en volgens het immokantoor zou er nooit op stookolie verwarmd geweest zijn. Er zijn ook geen sporen zichtbaar van stookolieleiding of iets dergelijks...
We besluiten onze kans te wagen en we doen een bod, dat wordt aanvaard, en we gaan dan ook tot de koop over.
Dan... 2 weken geleden grondwerken begonnen om de tuin volledig te ontruimen, en bij de graafwerken voor een regenwaterput komt er dan toch een ondergrondse stookolietank van 5000l boven... met nog 6cm mazout in! Aannemer stelt voor om ton te reinigen en uit te halen, uiteraard laten we dat doen.
Nu mijn vraag: kan ik de extra kosten nog verhalen op de vorige eigenaar. Het zijn geen grote kosten, het gaat mij eerder om het principe omdat:
- immokantoor ontkent dat er ooit met stookolie verwarmd werd
- bij ondertekenen van de compromis bevestigen de verkopers dat nog eens: "er werd nooit met stookolie verwarmd"
- bij ondertekenen wordt dat dan nog eens mondeling bevestigd aan de notaris
- in de akte staat het volgende puntje: "VERKLARINGEN IN VERBAND MET DE STOOKOLIETANK: De verkoper verklaart dat er in het verkochte goed geen ondergrondse of bovengrondse stookolietank aanwezig is."
- in de akte staat echter de standaardtekst over "verborgen gebreken" enzo...
Waar sta ik nu en kan ik hier verder mee gaan? En waarheen dan? Gewoon notaris, of richting advocaat ofzo?