eengezinswoning/meergezinswoning vergunning

psps
Topic Starter

eengezinswoning/meergezinswoning vergunning

#1 , 02 jun 2012 13:38

Allen,

Ik heb een pand gekocht dat op het moment van aankoop (openbaar verkoop), huisvesting gaf aan 3 families. De notaris leverde me een attest dat hij van stedenbouw kreeg, waaruit blijkt dat er geen bouwovertredingen zouden zijn.
Eens, het pand gekocht kreeg ik stedebouw over de vloer. Deze beweren dat het huis bekend staat bij hen als een eengezinswoning. Volgens het kadaster is het een 2-gezinswoning.
Op moment van aankoop een 3-gezinswoning. Mijn vraag is de volgende.
Aangezien ik op het moment van aankoop het pand heb aangetroffen als een 3-gezinswoning, mag ik dit verder zo behouden. Ik heb geen bouwovertreding ZELF begaan.
Stedebouw beweert dat het pand een eengezinswoning is, hoe weten ze dit, daar het huis zonder vergunning is gebouwd voor 1967. Er is in 1985 een vergunning aangevraagd voor het enkele simpele binnenwerken. Het pland dat terug te vinden is in het planregister is maar van een kleine oppervlakte van het huis.

Alle info welkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2012 15:41

Allen,

De notaris leverde me een attest dat hij van stedenbouw kreeg, waaruit blijkt dat er geen bouwovertredingen zouden zijn.

hoe weten ze dit, daar het huis zonder vergunning is gebouwd voor 1967.
Leg me dat eens nader uit: geen bouwovertredingen en toch gebouwd zonder vergunning. Hoe kan dat?

psps
Topic Starter

#3 , 08 jun 2012 21:34

Ik heb alle documentatie waarover ik beschik erbij gehaald.
Zoals eerder vermeld, heb ik openbaar gekocht.
Op de publicatie van de notaris staat het volgende:
WOONHUIS TE KOOP
Indeling: Glv: woonkamer, keuken, badkamer, ligbad, wc.
Tssnvd: keuken + wc
1e: voorkamer en achterkamer
2e tssnvd: badkamer
2evd: voorkamer en achterkamer
3evd:keuken, voorkamer en achterkamer.
Stedebouw: vergunning uitgereikt 13/10/1966- verbouwing // stedebouwkundige bestemming: Wg // Gdv // Vkr // Gvv

Uit hetgeen dat ik kan vastestellen: 3 keukens (degelijk aanwezig) * 3 badkamers (degelijk aanwezig) voorkamers en achterkamers (salon en slaapkamers), is dit toch een meergezinswoning. In mijn ogen 3 eenheden.
Uit het uittreksel dat de notaris mij overhandigde bleek ook nergens sprake van een bouwmisdrijf.
Kan men mij verplichten (met straffe van...) om van het pand een eengezinswoning te maken, of kan ik het huis gewoon in haar huidige vorm behouden.

Alles is welkom.

Reclame

mava105

#4 , 09 jun 2012 11:48

Voor het (bij)maken van een keuken en/of badkamer heb je geen bouwvergunning nodig. Het is niet omdat er meer keukens en badkamers zijn dat het ook vergund is als een meergezinswoning.
Mogelijks hadden de vorige eigenaars het graag gemakkelijk.
Nieuwe recente appartementen hebben regelmatig 2 badkamers. Het zijn daarom nog geen meergezinswoningen.

psps
Topic Starter

#5 , 09 jun 2012 19:59

@mava105

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat ik me er gewoon moet bij neerleggen dat het een eengezinswoning moet worden.
Wetende, dat er meerdere appartementen zijn geweest en dat bevestigd kan worden door de pv's opgesteld tegen de vorige eigenaar. Huis werd onbewoonbaar verklaard wegens elektrocutiegevaar. Uit documenten, opgesteld door de gewestelijke ambtenaar kan worden opgemaakt dat er meerdere families in het huis leefden.

kan ik daar iets mee?

mava105

#6 , 09 jun 2012 20:37

[quote="psps. Uit documenten, opgesteld door de gewestelijke ambtenaar kan worden opgemaakt dat er meerdere families in het huis leefden.

[/quote]
Maar daarom nog niet wettelijk vergund.
Het is niet omdat een amtenaar een PV opmaakt dat de plaatsen ook vergund zijn. De bouwvergunning is toegekend of niet door een totaal andere dienst dan de dienst die het pand onbewoonbaar verklaarde.

psps
Topic Starter

#7 , 10 jun 2012 14:19

@mava105

*De enige bouwvergunning die aan dat huis vastligt is de volgende:
Stedebouw: vergunning uitgereikt 13/10/1966- VERBOUWING // stedebouwkundige bestemming: Wg // Gdv // Vkr // Gvv
Huis dateert van periode voor er sprake was van bouwvergunningen, hoe kan de ambtenaar dan beweren dat het huis gebouwd is als een eengezinswoning?

*En ten tweede, als ik het pand kocht was er bij de notaris een document van het stadsbestuur waar ze verklaren dat er geen stedenbouwkundige overtredingen waren.

**Wat ik eigenlijk wil weten is: kan ik gewoon het huis na reparaties blijven verhuren als 3 aparte eenheden of kan dit wettelijk niet.
Wat met de regel, als een overtreding langer dan 5 jaar bestaat ( en in casu zelfs niet door mij begaan)?

Mvg

psps
Topic Starter

#8 , 27 jun 2012 21:32

Niemand die raad weet???

Terug naar “Andere”