verbouwing garage + oprit (inrij)

JuVe
Topic Starter

verbouwing garage + oprit (inrij)

#1 , 29 jun 2012 14:55

situatie:
gemeente: Antwerpen
beletage woning met op GV 1 garage van +70m2
woning is 7m breed
vooraan is momenteel een oprit aangelegd
woning werd gebouwd voor 1960

gewenste verbouwing:
garage omvormen tot woongedeelte (woonkamer + keuken), bestaande keuken op 1V omvormen tot badkamer (ter vervanging van de huidige erg kleine badkamer; ca. 2m2)
MET BEHOUD VAN DE BESTAANDE OPRIT

eerste info gemeente:
omvorming garage tot woonruimte is mogelijk, MAAR dan moet de bestaande oprit vervangen worden door een voortuin (verharde gedeelte zou beperkt zijn tot breedte die nodig is om voordeur te bereiken)

Dit is uiteraard niet mijn bedoeling, aangezien volledige verwijdering van de garage mogelijk is dankzij de bestaande oprit

Klopt de informatie die ik heb gekregen? En wat zijn de alternatieven?
Ik heb zelf weinig zin om van mijn bestaande oprit een "voortuin" te maken die ik niet gereglementeerd als "oprit" gebruik.
Indien ik geen werken doe/laat doen aan de oprit, maar deze wel (verplicht) mee aanvraag, is dit dan een bouwovertreding?
Kan de gemeente mij verplichten een bestaande oprit te vervangen naar aanleiding van een andere verbouwing?

Alle info is welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S

#2 , 29 jun 2012 15:11

Ik vermoed dat in deze bepaalde verkavelingsvoorschriften of voorschriften uit een BPA/RUP zullen meespelen. Heeft u er zicht op of dit effectief van toepassing zou kunnen zijn in casu?
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

JuVe
Topic Starter

#3 , 29 jun 2012 15:34

Niet meteen (helaas). Bij het eerste contact werd vermeld naar de bouwcode http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/80/66/325.html van Antwerpen.

Ik kan hierin geen 100% sluitend antwoord vinden. Er staat wel een gedeelte in over opritten, maar ik houd me in mijn voorbeeld vast aan het feit dat het om een bestaande oprit gaat.

Aangezien de gevelbreedte 7m is, zou de garage er volgens deze nieuwe richtlijnen overigens ook niet mogen zijn (gevelbreedte zou dan minstens 8m moeten zijn), maar gezien dit ook een bestaande garage is kan men volgens mij niet overgaan tot verplichting van afbraak.

Ik vind het zelf echter uiterst vreemd dat bij vrijwillige afbraak/omvorming een ander gedeelte van het goed betrokken wordt

Reclame

Jan S

#4 , 29 jun 2012 16:13

Die wooncode vermeldt ook:
Gelijkwaardigheidsprincipe
Het gelijkwaardigheidsprincipe biedt de aanvrager van een bouwvergunning de mogelijkheid om een afwijking aan te vragen op de voorschriften geformuleerd in de
delen 3 en 4 van de Bouwcode. Deze vraag wordt gericht aan de vergunningverlenende overheid. De aanvrager die een beroep op dit gelijkwaardigheidsprincipe doet moet aan de vergunningverlenende overheid aantonen dat de voorgestelde werken dezelfde kwaliteiten met betrekking tot veiligheid, leefbaarheid, beeldkwaliteit en duurzaamheid realiseren als het betrokken voorschrift waarvan afgeweken wordt.
Het betrokken artikel wordt daarbij niet naar de letter maar naar het achterliggende principe geïnterpreteerd.
Het zou me inderdaad ook sterk lijken dat men u verplicht tot het afbreken van een bestaande opricht... maar oordelen vanop afstand is uiteraard moeilijk.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2012 16:58

Stad verleend ENKEL toelating voor een oprit en het gebruik van de voortuin als oprit ALS er een garage achter ligt.

Mariette

#6 , 29 jun 2012 18:08

Moet er wel een toelating voor de bestaande oprit aangevraagd worden? er gebeurt toch niks mee?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jun 2012 18:42

In de verkavelingsvergunning of het BPA zal zeker gestaan hebben VOORTUINEN ...enkel oprit dus verharding voor het gedeelte naar garage of zoiets dus indien geen garage dus ook geen verharding maar terug voortuin.

Mariette

#8 , 29 jun 2012 20:30

In de gemeente waar ik woon mogen de bestaande opritten blijven liggen als ze niet vernieuwd worden. In geval van hernieuwde aanleg moeten er aan aanvraag gedaan worden en krijgt men enkel toestemming voor open tegels waar regenwater doorkan.

Terug naar “Andere”