Poort in carport

ArcsS
Topic Starter

Poort in carport

#1 , 05 dec 2012 09:39

Naast ons huis hebben we een vergunde vrijstaande carport (2 wagens naast elkaar, 5-6 m van de stoep, 1m van de zijbuur).
Om de boel toch wat meer prive te maken zouden we er graag 2 poorten in steken, ik vind nergens echt gerichte info en op het gemeentehuis blijft het ook verdacht stil.
De losse elementen die ik kan bedenken zijn:

- er wordern geen nieuwe openingen gemaakt
- er wordt niet aan de draagstructuur gewerkt

Aangezien sectionale poorten niet goedkoop zijn zou ik niet plots een brief willen ontvangen met de opdracht om ze terug uit te halen ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 05 dec 2012 13:23

Mij lijkt dat je van een open constructie nu een gesloten constructie maakt? De zijkanten van de carport zijn die nu open want een echte carport is bij mijn weten enkel dak en vier palen? Niet?

freelance

#3 , 05 dec 2012 15:01

Vergunde carport :
Wat staat er in de vergunning hieromtrent ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

ArcsS
Topic Starter

#4 , 07 dec 2012 10:26

In de vergunning staat "een open constructie".
Ik veronderstel dat het nu nog altijd open is, een deel van de wanden zijn toe, maar je kan er nog altijd vrij binnen en buiten :)
Ik zeg niet dat ik er problemen mee ga krijgen, maar ik informeer me er graag wat over, is het nodig om opnieuw aan te vragen zal ik dit doen.
Binnenkort stap ik nog eens binnen in het gemeentehuis ook.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 dec 2012 10:51

Open constructie wil volgens mij zeggen niet dicht dus geen wanden.

mava105

#6 , 07 dec 2012 11:27

Waarom dan niet een poort geplaatst in hout, met spleten tussen de planken? Is toch meer OPEN dan een sectionale poort?

Oude Belg

#7 , 07 dec 2012 11:42

In de vergunning staat "een open constructie".
Aan de vier zijden open, dus. Anders zou er bv gestaan hebben "aan twee zijden open constructie" of dergelijke.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ArcsS
Topic Starter

#8 , 07 dec 2012 12:22

Ik had een geruster geweten zonder internet, ik wist niet dat een carport zo strikt moest zijn ...

"Kan" men eisen dat ik die wanden terug openbreek en gebeurt dit dikwijls?

Het is nog zover niet, maar stel dat ik pessimistisch ingesteld ben ... :)

freelance

#9 , 07 dec 2012 12:34

Een carport KAN net zo goed een AFGESLOTEN bijgebouw zijn . Er bestaan open en gesloten carports.
Als er echter een vergunning afgeleverd is voor een OPEN carport , dan zal deze NIET mogen afgesloten worden ( en eventueel ook geen zijwanden hebben.)
Stedenbouw zal indertijd waarschijnlijk strenger geoordeeld hebben , omdat de carport in de ZIJTUIN ligt , en daar normaal gesproken alle bijgebouwen 3 meter van de grens moeten blijven.
Terwijl deze nu op 1 m staat .
Het plaatsen van poorten zou hier wel eens en heikele zaak kunnen worden.
Wat u in de eerste post aanhaalt :
"- er wordern geen nieuwe openingen gemaakt
- er wordt niet aan de draagstructuur gewerkt"
zijn bepalingen die slaan op verbouwingen , of wijzigingen aan de woning zelf.

Mischien een geruster geweten zonder internet , maar dan zou u mischien al een BOUWOVERTREDING begaan hebben.
Het gebeurt regelmatig dat buren klacht indienen bij Stedenbouw , en dan worden die verplicht van op te treden.
En aangezien carport zichtbaar zal zijn vanop straat , kan in principe iedereen klacht indienen.

ArcsS
Topic Starter

#10 , 07 dec 2012 22:32

Ik vrees dan dat ik nu al een bouwovertreding heb met de zijwanden,
over de strengheid van stedenbouw kan ik niks zeggen aangezien ik een aanvraag heb ingediend voor een carport, de tekening was ook een open carport.
Het was wel de bedoeling dat er iets van poort ging komen aan de voorkant.
Maar in verband met de stevigheid en de slagregen hadden we beslist om een paar delen van de wanden ook toe te doen met het idee dat het nog altijd een carport was.
Voor het meest esthetische zou het zelfs beter zijn om het wat af te sluiten, vanop straat kijk je recht door onze tuin in de tuin van onze achterburen. (al zijn dit smaken)

Situatie wanneer we het huis kochten: halfopen bebouwing - 10m naast het huis - alleenstaand huis van de buren OP de perceelgrens
Situatie nu: halfopen bebouwing - 3m "inrit" - 6m carport - 1m "gang" - alleenstaand huis van de buren OP de perceelgrens

Franciscus

#11 , 07 dec 2012 22:38

Dit al eens lezen
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcsS
Topic Starter

#12 , 07 dec 2012 23:02

Dit ken ik ondertussen al vanbuiten :)

freelance

#13 , 07 dec 2012 23:39

Dit ken ik ondertussen al vanbuiten :)
Dit is de algemene wetgeving . Gemeentes kunnen extra bepalingen toepassen.
Vandaar uw vergunning voor OPEN carport , op 1 m. van de grens IN de zijtuin.
U kunt altijd informeren bij gemeente , maar de poorten zult u niet toegestaan krijgen.
Zijwanden zijn minder opvallend en storend , en geven minder aanleiding tot klachten . ( daar kunt u geluk mee hebben , maar vertel het niet op de gemeente ) .

ArcsS
Topic Starter

#14 , 07 dec 2012 23:55

Ik zal zowiezo eens gaan naar het gemeentehuis.
waarom zouden poorten niet toegestaan worden? De carport staat op +/-6m van de stoep.
Ik veronderstel dat ik dit in het slechtste geval kan rechttrekken met een tuinpoort voor de carport, deze staat dan in de zijtuin en zo kan ik tot 2m hoog gaan.

"In zij- en achtertuin kunt u zonder vergunning een afsluiting plaatsen tot 2 meter hoog. In de voortuin mag de afsluiting niet hoger zijn dan 1 meter, tenzij ze open is (van draad of draadgaas). Dan is ook hier een hoogte van 2 meter vrijgesteld van vergunning. "

We hebben een baby van 7 maanden, tegen dat het zomer is kan deze lopen en ik wil me niet voorstellen wat er gebeurt als deze op straat arriveert ... het properste zou zowiezo zijn dat de carport zijn eigen poorten en een poort naar de inrit.

freelance

#15 , 08 dec 2012 00:44

"In zij- en achtertuin kunt u zonder vergunning een afsluiting plaatsen tot 2 meter hoog. In de voortuin mag de afsluiting niet hoger zijn dan 1 meter, tenzij ze open is (van draad of draadgaas). Dan is ook hier een hoogte van 2 meter vrijgesteld van vergunning. "
U hebt dit van "groen en afscheiding - vrijstelling " .
In iedere gemeente kunnen andere regels van toepassing zijn .
Zo is het op veel plaatsen toegelaten een haag van 5 meter hoog te hebben , en een gesloten poort van 2 meter ( aan het voetpad dus )....
Maar creativiteit kan veel oplossen .
Als het u om de doorkijk gaat , dan belet niets u om een gesloten tuinpoort te plaatsen halfweg tussen grens en carport , of zelfs vlak voor de carport .
Idem voor zijwanden ( zolang niets bevestigd is aan de carport is het niet verboden.).

Terug naar “Andere”